بحران در شرکت های اقتصادی بنیاد شهید ادامه دارد

زیرمجموعه های اقتصادی بنیاد شهید همچنان با بحران روبرو بوده و در صورت عدم تغییر در سیاستگذاری باعث ایجاد بحران می شوند.

به گزارش تحریریه، زیرمجموعه های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران حال و روز مناسبی ندارند و بسیاری از آنها را می توان دارای مشکلات اساسی دانست. این مشکلات به انباشت مدیریت های غلط در طول سال ها و دهه های گذشته مربوط می شود که به راحتی قابل اصلاح نیستند و اثر خود را به طور مستقیم بر وضعیت معیشت خانواده شهدا باقی گذاشته و باعث ایجاد سوتفاهم ملی هم شده اند. زیرا از یک سو عموم جامعه گمان می کند به خانواده شهدا رسیدگی ویژه ای شده و احساس تبعیض می کند و از طرف دیگر خانواده شهدا با مشاهده عدم رسیدگی واقعی و تبلیغات فراوان و نمایشی دچار بغض و خشم شده است. بانک دی، بیمه دی، ذخیره شاهد، املاک کوثر، سازمان اقتصادی کوثر و مانند اینها با شدت و ضعف های مختلفی در بحران به سر می برند.

سازمان اقتصادی کوثر که زمانی موفقترین زیرمجموعه اقتصادی بنیاد شهید بود به فروش دارایی ها روی آورده و از تولید ارزش افزوده فاصله گرفته است. این سازمان دچار سردرگمی مدیریتی هم شده و به تصمیم های عجیبی دست می زند. در وضعیتی که سازمان اقتصادی کوثر بر حوزه دام، طیور و آبزیان متمرکز است، یکی از حلقه های اصلی زنجیره خود یعنی شرکت خوراک دام پارس(تنها شرکت بورسی تولید خوراک دام) را در در زمستان سال 1399 در معرض فروش قرار داد که باعث شگفتی کارشناسان شد و البته پس از مدتی آنرا مسکوت گذاشت تا نشان دهد از هرج و مرج در تصمیم گیری رنج می برد. این شرکت در سال بحران در نهاده های دامی در 3 ماهه اخیر به کاهش تولید خوراک دام مبتلا شده که باعث افزایش تردیدها درباره منطق پنهان عملکردی این سازمان شده است. زیرا در وضعیتی که صنعت مرغ کشور به دلیل کمبود نهادهای دامی در بازار؛ بحرانی است، این ظن تقویت شده که سازمان کوثر هم به سیاست نانوشته دولت برای کاهش ورود نهاده های دامی، چنانکه سید محمود نبویان به صراحت در تلویزیون بر زبان راند، پیوسته است. سازمان اقتصادی کوثر به احیای مرغ لاین ارین اقدام کرده است که در صورت موفقیت باعث بهبود امنیت غذایی کشور خواهد شد.

بانک دی همچنان وضعیت مناسبی ندارد و جز بانک های بحرانی با نسبت کفایت سرمایه بسیار پایین دسته بندی می شود که از دوره محمدعلی شهیدی به دلیل فساد گسترده در وام های پرداختی و اعمال نفوذ آقازاده ها دچار مشکل شد و هنوز چشم اندازی برای تغییر سیاست در آن دیده نمی شود. بانک دی در 8 سال اخیر به ندرت در خدمت جامعه هدف بوده و به پرداخت وام های کلان سفارشی بدون بازگشت مشغول بوده است. سال گذشته این بانک برنامه هایی را برای کاهش پرداخت وام های کلان بی بازگشت اعلام کرد که هنوز مشخص نیست که آیا این برنامه عملیاتی شده است یا خیر.

سرمایه گذاری شاهد(ثشاهد) یکی از شرکت های بورسی بنیاد شهید با بیشترین سقوط قیمت سهام از تابستان سال 1399 است که فرزندان شهدا و دیگر سهامداران خود را به شدت متضرر کرده است. این شرکت در 6 ماهه اخیر برنامه هایی را برای ایجاد فروشگاههای زنجیره ای، احیای پروژه چمستان و ورود به حوزه صنعت و پرورش ماهی آغاز کرده است که در صورت تداوم می تواند اوضاع سودآوری آنرا تغییر دهد و به احیای ارزش سهام آن بیانجامد.

نتیجه اینکه بنیاد شهید در تمام سال های گذشته نه یک بنگاهداری موفق را نشان داده و نه به خوبی در خدمت جامعه هدف بوده است و اگر برای تغییر ریل اساسی و سریع اقدامی نشود، باعث گسترش بحران اجتماعی و اقتصادی شده و به امنیت ملی کشور آسیب وارد می کند.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 9549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قلی IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      3 0
      چرا اینرا میگید بنیاد شهید یک شرکتی در بورس بنام عمران و توسعه شاهد دارد که اگه یک زمین پاداش در خوزستان را بفروشد یک میلیارد دلار قیمتش ولی صاحب نداره