ارزیابی رسانه های عربی از سیاست خاورمیانه ای بایدن

دولت جدید آمریکا تاکنون در منطقه رویکرد متفاوتی را دنبال کرده و حتی به عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی بی توجهی کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت در چند هفته اخیر تا حدود زیادی از رویکرد متوازن دولت بایدن درباره رژیم اسرائیل و مسائل خاورمیانه آگاه شدیم. تصویری که در این زمینه ترسیم شده پرنوسان (سرد و گرم) است. هنوز دولت جدید آمریکا در حال شکل گیری و شاخص های مثبت و منفی در نوسان است. به عنوان مثال او باقی ماندن سفارت آمریکا در قدس را با تصمیم دیگری تحت عنوان بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی به مثابه سفارتی برای فلسطینی ها همراه کرده است.

اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا به اهمیت امنیتی جولان برای اسرائیل اعتراف می کند برای اسرائیل موضوع مثبتی بود اما اضافه کردن این عنوان که دولت جدید آمریکا بر خلاف ترامپ حاکمیت جولان برای اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد یک نکته منفی برای اسرائیل بود. همچنین مخالفت آمریکا با تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی لاهه علیه اسرائیل یک نکته مثبت بود و شاید آمریکا یک بار دیگر با این اقدام به دنبال ایجاد توازن در سیاست خارجی باشد. 

دولت بایدن نه تنها درباره اسرائیل سیاست سرد و گرم را دنبال می کند بلکه وی اعلام کرده است که به حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان در جنگ یمن پایان خواهد داد. همچنین وی گروه حوثی ها را از فهرست تروریسم خارج کرده است. از سوی دیگر بایدن اعلام کرد که قصد ندارد به روابط نظامی و آمریکا با عربستان لطمه زند. این روابط به سود اقتصاد آمریکا است.

سیاست خارجی آمریکا درباره مسائل مختلف بر پایه تغییرات نقشه جهانی و با شیوه خاصی عمل می کند. این موضوع درباره اسرائیل هم صدق می کند که پس از جنگ شش روزه (جنگ سال ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل) به همپیمان و ذخیره راهبردی آمریکا تبدیل شده است. اظهارات بایدن و اطرافیان او نشان می دهد که آنها این دیدگاه را دنبال می کنند اما دو موضوع به این روابط لطمه خواهد زد. یکی نفرت عمیق از ترامپ و مخالفت با همه اقدامات او و دومی افزایش قدرت جریان چپ تندرو ترقی خواه در حزب دموکرات است که روابط دوستانه این جریان با بایدن به دلیل مسائل تاکتیکی پیش می رود.

بایدن در گفت و گوی خود درباره سیاست خارجی به موضوع چین و روسیه و مسائل مربوط به کرونا و مواردی از این دست پرداخت، اما به موضوع ایران و خاورمیانه اشاره جدی نکرد. برخی کارشناسان معتقدند که این موضوع در راس اولویت های دولت وی نیست یا اینکه هنوز موضع آشکار وی درباره این مسائل شکل نگرفته است. اما احتمال دارد تفسیر دیگری هم مطرح شود و آن این است که او مواضع آشکار خود پیش از انتخابات را با پوششی جدید ارائه می کند.

اگر این گمانه زنی درست باشد اسرائیل و کشورهای عربی درباره موضوع ایران خود را در برابر شماری از واقعیت های نگران کننده خواهند دید. موضوعی که به نظر می رسد واشنگتن به آن اهمیت اندکی داده است توافقنامه آبراهام (عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی) است. سیاست عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی که نتانیاهو با حمایت ترامپ دنبال کرده بود به نحو بی سابقه ای منافع ژئوپلتیکی آمریکا و چهره خاورمیانه را تغییر داد. هیچ کدام از طرفداران بایدن برای به رسمیت شناختن این سیاست شتاب نمی کنند. اما در مرحله کنونی با آنچه تحقق یافته مقابله نخواهند کرد و تنها از نادیده گرفتن مساله فلسطین و همچنین از امارات انتقاد می کنند.

پایان/

۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =