تیک‌ تاک با کوآیشو ؟

در بازار رقابتی اپلیکشن های اجتماعی نرم افزار «کوآیشو» با انبوهی از برنامه‌های ویدیویی خود را به عنوان رقیب جدی «تیک‌ تاک» وارد بازار و بورس چین کرده است و به زودی در جهان خود را مطرح می کند.

به گزارش تحریریه، «کوآیشو» (Kuaishou) یک شرکت فناوری مستقر در پکن است که به تازگی در ابتدای اعلامیه ۷۰۰ صفحه‌ای این برنامه‌ ویدئویی چینی آورده‌است: «هدف ما این است که بهترین شرکت مشتری‌مدار در جهان باشیم». 

این شرکت که یک دهه پیش توسط یک مهندس نرم افزار که قبلا در گوگل مشغول به کار بود راه‌اندازی شد و اینک دارای بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه است؛ در حالی که در سال ۲۰۱۷ کاربران آن فقط ۶۷ میلیون نفر بودند.

در پنجم فوریه کوآیشو با هیاهو بسیار وارد سهام هنگ‌کنگ شد: قیمت سهام پس از روز اول ۱۶۱ درصد افزایش یافت و ارزش این شرکت را به قیمت ۱۵۹ میلیارد دلار رساند. این امر بلافاصله آن را بالاتر از غول‌های شناخته‌شده رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر به ارزش ۴۵ میلیارد دلار و اسنپ(شرکت مالی فعال در راه اندازی کسب و کارها) به ارزش ۸۷ میلیارد دلار  قرار داد.

رشد سهام کوآیشو بیش از ۱۲۰۰ برابر بیشتر از سرمایه گذاران خرده فروشی مشترک بود که یک رکورد برای بورس این کشور است.

درآمد کوآیشو در سال‌های اخیر افزایش یافته است و فقط در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰ به ۲۵ میلیارد یوان (۳.۶ میلیارد دلار) رسیده‌ است. بیش از دو سوم آن از آنچه شرکت در «برنامه‌های زنده» می‌نامد حاصل می‌شود. این برنامه میزبان نزدیک به یک میلیارد برنامه زنده در آن دوره بود که در آن بینندگان برنامه‌های زنده مورد علاقه خود را دنبال می‌کردند.

در میان این شور و نشاط و پویایی، ۲ تهدید به چشم می‌خورد. اولین مورد از قانونگذاران عملیاتی چین نشات می‌گیرد. در ماه نوامبر، آن‌ها دستور دادند که برنامه‌های ویدئویی مانند کوآیشو محدودیت‌های روزانه و ماهانه را در مورد میزان مجاز استفاده کاربران از پخش زنده، اعمال شود. علاوه بر این، برای جلوگیری از حضور خردسالان دستور به استفاده از سیستم عامل‌هایی همچون فناوری تشخیص چهره داده شد تا به این وسیله به طور دقیق از حضور افراد پایین‌تر از سن قانونی ممانعت کنند.

قانون‌گذاران پکن هنوز دقیقا تعیین نکرده‌اند که سقف‌های روزانه و ماهانه کوایشو باید چقدر باشد. اما با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توان استنباط کرد که احتمالا رشد ارزش این برنامه کند خواهد شد.

«تیک توک» رقیب اصلی کوآیشو

تیک‌توک به عنوان رقیب اصلی کوآیشو است که توانسته خود را بهتر در برابر آسیب‌های این مقررات حفظ کند. این شرکت نیز فعالیت‌هایی مشابه به کوآیشو دارد اما برخلاف رقیب، بیشتر درآمد خود را از طریق تبلیغات آنلاین بدست می‌آورد که قوانین جدید تاثیری در آن ندارد.

برای مقایسه، تبلیغات فقط ۲۸ درصد از درآمد کوآیشو در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهد. اکنون ممکن است این شرکت سعی کند سهم خود را از درآمد تبلیغاتی افزایش دهد.

تهدید دوم احتمال جنگ قیمتی بین کوآیشو و تیک تاک است. برای هر دو سیستم عامل، رشد کاربر تا حد زیادی تابعی از جذابیت محتوای ویدیویی آنها است که به نوبه خود به توانمندی تولیدکنندگان پشت‌صحنه آن بستگی دارد. یک مسابقه  که در انتها به موجب آن هر شرکت «نرخ بهره» خود را در فروش آگهی کاهش می‌دهد تا تولیدکنندگان محبوب برنامه‌های دیگر را به خود جلب کند.

پایان/

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =