به کسانی که واکسن کرونا بزنند به قید قرعه جایزه داده می شود

حدود دو سوم شهروندان آمریکایی با وجود دسترسی آسان به واکسن کرونا از تزریق آن امتناع می کنند و مقام های ایالتی سعی دارند با دادن هدایای ۱۰۰ دلاری و حتی بخت آزمایی یک میلیون دلاری شهروندان را برای این اقدام تحریک کنند.

به گزارش تحریریه، در بسیاری از کشورها و از جمله ایران تزریق واکسن به عنوان راهکار نهایی خلاصی از بیماری کرونا تبلیغ می شود اما در طرف مقابل انتقادهای فراوانی نسبت به ماهیت این بیماری، روش ها و پروتکل های درمانی و ضرورت واکسیناسیون ابراز می شود؛ با اینحال مدافعان واکسن و از جمله مقامات سازمان بهداشت جهانی استدلال دقیقی را برای اقدامات ارائه نمی کنند و تنها از فشار دولت ها برای اجبار مردم بهره می برند. 

رسانه های غربی عنوان داشتند در ایالات متحده که مدعی است تزریق واکسن به بیشتر از صد میلیون نفر را به پایان رسانده است، واکسیناسیون با استقبال مناسبی از سوی شهروندان روبرو نمی شود.

اکنون مقامات ایالت اوهایو قرعه کشی بخت آزمایی را برای تزریق کنندگان واکسن تصویب کرده اند تا برای ۵ دوره از میان افرادی که واکسن کرونا را دریافت می کنند قرعه کشی بخت آزمایی را انجام دهند و به یک نفر فرد برنده در هر دوره زمانی ۱ میلیون دلار جایزه پرداخت کنند.

مقامات این ایالت نخستین دوره قرعه کشی هفتگی این لاتاری را روز ۲۶ ماه جاری تعیین کرده اند.  

اگرچه در مورد قانونی بودن چنین جایزه ای بحث فراوانی وجود دارد اما گفته می شود صندوق فدرال ویروس کرونا در ایالت اوهایو این جایزه را پرداخت می کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، پرسش مخاطبان و شهروندان منتقد آمریکایی این اقدام آن است وقتی واکسن به اندازه کافی برای عموم در دسترس قرار دارد و دولت ها هم مدعی هستند که تزریق آن به نفع افراد است پس دلیلی برای جایزه تعیین کردن برای آن نیست. درواقع این عمل موجب اتلاف پول می شود.

البته گفته می شود مقام های ایالتی می خواهند از روز دوم ژوئن بیشتر دستورات بهداشتی را در بسیاری از ایالت ها لغو کنند اما تنها ۳۶ درصد مردم این ایالت به صورت کامل واکسن خود را دریافت کرده اند. در این بین در کل آمریکا هم تنها ۳۵ درصد مردم این عمل را انجام داده اند.

جالب است که استقبال مردم آمریکا از تزریق واکسن مناسب نیست و مخالفت های فراوانی با آن وجود دارد. بیشتر جمهوریخواهان به ویژه طرفداران دونالد ترامپ از تزریق واکسن امتناع می کنند. این در حالی است که ایالت های مختلف در آمریکا مشوق های گوناگونی را برای تزریق واکسن در نظر گرفته اند. به عنوان نمونه در مریلند، دیترویت، نیوجرسی و ... تا هفته قبل به هر فرد ۱۶ تا ۳۵ ساله ای که برای واکسیناسیون مراجعه می کرد اعتباری به مبلغ ۱۰۰ دلار هدیه داده می شد.

این درحالی است که در کشورمان با جریان رسانه ای دولت بسیاری از مردم برای تزریق واکسن آن از هر نوع شرقی، غربی و وطنی آن صف کشیده اند و شرکت های دارویی هم برای تولید یا واردات آن و استفاده از رانت های ارزی در حال رقابت هستند. و البته خبرها از مفقود شدن 200 هزار واکسن و فروش آن در بازار سیاه به قیمت 20 میلین تومان به گوش می رسد.

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سروش IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      0 2
      تاکنون بیش از ۲۸۰میلیون نفر تو آمریکا واکسن زدن دست از پروپاگاندا بردارید .جمعیت آمریکا ۳۲۰میلبون نفره