بورس کالا قیمتها را غیرواقعی می کند/مجلس هنوز منتظر عمل وزیر صمت به وعده فولادی است

پس از انتخاب رزم حسینی وزیر جدید صمت، قولهایی برای کنترل و کاهش قیمت فولاد داده شد؛ اما این موضوع محقق نشده و قیمت فولاد در ایران هنوز گران است.

به گزارش تحریریه، ماجرای نوسانات و قیمت های عجیب و غریب در بازار فولاد کشور، گویی تمامی ندارد. از اینرو با توجه به اظهارنظرهای اخیر برخی نمایندگان مجلس، به نظر می رسد که مجلس شورای اسلامی به طور جدی در حال رصد شرایط است و قصد نظارت دقیق بر فرآیند ساماندهی بازار فولاد با نقش آفرینی وزارت صمت را دارد. در این بخش از پرونده ویژه فولاد، تحریریه به بازتاب انتقادات دو تن از نمایندگان مجلس پرداخته است.

علی نیکزاد: پیگیر وعده های وزارت صمت درباره فولاد هستیم

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس روز دوشنبه مجلس در پاسخ به خبرنگاران درباره بازار فولاد، با انتقاد از قیمت های غیرمنطقی در این بازار، بیان داشت: «در مقطعی (تابستان 99)، قیمت فولاد در کشورمان از قیمت جهانی این محصول نیز گران تر شد. پس از آن وقتی جناب رزم حسینی به عنوان وزیر صمت انتخاب شدند؛ این قول به مجلسی ها داده شد که قیمت به کمتر از 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فولاد برسد. این موضوع از طریق معاونان وزیر صمت نیز مورد پیگیری قرار گرفته است اما طی دو هفته گذشته شاهد بوده ایم که قیمت ها به بالای 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. متاسفانه سیمان نیز وضعیت مشابهی دارد. با این حال وزارت صمت قول داده است که طی این هفته قیمت فولاد به زیر 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کند».

جعفر قادری: عرضه فولاد در بورس کالا، نباید باعث گرانفروشی شود

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با تحریریه، ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان حاکم بر شبکه توزیع فولاد در کشور، بیان داشت: «همکارانم در کمیسیون صنایع طرح بسیار خوبی را در دستور کار داشته اند که در نوبت صحن علنی قرار دارد. قطعا به جزئیات مشکل فولاد و قیمت آن در طرح کمیسیون صنایع به خوبی پرداخته شده است. اما به صورت صریح و به عنوان نماینده مردم می گویم که با این حجم از یارانه و حمایتی که در اختیار تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور قرار می گیرد؛ نه تنها قیمت در کشور ما نباید گرانتر از قیمت جهانی باشد؛ بلکه باید بسیار ارزانتر نیز باشد. ما در مجلس، دولت، قوه قضائیه باید تلاش کنیم تا در کنار هم و با همدلی، خلاهای قانونی و فسادهایی که احتمالا در فرآیند قیمت گذاری و عرضه فولاد وجود دارد را اصلاح نماییم. عجالتا بنده ساز و کار قیمت گذاری فولاد در ایران را شفاف ندانسته و به فرآیند بورس کالا انتقاداتی وارد می دانم. یعنی معتقدم که عرضه در بورس کالا باید به واقعی شدن قیمت ها کمک کند نه به غیرواقعی شدن آنها و ایجاد حبابهایی که متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم». 

پایان/

۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 8170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      همه با هم دست به یکی کردید مملکت را نابود کنید از نفوذی های دولتی، مجلس و ابزارهای رسانه ای جو نا امیدی و گرانی و بدبختی مردم را دارید دنبال می کنید و دامن می زنید، در حالی که مردم با تمام وجود پشت رهبر ایستاده اند و شما را و فتنه هایتان را برملا و رسوا خواهند کرد مردم با خارج کردن سرمایه سیلی محکمی خواهند زد. بورس فعلی قمارخانه ای بیش نیست باید با اصلاح ساختار آن مسئولین فعلی آن را به زباله دان هدایت کرد.