این 17 کشور تحریم های آمریکا را بی اثر می کنند

چین، روسیه و ایران به همراه بیشتر از ۱۰ کشور دیگر جهان با تشکیل گروهی با عنوان مدافعان منشور سازمان ملل متحد ائتلافی را تشکیل داده اند تا از این طریق در مقابل یکجانبه گرایی و سیاست های تحریمی کاخ سفید بایستند.

به گزارش تحریریه، چند روز قبل ائتلافی از کشورها در چارچوب سازمان ملل متحد موجودیت خود را در مسیر مقابله با یکجانبه گرایی ایالات متحده اعلام کرد. نمایندگان نزدیک به ۲ میلیارد انسان که شامل کشورهای چین، روسیه و ایران سوریه، آنگولا، سنت وینست و گراندیس، ونزوئلا، بولیوی، بلاروس، نیکاراگوئه، فلسطین، الجزایر، آنگولا، کره شمالی، کامبوج، اریتره، لائوس و بلاروس می شود تصمیم خود برای ایستادن در برابر سیاست های زورمدارانه و تحریمی کاخ سفید را به صورت رسمی بیان داشتند.  

به نوشته «نیوزویک» این ائتلاف که تاکنون ۱۷ کشور جهان آن را امضا کرده اند خود را گروه دوستان در دفاع از منشور سازمان ملل متحد نامیده و از تاریخ ۱۰ مارس اعلام موجودیت کرده است. این ائتلاف هدف خود را حمایت، محافظت و ارتقای اعتبار منشور سازمان ملل عنوان کرده است.

به اعتقاد این گروه از کشورها، منشوری که در ماه های انتهایی جنگ جهانی دوم به امضا رسید، امروزه دارای ارزش و اهمیتی تازه و حتی مهمتر شده است. به ویژه در دوره ای که بیماری همه گیر کووید ۱۹ نیز جهان را در نوردیده، بستر مناسبی برای مقابله با استفاده از زور ایجاد شده است که زمینه را برای طرح ابتکاراتی برای احترام و رعایت مفاد و اصول منشور فراهم می آورد. در میان این اصول موضوع عدم مداخله در امور داخلی کشورها، حل مسالمت آمیز منازعات و خودداری از استفاده از زور با صراحت بیان شده است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، حال این کشورها می گویند از ارزش هایی همچون مذاکره، مدارا و همبستگی دفاع می کنند زیرا این مسائل برای همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها حیاتی هستند.

ائتلاف حداقل هر سه ماه یکبار جلساتی را با مشارکت نمایندگان دائمی کشورها در سازمان ملل برگزار می کند و اعضا هم می توانند درخواست جلسات فوق العاده با موضوعات خاص را پیشنهاد بدهند. وزرای خارجه کشورهای عضو نیز در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل جلساتی را برگزار می کنند. یک کشور هم به عنوان هماهنگ کننده و به مدت یک سال مسئولیت ائتلاف را برعهده دارد. هماهنگ کننده براساس اصل چرخش جغرافیایی انتخاب می شود. 

این گروه در فوریه سال ۲۰۱۹ پس از آن موجودیت اولیه خود را  اعلام کرده بود که آمریکا از ادعای «خوان گوائیدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهوری خودخوانده حمایت کرد. 

به نوشته این نشریه، اگرچه کشورها امید داشتند که انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری بتواند سیاست های «دونالد ترامپ» را تغییر دهد و چندجانبه گرایی را تقویت کند اما وی تغییری را در رویکرد فشار و تحریم واشنگتن علیه ایران و سوریه، روسیه و کره شمالی و دیگر کشورهای این گروه ۱۷ عضوی ایجاد نکرده است.

این ائتلاف از دیگر کشورهای علاقه مند نیز خواسته است تا به جنبش ضدتحریم آمریکا بپیوندند. همگام با اعلام موجودیت این گروه، کشورهای دیگری هم وجود دارند که در بیانیه های مختلف علیه تحریم های ایالات متحده موضع گرفته اند.

۱۷ کشوری که اکنون در مقابل سیاست های آمریکا موضع گرفته اند نزدیک به ۲ میلیارد نفر جمعیت دارند.

کوبا بیشتر از ۲۵ سال و ایران هم نزدیک به ۴ دهه تحت تحریم های آمریکا قرار داشته اند. امید می رفت که ریاست جمهوری بایدن (که رویکرد نرمی را نسبت به هر دو کشور فوق در دوره باراک اوباما داشت) بتواند در مورد این دو کشور گشایشی را ایجاد کند اما برعکس، «آنتونی بلینکین» وزیر امور خارجه وی اظهار داشت که آمریکا سعی می کند با تداوم فشار بر سایر کشورها از داده شدن امتیازاتی به تهران یا آزادشدن دارایی های مصدود شده این کشورها جلوگیری کند.

پایان/

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 8963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =