گزارش ها غلط بود، تثبیت مثلث قدرت در سوریه

روزنامه لبنانی اعتقاد دارد به رغم دروغ و دسیسه های مخالفان، جنگ سوریه سبب شکل گیری ائتلاف راهبردی میان مسکو، تهران و حزب الله در سوریه شده است و مسکو نگاه مثبتی به نقش نظامی و سیاسی ایران و حزب الله در این کشور دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «البناء» لبنان در بخشی از گزارش خود به قلم «حسن مرهج» تحلیلگر فلسطینی نوشت: درباره جزئیات جنگ علیه سوریه چالش هایی درباره عمق ائتلاف میان نظام سوریه و همپیمانان آن و حتی میان همپیمانان دمشق از جمله ایران، روسیه و حزب الله آشکار شد. موضوعی که برخی ها آرزو کردند که واقعی باشد تا معادله همکاری که در نتیجه جنگ سوریه شکل گرفته هدف قرار گرفته شود.

به نوشته روزنامه البناء، این جنگ سبب شکل گیری ائتلاف راهبردی میان دمشق، مسکو، تهران و حزب الله شده است. در برابر، برخی محافل رسانه ای عادت کرده اند اینگونه وانمود کنند که این ائتلاف شکننده و شکستنی است. حتی برخی قدرت های منطقه و بین المللی تلاش کردند به طور آشکار گزارش هایی را منتشر کنند که در آن از اقدامات روسیه با هدف اخراج ایران و حزب الله از سوریه سخن می آوردند.

همچنین آنها در گزارش های خود ادعا کردند که میان نیروهای روسیه و ایران در سوریه درگیری هایی رخ داده است. این در حالی است که سوریه، روسیه و ایران این موضوع را تکذیب کرده اند. این اقدامات در چارچوب جنگ روانی قرار می گیرد و هیچ کسی این موضوع را انکار نمی کند که این جنگ روانی تاثیرات خطرناک و عمیق برای مردم سوریه به دنبال دارد. آنها خواسته اند همکاری راهبردی دمشق و همپیمانان آن را هدف قرار دهند. آنها ادعا کرده اند که روسیه به دنبال همکاری با همپیمانان خود در سوریه نیست. این در حالی است که روسیه، ایران و حزب الله در سوریه همکاری عمیقی در عرصه های مختلف دارند.

 به نوشته روزنامه البناء، چندی پیش یک هیات حزب الله به ریاست «محمد رعد» به مسکو سفر کرده است. این یک سفر مهم بود که رهبری روسیه موضع خود را درباره حضور حزب الله در سوریه اعلام کرد. مسکو به دلیل مهارت نیروهای حزب الله، نظم و قدرت بالای این نیروها در رسیدن به اهداف خود در میدان های نبرد نگاهی خوبی به نقش نظامی حزب الله در سوریه دارد. همچین روسیه از قدرت حزب الله در پذیریش مفهوم مصالحه که در کاهش مناطق تنش در سوریه نقش داشت، شگفت زده شده است. حزب الله به اصول و قواعد مربوط به توافق ها برای برقراری آرامش پایبند بوده است.

طبق این تحلیل، مسکو معتقد است که حضور حزب الله و ایران در سوریه بیش از هر زمان دیگر ضروری است. هرگونه خلاء حضور حزب الله و ایران در هر یک از استان های سوریه سبب می شود آمریکایی ها این خلاء را پر کنند. مسکو این راهبرد را که بر اهمیت حضور نظامی و حتی سیاسی ایران و حزب الله در سوریه تاکید دارد، پذیرفته است. روسیه به حزب الله به عنوان یک حزب لبنانی نگاه نمی کند بلکه به این حزب به عنوان طرفی که دارای نقش فعال و موثر در بسیاری از عرصه های منطقه نگاه می کند.

روزنامه البناء در بخش پایانی گزارش خود آورد: کسی که سفر هیات حزب الله به مسکو را دنبال کرده باشد این موضوع را درک می کند که این سفر و مسائلی که به آن پرداخته شد جدا از مسائل مربوط به روابط ایران و روسیه نبوده ست و این سفر و پیام های آن نشان داده است که تلاش ها برای ایجاد اختلاف میان روسیه و ایران و حزب الله نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. بلکه این سه طرف با هم هماهنگ هستند. به ویژه که جنگ سوریه و ائتلاف ها و صف بندی هایی که در نتیجه آن در منطقه شکل گرفته است، اقتضا می کند دمشق، مسکو، تهران و حزب الله هماهنگی راهبردی بیشتری داشته باشند.

این موضوعی است که آشکارا نشان می دهد آمریکا، عربستان و حتی رژیم صهیونیستی با همه تلاش خود نمی توانند عمق این ائتلاف را هدف قرار دهند. همگان این موضوع را درک می کنند که روسیه، ایران و حزب الله شرکای قدرتمند سوریه هستند که در نتیجه همکاری و ائتلاف سازی در این کشور دستاوردهای سیاسی و نظامی کسب کرده اند.

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =