ارثیه شوم روحانی برای رئیسی

رشد نقدینگی در ۱۲‌ماهه منتهی به پایان اردیبهشت سال جاری به ۸/۳۸ درصد و حجم نقدینگی در پایان دومین‌ماه سال جاری به ۳هزارو ۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تحریریه، رشد نقدینگی در ۱۲‌ماهه منتهی به پایان اردیبهشت سال جاری به ۸/۳۸ درصد و حجم نقدینگی در پایان دومین‌ماه سال جاری به ۳هزارو ۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دولت سیزدهم در حالی طی کمتر از دو ماه آینده سکان قوه مجریه را در دست می‌گیرد که شاخص‌های اقتصادی حال و روز خوبی ندارند. به اذعان بانک مرکزی تنها در اردیبهشت‌ماه پایه پولی ۶‌درصد رشد داشته‌است! به عبارت دیگر دولت روحانی اقتصاد را با نقدینگی و تورم نجومی تحویل رئیسی خواهد داد و بازارهای تورم زده، چشم انتظار اقدامات مؤثر جهت سامان یافتن هستند.

کمتر از ۴۵‌روز تا پایان کار دولت روحانی باقی مانده و دولت سیزدهم باید از نیمه‌دوم مردادماه رسماً اداره امور کشور را برعهده گیرد، اما همانطور که در ایام انتخابات هم مطرح شد، نباید از وضعیت شاخص‌های اقتصادی و دستاوردهای دولت روحانی در هشت‌سال گذشته و تأثیر آن بر سیاست‌های اقتصادی آتی غافل شد.

به باور کارشناسان اقتصادی، میراثی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم برجا می‌گذارد بسیار سخت است و این سختی عمیقاً تحت تأثیر دو اشتباه ارز ۴ هزارو ۲۰۰‌تومانی و تصمیم بنزینی است.

با این حال، اما نمی‌توان به‌راحتی از کنار تورم و نقدینگی نجومی، افت چشمگیر ارزش پول ملی و گرانی‌های بی‌سابقه کالاها و خدمات در دولت روحانی عبور کرد و ضروری است که تیم اقتصادی آقای‌رئیسی با برنامه‌ریزی دقیق گامی برای مهار غول تورم و نقدینگی بردارد تا از فشارهای اقتصادی بر مردم نیز کاسته شود.

همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت روحانی، بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش از تحولات اقتصاد کلان را منتشر و اعلام کرد که رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت ماه، ۸/۳۸ درصد شده است. بنابراین حجم نقدینگی در اردیبهشت‌سال جاری به ۳‌هزار و ۶۰۱‌هزار میلیارد تومان رسیده‌است، همچنین رشد ماهانه این متغیر تورم ساز در اردیبهشت ۲/۳ درصد اعلام شده که معادل افزایشی به ارزش ۱۱۲‌هزارمیلیارد تومان است.

نکته مهم، اما در این گزارش، رشد ۶‌درصدی پایه پولی آن‌هم فقط در یک ماه است. پایه پولی در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹‌هزار میلیارد تومان رسیده است، به بیان دیگر در ماه مذکور بالغ بر ۲۸‌هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است. رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت ماه نیز حدود ۶/۳۰ درصد اعلام شده، این رشد ماهانه در ۱۴‌ماه گذشته بی‌سابقه بوده است!
بانک مرکزی در توجیه افزایش چشمگیر پایه پولی در اردیبهشت‌ماه اعلام کرده که این افزایش ناشی از افزایش سقف حساب تنخواه گردان خزانه بر اساس قانون بودجه سال‌۱۴۰۰ بوده است.

با احتساب وضعیت رشد نقدینگی در ماه‌های گذشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر فرض کنیم نقدینگی در شش‌ماهه اول امسال حدود ۱۵‌درصد رشد کند، نقدینگی در طول هشت‌ساله دولت روحانی به ۳‌هزار و ۹۹۳‌هزار و ۱۰۳‌میلیارد تومان می‌رسد که این آمار بیانگر افزایش حدودی ۸/۶ درصدی حجم نقدینگی در مقایسه با ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی در شهریور۹۲ (نقدینگی ۵۸۷ هزار و ۲۹۶‌میلیارد تومانی) است.
نقدینگی از ۳هزارو ۶۰۰ هزار میلیارد گذشت

