اولتیماتوم کاخ سفید برای حکام عرب خلیج فارس

تحلیلگران عرب اعتقاد دارند گشایش پرونده قتل جمال خاشقچی و متهم شدن محمد بن سلمان در کنار تغییر رویکرد واشنگتن حاوی این پیام برای حکومت های عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که باید نرم و به تدریج رفتار خود تغییر کنند.

به گزارش تحریریه، نشریه «المنار» فلسطین نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در شرایط خوبی به سر نمی برند. از زمانی که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را گشوده و به دستگاه اطلاعاتی آمریکا اجازه داده است تا اطلاعات مربوط به این پرونده و نقش داشتن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در آن را منتشر کند این کشورها دچار سرگردانی و نگرانی شده اند.

این نشریه افزود: درست است که ولیعهد عربستان به طور مستقیم با تحریم روبرو نشد. اما مطرح شدن نقش وی در قتل خاشقچی، عربستان را در حاشیه و خارج از چارچوب روابط مرسومی قرار می دهد که طی سال ها میان آمریکا و عربستان ادامه داشته است. درست است که ریاض خود را برای این مرحله آماده می کرد اما انتظار این را نداشت که آمریکا به طور مستقیم انگشت اتهام را به حاکم واقعی این کشور نشانه رود. این یک شاخص نگران کننده برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که نشان می دهد آینده برای آنها خوب نخواهد بود و پرونده های حقوق بشری و سیاسی بسیاری بر روی میز آمریکایی ها قرار خواهد گرفت. اگرچه عربستان پیش دستی کرده و شماری از زندانیان را آزاد کرده است اما به نظر می رسد این موضوع کافی نیست.

این نشریه فلسطینی در بخشی از گزارش خود آورد: می توان تحولات منطقه را از منظر دو پرونده اصلی بررسی کرد. نخست پرونده جنگ خانمان سوز یمن است که بایدن وعده داد به حمایت های آمریکا از عربستان در این جنگ پایان می دهد. این موضوع تنگنای بزرگی برای عربستان به شمار می رود. زیرا این کشور در این جنگ دستاورد نظامی مهمی نداشته است و مذاکره با گروه انصارالله با معادلات کنونی نشان می دهد که انصارالله کنترل مسائل سیاسی و نظامی یمن را به دست خواهد گرفت.

موضوع دوم هم مربوط به پرونده هسته ای ایران است. کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم اسرائیل جبهه ای را برای مقابله با احیای توافق هسته ای شکل داده اند تا در مسیر مذاکره آمریکا و ایران سنگ اندازی کنند. آنچه سبب تشدید روند به حاشیه راندن کشورهای خلیج فارس می شود این است که بایدن می خواهد با کم رنگ کردن نقش عربستان بدون هیچ گونه مشکلی با ایران مذاکره کند. از سوی دیگر بایدن به دلیل نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری به عربستان عنوان یک کشور منفور نگاه خواهد کرد. او همانطور که وعده داده است مایل به تغییرات بزرگ در عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

در بخش پایانی گزارش المنار آمده است هدف گرفتن شخصی در قد و قواره محمد بن سلمان پیامی از سوی آمریکا با این محتوا است که یا عربستان باید به نرمی و آرامی تغییر کند در غیر اینصورت بیشتر تحت فشار و در حاشیه قرار خواهد گرفت. هنگامی که آمریکا به کشوری همچون عربستان این پیام را ارسال می کند قطعا پژواک این پیام را کشورهای عربی همسایه ریاض در خلیج فارس به ویژه کشوری مانند بحرین که با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می کنند، خواهند شنید. این پیام آمریکا در واقع زنگ خطری برای همه کشورهای عربی خلیج فارس است که محتوایش آن است ادامه استبداد به شکل کنونی آن در این کشورها دیگر قابل تحمل نیست. 

پایان

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 8862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =