ائتلاف قدرتها برای پایان دادن به دوران دلار

قدرت های بزرگ اقتصادی برای پایان دادن به هیمنه دلار در بازارهای جهانی تلاش می کنند؛ با تداوم افت ارزش دلار در معاملات جهانی، نظام اقتصادی چند ارزی به موازات نظم جهانی چند قطبی شکل خواهد گرفت.

به گزارش تحریریه، اندیشکده «الروابط» عراق در گزارشی به قلم «شذی خلیل» نوشت، در عرصه بین المللی برای رهایی از سلطه دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی تلاش زیادی می شود. زیرا در نتیجه تحریم‌ها و تصمیم های سیاسی کاخ سفید علیه بسیاری از کشورها، دولت ها با شرایط سختی روبرو شده اند. تحریم های آمریکا به طور مستقیم بسیاری از موازنه های اقتصادی را در سطح جهانی برهم زده است.

برپایه این گزارش، روسیه یکی از کشورهایی است که به دنبال جایگزینی روبل و یورو به جای دلار در بازار انرژی و قرار دادهای مربوط نفت، گاز و مشتقات نفتی است. شرکت های گازی و نفتی وابسته به دولت روسیه با این اقدام می خواهند با تنش های ژئوپلتیکی آمریکا مقابله کنند.

چین هم یکی از کشورهایی است که با تمام توان خود را برای رهایی از نقش دلار در مبادلاتش با کشورهای جهان تلاش می کند. اقدام چین در خرید بسیاری از شرکت های تولید طلا هم در این زمینه و در رقابت با آمریکا صورت می گیرد.

کشورهای اروپایی هم تلاش می کنند تاحد امکان در مبادلات تجارت بین المللی خود از یورو به جای دلار استفاده کنند. تحلیلگران مسائل اقتصادی بر این باورند که کشورهای اروپایی در حال بررسی طرح هایی برای تقویت استقلال یورو از دلار و تقویت فرصت جذب یورو و تقویت قدرت مالی کشورهای اتحادیه اروپا و گسترش جهانی یورو در مقابله دلار آمریکا در تجارت های بین المللی هستند.

هدف واقعی، افزایش استفاده جهانی از یورو و تقویت ذخایر یوروئی بانک های مرکزی است. اتحادیه اروپایی هم با تقویت یورو تلاش می کند در تجارت های جهانی از هیمنه دلار رهایی یابد. حتی عربستان هم در فروش نفت به هند موافقت کرده است نقش دلار کم رنگ باشد.

تا به حال سلطه دلار در تجارت های بین المللی سبب شده است که آمریکا برخی کشورها و شرکت های جهانی را به طور یکجانبه با تحریم روبرو سازد و رهایی از همینه دلار در این زمینه به کشورها در مقابله با تحریم ها کمک خواهد کرد.

طبق این گزارش، یکی از دلایلی که سبب تمایل کشورهای اروپایی برای رهایی از سلطه دلار شده است اقدامات و میراث دونالد ترامپ طی ۴ سال گذشته است که همواره از حربه دلار برای تحریم و انتقام گیری از دیگر کشورها استفاده کرده است. همچنین خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم های همه جانبه علیه ایران شاخص بزرگی بود که ناتوانی اروپا را نشان داد زیرا آنها نتوانستند خود را  از تحت فرامین آمریکا رها سازند و این موضوع به دلیل استفاده از دلار از سوی شرکت های اروپایی بود. آمریکا این شرکت‌ها را درباره تعامل با ایران تهدید به تحریم کرده بود.

اگر اندیشه استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار ادامه یابد و فراگیر شود تردیدی نیست که تحول مهمی ایجاد خواهد شد و دلار ارزش خود را از دست خواهد داد. این موضوع می تواند حتی سبب شکل گیری نظام اقتصادی چند ارزی و نظام جهانی سیاسی چند قطبی هم شود.

پایان/

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 8551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =