تویوتا نگران چیست؟

مدیران شرکت تویوتا نسبت به روندها در صنعت خودروی جهان هشدار می دهند و اعتقاد دارند تسلا و دیگر سازندگان خودروهای برقی برای حذف تدریجی خودروهای بنزینی و گازی باید هزینه و زمان زیادی را جهت رفع موانع صرف کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Torque News» در گزارشی نوشت: تویوتا هشدار داد که جهت برآورده شدن تدریجی اهداف در زمینه کنار گذاشتن خودروهای بنزینی، شرکت های بزرگ همچون تسلا، فولکس واگن و دیگر سازندگان خودروهای برقی ابتدا باید با چالش حذف خودروهای گازی و بنزینی روبرو شوند.

بزرگترین شرکت خودروساز جهان حتی دلایل خود را به سیاستمداران آمریکایی هم ارائه کرده است. 

به اعتقاد کارشناسان غلبه بر خودروهای بنزینی نیازمند عبور و رفع موانع بسیاری است. «رابرت ویمر» مدیر بخش انرژی و تحقیقات محیطی تویوتا در آمریکای شمالی ضمن بیان این نکته در سنای آمریکا تاکید کرد: اگر می خواهیم در برقی کردن خودروها پیشرفت چشمگیری داشته باشیم باید بر موانعی همچون زیرساخت سوخت گیری، در دسترس بودن باتری، پذیرش مصرف کنندگان و به صرفه بودن این اقدام توجه داشته باشیم.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از ویمر نوشت در حالی که رقبا اهداف بلندپروازنه بزرگی را بیان می کنند اما سال گذشته در ایالات متحده کمتر از ۲ درصد فروش خودرو به ماشین های برقی اختصاص داشت. نکته اینجاست که فروش بیش از ۴ میلیون خودروی هیبریدی (بنزینی- الکتریکی) حدود ۲۰ سال طول کشید.

قرار است تویوتا ماه آینده اولین خودروی SUV برقی خود را به بازار عرضه کند. البته این نخستین خودروی برقی تویوتا نیست. تویوتا در دهه ۱۹۹۰ و دوبار در دهه نخست قرن ۲۱ با کمک تسلا یک RAW4 برقی تولید کرد. تویوتا در آسیا اما بر روی تولید خودروی برقی تمرکز بیشتری کرده است. با اینحال خودروی صرفا برقی (باتری دار) تویوتا در زمینه فروش با مشکلات زیادی روبرو شده است.

به اعتقاد مدیران این شرکت، فروش و محبوب سازی هر مدل خودروی صرفا باتری دار به سال ها زمان نیاز دارد.

تویوتا اکنون بزرگترین شرکت خودروساز جهان است که سود این شرکت بیشتر از همه به علت تولید خودروها با سوخت فسیلی حاصل می شود. بسیاری از مردم به ویژه در شبکه های اجتماعی این سخنان مدیران شرکت تویوتا را  جهت گیری در دفاع از رفاه حال مشتریان نمی بینند بلکه آن را تلاش این شرکت برای حفظ سهمش از بازار توصیف می کنند. به نظر نمی رسد کنار گذاشتن خودروهای بنزینی به سرعت و راحت امکانپذیر باشد زیرا همین حالا هم با ارائه خودروهای برقی، بازار فروش خودروهای دست دوم بنزینی داغ تر می شود.

طبق این گزارش، بسیاری این شرایط را به تداوم استفاده از اسب بعد از عمومیت یافتن خودرو تشبیه می کنند. برخی هم معتقد هستند شاید هم در آینده با کاهش علاقه مندی به خودروی بنزینی، دولت ها سوخت بنزین را به اندازه ای گران عرضه کنند که استفاده از خودروهای سنتی چندان به صرفه نباشد. شاید در آینده نه چندان دور سیاستی اتخاذ شود که دیگر داشتن خودروی بنزینی با هیچ منطق اقتصادی عقلانی نباشد.

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱
کد خبر: 9026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =