نقاط ضعف دامنه نوسان نامتقارن/ آیا نوسانات منفی بورس در اسفند ماه تمام می‌شود؟

سیاست جدید دامنه نا متقارن در بازار سهام با اما و اگرهای فعالان بازار سرمایه رو به رو شده است.

به گزارش تحریریه، از ابتدای هفته 5 روز کاری از اجرای دامنه نوسان نامتقارن می‌گذرد. دامنه نوسان که نه تنها حد نوسان ۱۰ درصدی (مثبت و منفی ۵) را به ۸ درصد (مثبت ۶ و منفی ۲) کاهش داد بلکه عمدتا در راستای محدود کردن افت قیمت سهام وارد بازی شد.

 اما این سیاست بورسی‌ها که برای کنترل هیجانات منفی بازار اجرایی شد چه ارمغانی برای بازار داشت؟

 در روز ابتدایی اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن، بورس رشدی پرشتاب را تجربه کرد. هر چند برخی دوست داشتند این رشد ۹/ ۳ درصدی را به اجرایی این قانون ارتباط دهند اما جهش دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بود که سوخت لازم را برای افزایش تقاضا برای سهام به دنبال داشت.

درست به همین دلیل بود که روز یکشنبه و پس از عقب‌نشینی این ارز، شاهد تشدید مجدد صف‌های فروش در تالار شیشه‌ای بودیم. در ادامه معاملات روز یکشنبه، دیروز نیز صف‌های فروش سنگینی روبه‌روی نماد شرکت‌های بورسی و فرابورسی تشکیل شد.

 آمارها نشان می‌دهد در دادوستدهای روز دوشنبه در بورس تهران از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹۲ سهم (۲۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۳۵ سهم (۶۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

در این بازار هر چند ۴۳ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۳۳ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در ۱۹۱ نماد بورسی (۵۵ درصد) به ارزش ۱۳۸۸ میلیارد تومان بودیم.

علاوه ‌بر سنگین بودن صف‌های خروج از سهام، ارزش معاملات خرد سهام که می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از میزان نقدشوندگی بازار مورد تحلیل قرار گیرد نیز با افت حدود ۳۶ درصدی نسبت به روز ماقبل خود به ۶۰۵۴ میلیارد تومان کاهش یافت.

 ضعف نماگر اصلی بورس تهران نیز این روزها بیشتر به چشم می‌آید. جایی که با وجود افت قیمت پایانی در ۶۸ درصد از نمادهای بورسی و مازاد عرضه و کف‌نشینی قیمت‌ها در ۵۵ درصد از سهام این بازار اما شاخص کل به کاهش ۶/ ۰ درصدی بسنده کرد.

 کف مجاز منفی ۲ درصدی در مقابل سقف مثبت۶ درصدی نوسان سهام سبب شد تا شاخص کل که پیش‌تر نیز تصویری درست از بازار به نمایش نمی‌گذاشت حال کاملا ناتوان از انعکاس وضعیت سهام باشد.

به هر حال باید منتظر هفته آینده و ابتدای اسفند ماه ماند و دید این سیاست جدید در بازار سرمایه چه تاثیری خواهد گذاشت.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 8683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =