کالاها در گمرک خاک می‌خورد؛ قیمتها در بازار بالا می رود/ گناه مردم چیست؟

معاون فنی گمرک گفت: تامین نشدن ارز بانک مرکزی و ابلاغ نشدن به موقع مصوبات مربوط به ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از مهمترین عوامل رسوب کالا در گمرکات و بنادر و کمبود کالا در داخل است.

به گزارش تحریریه، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک گفت: با توجه به اتمام تاریخ مصوبه دولت در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی، از ابتدای سال جاری هیچ ترخیص قابل توجهی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم و این چالش باعث شد متأسفانه ۶.۵ میلیون تن، کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود باشد و ممکن است که در داخل کشور نیز با کمبود کالا رو به رو شویم.

وی افزود: متأسفانه با وجود تسهیلاتی که وجود دارد باز هم نتوانسته‌ایم این کالاها را ترخیص کنیم. با این اوصاف اگر رسوب کالای موجود در بنادر را در نظر بگیریم عملاً می‌توان گفت که کسری و کمبود کالا در داخل نداریم، اما این موضوع منوط به ترخیص کالای موجود در بنادر است.

ارونقی ادامه داد: بعضی از کالاهای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا زمانی که تخصیص و تأمین ارز از سوی بانک مرکزی انجام نشود یا این ارز منتقل نشود عملاً صاحب کالا برای گمرک مشخص نیست و امکان ترخیص وجود ندارد.

به گفته معاون فنی گمرک قسمت دوم چالش این است که کالاهایی که به صورت اعتباری به بنادر و گمرکات رسیده، یعنی هنوز پولی جابجا نشده و ارزی هم تأمین نشده، اما صاحب کالا کالای خودش را با اعتبار خودش وارد کرده و به بنادر و گمرکات کشور رسانده، می‌خواهد کالا را ترخیص کند، اما کد رهگیری بانک را ندارد و گمرک باید به نحوی کمک بکند که لااقل کالای مذکور درصدی ترخیص بشود. این در حالی است که با پایان یافتن مجوز قبلی دولت و ابلاغ نشدن مجوز جدید، ترخیص درصدی در خصوص کالاهای اساسی متأسفانه نداشتیم.

این مقام مسئول توضیح داد: البته باید تاکید کرد در این خصوص مصوبه داشتیم، اما ابلاغ نشده بود، از ابتدای سال این مصوبه به ما ابلاغ نشد و در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۹ به گمرک ایران ابلاغ شد و ما تازه از هفته قبل، یعنی از ابتدای این هفته مصوبه مذکور را اجرا می‌کنیم.

منبع: مهر

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
کد خبر: 10167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید احمد موسوی IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 0
      باز هم همون داستان تکراری ... بنظرتون اینکه عده ای میدونن عده ای خاص گلوگاهو چسبیدن که بره بالا قیمتا و کم کم وارد کنن کالارو ، صحیحتر نیست ؟ تا این داستان تکراری که از سال گذشته موضوع و ایراد کارو راه حلشو بخشنامشو... ؟ توی کالاهایی که به دلار مرتبطن تو اکثر بازارها قشنگ میشه دید نرخ کالا اصلا با نرخ دلار و سود دلالان هم نمیخونه بلکه مونده تو قیمت دلار 30 هزار تومنی البته این داستان تو کالاهای داخلی هم کم دیده نمیشه مگر میشه دلار میره بالا گرون میشن میاد پایین هم گرون میشن!
    • عبدالله IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 0
      گناه ملّت مستضعف ایران اسلامی بودن است که باب میل ستون پنجم نیست مرگ بر وطنفروش عقده‌ای مرگ بر عالیجناب منافق
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 0
      مملکت داری چیست