بالاخره خودرو گران شد یا ارزان شد؟

قیمت دلار در یک کش و قوس ارزان و سپس گران شد تا عملا ثابت مانده باشد.

به گزارش تحریریه، عملکرد فاجعه بار شورای رقابت باعث شده است تا حتی از تصمیمات درست آن هم انتقاد شود، زیرا رضا شیوا رئیس شورای رقابت نه اقتصاددان مطرحی است و نه درک درستی از رقابت و انحصار دارد.

تصمیم اخیر این شورا برای افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی به گران کردن خودرو تعبیر شد، درحالیکه مردم به چیزی به نام خودرو با قیمت کارخانه دسترسی ندارند و از بازار آزاد خریدهای خود را انجام می دهند و در حقیقت خودرو در بازار گران نشده است.

کاهش قیمت دلار در هفته گذشته باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شد و به همین دلیل شورای رقابت از این فرصت برای کاهش فاصله قیمتی کارخانه با بازار استفاده کرد و قیمت تولیدات دو خودروساز داخلی را افزایش داد. نتیجه این تصمیم در بازار گران شدن قیمت خودرو نبود و قیت ها تقریبا ثابت ماند و البته با اندکی کاهش نیز همراه بود.

وظیفه شورای رقابت این است که انحصار را در همه بازارها ازجمله در بازار خودرو از بین برده و واردات را ازاد کند، درحالیکه به نهاد قیمتگذار و حامی انحصار تبدیل شده است. قیمتگذاری در همه بازارها فاجعه آفریده و بدترین وضعیت را حاکم می کند که وضعیت اسفناک خودرو ایران پس از 40 سال انحصار محض و از بین بردن صدها میلیارد دلار را می توان در مدل های عقب مانده و از رده خارج داخلی که بر مردم تحمیل می شود، دید.

این دو خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپا که در حقیقت مونتاژکار مدل های بنجل فرانسوی اند، با این همه حمایت و انحصار محض که به از بین بردن رفاه خانوارهای ایرانی انجامیده است، زیانده هم هستند!

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 0
      کاش تو ایران بدنیا نیامده بودم