در یمن چه خبر است

«مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن در حالی ادعاها در مورد نفوذ ایران در این کشور را تکرار کرده است که گزارش‌های حقوق بشری نشان می‌دهند مصیبت‌های یمن ناشی از جنگی است که عربستان و امارات علیه مردم بی‌دفاع این کشور به راه انداخته‌اند.

به گزارش تحریریه، «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان ادعا کرد حوثی‌های (انصارالله) یمن با تغییر مواد و برنامه‌های درسی مدارس به جذب کودکان برای رفتن به جبهه‌های جنگ مشغولند و دانشجویان را برای تحصیل راهی شهر قم می‌کنند و به تغییر هویت و جامعه یمن  دست زده‌اند. آنها دانشگاه‌ها را زیر کنترل خود دارند و تغییر می‌دهند

وی هشدار داد پیامدهای این اقدامات می‌تواند برای جامعه یمن مصیبت‌بار باشد و هرچه جنگ به درازا بکشد دامنه نفوذ ایران در شمال یمن افزایش خواهد یافت. سفیر انگلستان مدعی شد تا ۵ سال دیگر، جامعه یمن با نفوذ ایران و ایدئولوژی و سنت‌های حوثی به طور کامل تغییر خواهد کرد. ادامه حضور حوثی‌ها در صنعاء سبب افزایش نفوذ ایران در این کشور جنگ زده خواهد شد. رسیدن به هرگونه توافقی با حوثی‌ها از تغییر جامعه یمن جلوگیری خواهد کرد و مانعی در برابر نفوذ ایران است. نفوذ عربستان در یمن از نفوذ ایران بیشتر و بهتر است اما عربستانی‌ها از خارج یمن نمی‌توانند از این نفوذ استفاده کنند. از این رو، نیاز است جریان‌های سیاسی به صنعاء برگردند و بازسازی‌ها آغاز شود.

 پیش از این نیز روزنامه «الوطن» بحرین طی گزارشی از قول «یحیی الیناعی» سخنگوی مطبوعاتی سندیکای معلمان یمن وابسته به دولت فراری «عبدربه منصور هادی» ادعا کرد جنگ با ایران اکنون به جنگ هویتی تبدیل شده است که میدان آن مدارس یمن است. خطر خشکاندن هویت یمنی‌ها از طریق آموزش در آینده سراسر جامعه و شهرهای یمن را فراخواهد گرفت. ایران با ایجاد تغییرات اجتماعی و فکری به دنبال تقویت همپیمانان خود در مناطق پرجمعیت است. حوثی‌ها آموزه‌های مذهب شیعه دوازده امامی را به دانش آموزان یاد می‌دهند. آنها در ۸ هزار مدرسه فعالیت دارند.

اظهارات سفیر انگلیس درباره تغییر هویت جامعه یمن و نقش ایران در این زمینه در حالی مطرح شده است که بنیاد دموکراسی و حقوق بشر «الخلیج» که در استرالیا مستقر است در تازه‌ترین گزارش خود آورد یمن به دلیل جنگی که عربستان و امارات به آن دامن زده‌اند با بحران بی‌سابقه‌ای روبرو است. نیروهای این کشورها مراکز مسکونی، مدارس و بازارها را به طور مستقیم هدف قرار می‌دهند. در این حمله‌ها بسیاری از غیر نظامیان هدف قرار می‌گیرند بدون اینکه جنایتکاران مسوولیت این جنایت‌ها را بر عهده بگیرند.

در پیامی که این مرکز به مناسبت روز جهانی حمایت از یمن برای «بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا ارسال کرد،آمده است شمار کسانی که تا ماه نوامبر ۲۰۲۰ در یمن از طریق حمله نظامی مستقیم قربانی شده‌اند بیش از ۱۰۰ هزار تن بوده است.

این حمله‌ها به منزله نادیده گرفتن آشکار حقوق بین‌الملل است که بر حمایت از غیرنظامیان و کودکان در درگیری‌های مسلحانه تاکید دارد. در این پیام حمله‌های فوق در چارچوب جنایت‌های جنگی قرار می‌گیرد و باید عاملان آن مجازات شوند. نبود امنیت غذایی و گسترش سوء تغذیه فراگیر دردهای یمن را تشدید کرده و این موضوع به ویژه در سایه شیوع کرونا نگران کننده است. شمار کسانی که توان تامین نیازهای خود را ندارند افزایش یافته است.

در فهرست تروریسم قرار دادن گروه مردمی انصارالله از سوی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند و افزایش گرسنگان و وخامت اوضاع انسانی را به دنبال داشته باشد. «مارک لوکوک» مدیر کل دفتر سازمان ملل برای هماهنگی مسائل انسانی خواستار لغو این تصمیم کاخ سفید شده است و هشدار داد که تاثیر انسانی این موضوع می‌تواند قحطی فراگیری را به دنبال داشته باشد که طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ویران‌سازی هدفمند مزارع، مراکز پرورش ماهی و شبکه‌های آب آشامیدنی و ... بر درد و رنج‌های مردم یمن افزوده است.

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد یمنی‌ها به طور واقعی از گرسنگی رنج می‌برند و بیشتر از ۵۰ درصد مردم یمن نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی آنها چیست. ۲۵ درصد  مردم یمن که بیش از نیمی از آنان کودکان هستند از سوء تغذیه رنج می‌برند.

دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل بر آورد کرده است که حدود ۱۳۱ هزار فرد از مردم یمن به دلیل نبود غذا، خدمات بهداشتی و زیرساخت مناسب جان خود را دست داده‌اند. همه این بحران‌ها به دلیل جنگی است که عربستان و امارات علیه یمن آغاز کرده‌اند و به طور مستقیم مردم این کشور را هدف قرار داده و با تحریم این کشور میلیون‌ها تن را گرسنه نگه داشته‌اند و ده‌ها هزار تن را با خاک و خون یکسان کرده‌اند. 

پایان/

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 8430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =