امارات و عربستان بر سر نفت به جان هم افتادند

تحلیلگران «سیتی بانک» آمریکا اعتقاد دارند در سال ۲۰۲۱ تنش میان امارات متحده عربی و عربستان سعودی در زمینه سهم هریک در تولید نفت شدت می گیرد و همین موضوع باعث افزایش شکاف در اوپک پلاس خواهد شد.

به گزارش تحریریه، «سیتی بانک» آمریکا پیش بینی کرد در سال جاری میلادی به دلیل تلاش امارات برای افزایش تولید نفت و خروج از زیر بال و پر عربستان سعودی بر میزان شکاف ها در اوپک  افزوده خواهد شد و  فشارهای امارات، گرفتاری های عربستان  را که در اوپک پلاس نقش آفرین است افزایش خواهد داد.

تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات، سیتی بانک آمریکا پیش بینی کرده است بار دیگر در سال ۲۰۲۱ اختلافاتی میان تولید کنندگان نفت در اوپک پلاس به وجود آید. امارات و عربستان در سال گذشته میلادی هم درباره سیاست های مربوط به تولید نفت با اختلاف روبرو شدند و این موضوع در این زمینه تاثیر خواهد گذاشت.

این بانک آمریکایی در گزارش خود با گمانه زنی درباره سال ۲۰۲۱ آورد: بازارهای نفت هنوز هم به سبب افزایش عرضه و اختلاف های سیاسی در داخل گروه اوپک پلاس رنج می برد.

در آوریل سال گذشته اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه به توافق رسیدند که از آغاز ماه می تا پایان ماه ژوئن روزانه تولید نفت را تا سطح ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که این مقدار بی سابقه بوده است. آنها توانستند از آغاز ماه آگوست تا پایان سال ۲۰۲۰ روزانه تولید خود را تا میزان ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش دهند و این رقم اکنون به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است.

گزارش های بانک سیتی نشان می دهد که حتی اگر این روند کاهشی طی سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد بازهم اختلاف عربستان و امارات بر سر سیاست تولید بار دیگر آشکار خواهد شد.

ماه دسامبر گذشته امارات به همپیمانان خود در اوپک پلاس اطلاع داده بود با وجود حمایت از ادامه کاهش تولید، این کشور در ادامه این روند در سال ۲۰۲۱ با سختی هایی روبرو خواهد شد؛ پس بنابراین مشکلاتی رخ خواهد داد. اگرچه اوپک پلاس ماهانه روند تولید را مدیریت می کنند، اما شکاف هایی در این زمینه ظاهر شده است.

در این شرایط خیلی سخت می توان تولید کنندگان نفت را در کنار هم نگه داشت. علت آن است که دولت امارات از قدرت تولید بالایی برخوردار است و طی ماه های آینده و با بهبود شرایط تقاضا از تعهدات خود برای کاهش تولید شانه خالی خواهد کرد.

روزنامه «عربی ۲۱» مصر هم چندی پیش عنوان داشت امارات از زیر بال های عربستان که در اوپک وزنه بزرگی است به تدریج خارج می شود. این کشور تلاش می کند طی سال های آینده تولید خود را در بازارهای نفتی گسترش دهد.

«حازم عیاد» تحلیلگر اردنی در این زمینه معتقد است که امارات با این اقدام خود به دنبال باج خواهی از کشورهای تولید کننده نفت است تا بتواند سهم تولید خود را از افزایش دهد. امارات می داند که افزایش تولید سبب کاهش قیمت نفت خواهد شد اما با این اقدام می خواهد شرکای خود را زیر فشار قرار دهد. فشارهای امارات بر دامنه گرفتاری های ریاض که در اوپک پلاس نقش آفرین است خواهد افزود. این تنش ها بیانگر نارضایتی گسترده امارات از قید و بندهای موجود در اوپک پلاس است و پیامد خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

پایان/

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: 8398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      10 0
      خدا کنه نفت در منطقه ما خشک بشه و تکلیف همه معلومه.ما که گدایی باید بکنیم
      • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
        0 0
        کشورهایی عربی هوشیارانه عمل کردند و سرمایه گدازی زیادی بخصوص در بخش پتروشیمی و توریست انجام دادند اگر نفت هم نفروشند وضعیت اقتصادی انها خوب خواهد بود.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      0 0
      آمریکاییها آب را گل آلود می کنند تا بهتر ماهی بگیرند ملتی که نتواند برای خود تصمیم بگیرد باید فاتح آن کسور را خواند شما دارید هر چه آمریکاییها نگویند دیکته می کنید و آنها که مثلا پادشاه یا رئیس جمهور هستند باید دیکته آنها را اجرا کنند چقدر باید آن کشور بدبخت باشد که فرامین آنها را اجرا کنند این را بدانید همین مردم که شما را انتخاب کردند یل موروثی به پادشاهی رسیدید همانها می توانند شما را از قدرت کنار گذاشته پس زیاد دل خوش نباشید