 حجم نقدینگی در پایان سال‌۹۱ برابر ۴۶۰‌هزارمیلیارد تومان بوده‌است، ولی به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی، نقدینگی در پایان اردیبهشت‌سال‌۱۴۰۰ به ۳‌هزار و ۶۰۱‌هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است.
حجم نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد از ۶۸‌هزارمیلیارد تومان در پایان سال‌۸۳ به ۴۶۰‌هزار میلیاردتومان در پایان سال‌۹۱ رسید و رشد ۵۷۰ درصدی را تجربه کرد و در دولت خاتمی هم حجم نقدینگی از ۱۱ هزارو ۶۵۵ میلیارد تومان در پایان سال‌۷۵ به ۶۸‌هزار میلیارد تومان در پایان سال‌۸۳ رسید که رشد ۴۸۶ درصدی را نشان می‌دهد. جالب است که حجم نقدینگی در دولت هاشمی رفسنجانی هم تقریباً به‌اندازه دولت حسن روحانی افزیش یافته است با فاصله بسیار ناچیز؛ نقدینگی هزارو ۵۶۸‌میلیارد تومانی در پایان سال ۶۷ به ۱۱ هزارو ۶۵۵‌میلیارد تومان در پایان سال‌۷۵ رسید که رشد ۳/۶۴۳ درصد داشته است.
در دوران جنگ هم نقدینگی کمترین رشد را داشته و از ۴۵۰‌میلیاردتومان در پایان سال‌۵۹ به هزارو ۵۶۸‌میلیارد تومان در سال‌۶۷ رسید که از رشد ۲۴۸ درصدی خبر می‌دهد.

یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی‌ضابطه نقدینگی است که به‌دلیل عدم هدایت آن به‌سمت تولید، از بازارهای سفته‌بازی سر در می‌آورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود. نرخ تورم در سال‌های اخیر به ارقام بسیار بالا رسیده و حتی رکورد ۷۵‌ساله را هم شکسته است، با این حال، اما دولت روحانی دلیل افزایش چشمگیر تورم را تحریم و محدودیت‌های ارزی اعلام می‌کند، آن هم درحالی که آمارها بیانگر تورم ۵۲‌درصدی در ماه‌های نخست سال‌۱۴۰۰ است!

بنابراین میراثی که در حوزه پولی از روحانی به دولت سیزدهم می‌رسد، تورم بیش از ۵۲‌درصدی، نقدینگی بیش از ۳ هزارو ۶۰۰ هزار میلیاردی و پایه پولی ۴۸۹‌هزار میلیاردی است، البته این آمار فعلاً برای دوماه نخست سال‌۱۴۰۰ است و باید دید که متغیرهای پولی تا پایان دولت روحانی چه رکوردهایی را به ثبت خواهد رساند.

منبع: جوان

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
کد خبر: 10796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      14 2
      شروع شد ارثییه دولت قبلی حتما میدونستند ک اومدند
      • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
        0 0
        چی میگی همه میدانند که روحانی با کشور چیکار کرده سرتون رو زیر برف نکنید
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      خدابزرگه روزی رسان خداست وقتیکه دنبال نان حلال شویدیک نان حلال خوردنش دررگ وخونت وجدانت هزاران بهتراز آن حرام امیدمان بخدازمینهاراازنوشخم میزنیم بابذرمرغوب وبرداشت محصول خداوندگرببندت دری میگشایدهزاران دری یاخدا
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      خبر داشت این ارثیه گیرش میاد براش شوم بود نمیومد
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      دوباره دعوای زرگری راه نندازید ، این میراث مربوط به همان میدانی است که ظریف گفت.
    • علی IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      1 0
      با سلام، شروع کردین؟ از الآن مشکلات رو به گردن دولت قبل میندازین؟ پس چه فرقی با روحانی دارین؟
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      روز اول جر زنی معلوم است اینکاره نیستید درمناظره هم هرسوالی پرسیده می شد اصل سوال را را با یک جمله مهم است پاسخ داده می شداشتغال مهم است مسکن مهم است..... بدون هیچ راهکاری یک راه میمونه بدون تعصب اگرازنخبگان واقعی بازار وصنعت دانشگاه بدون حذف سلاق استفاده کنند میشه امیدوار بودوگرنه با تخلیل های آبکی خیلی خیلی زود مردم مقابل رییسی خواهند ایستاد کاری که در دوسال پایانی روحانی باتجمع بازنشستگان.......
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      علت چرا با آمدن دولت جدید وضع بد جامعه را گردن دولت قبلی می گذارند به فکر جوان۳۲سال مجرد من با مدارک فوق لیسانس توان ازدواج ندارو وبیکار است نیستید
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      بخدا ما خسته شدیم از شنیدن کلمه دولت قبلی خسته شدیم از عدم شفافیت چرا ملت را اغفال میکنید تا کی آخر آیا از میزان مشارکت مردم عبرت نمی گیرید
    • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      اوضاع اقتصادی ایران خیلی خراب است.ولی ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران پای آرمان های امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه ای ایستاده اند و با حضور پر شکوه خود در انتخابات ریاست جمهوری این امر را ثابت کردند.
    • کارگر گرسنه IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      مثله نیست یه نفر اختلاص کند حل است
    • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      میخاییدحالا بگیدرییسی هم کاری خیلی نمیتونه بکنه ووعده ها الکی بوده
    • ایرانی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      بالاخره مشکلات بایدگفته بشه یانه تابراش فکری کردنمیشه که گفت همه چی گل وبلبل