آیا آمریکا مذاکرات وین را ترک می کند؟

تحلیلگران تهدید تازه آمریکا مبنی بر ترک مذاکرات هسته ای در وین را تاکتیک فرار به جلوی واشنگتن برای ندادن تضمین کتبی به ایران می دانند؛ در واقع دولت بایدن می خواهد با نشان دادن قهر با مذاکرات فشار بر تهران را افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، در حالی برخی مقامات کشورمان همواره به آینده مذاکرات در نشست های پیش رو ابراز خوشبینی می کنند که طرف غربی نسبت به بن بست در گفت وگوها هشدار می دهد.

به تازگی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با روزنامه «نیویورک تایمز»، خروج آمریکا از مذاکرات وین را بسیار قریب الوقوع دانست اما درباره زمان احتمالی خروج دولت بایدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت که «نمی‌توانم زمانی برای آن تعیین کنم اما این تاریخ دارد نزدیکتر می‌شود.»

هر چند هیات آمریکایی به دلیل عدم عضویت این کشور در برجام به طور مستقیم در مذاکرات وین مشارکت ندارند اما به واسطه تروئیکای اروپا و ستون های شرقی توافق در جریان گفت وگوها قرار می گیرند.

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که هدف یا اهداف پشت پرده طرح تاکتیک تهدید ترک مذاکرات از سوی کاخ سفید چیست؟ دوم اینکه آیا واقعا آمریکا همانند برجام از مذاکرات کنونی آن نیز خارج خواهد شد یا خیر؟

ازنگاه ناظران، آمریکا از مطرح کردن ترک میز مذاکرات چند هدف مشخص را دنبال می کند که یکی از مهمترین آنها فشار بر ایران به دلیل خودداری تهران از تمدید نکردن توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ توافقی که بعد از چندبار تمدید در نهایت پنجشنبه سوم تیرماه پایان یافت ولی برخلاف انتظارات طرف غربی از سوی تهران تمدید نشد.

در این پیوند «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس در واکنش به درخواست آژانس درباره تمدید تفاهم‌نامه گفت: هرچند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای درخواست آژانس.

انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی حجت الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» نیز بی ارتباط با هشدار آمریکا برای ترک مذاکرات هسته ای نیست. به ویژه پس از آنکه رئیسی در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال  رسانه «راپلی» روسیه که پرسید آیا در شرایط رفع تحریم ها حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید گفت: خیر، غربی ها نگران شده اند.

پیش از این اظهار نظر صریح رئیسی، برخی تاکید داشتند که آمریکا در صدد انعقاد توافق با دولت بعدی ایران است که تمام قوای کشور رویکرد واحد و همسویی داشته باشند. امروز اما آمریکا و اعضای توافق به این نتیجه رسیده اند که به دلیل امضای برجام با دولت روحانی، احیای آن نیز در همین دولت آسان تر از هر دولت دیگری در ایران خواهد بود. غربی ها نگرانند احیای برجام در دولت بعدی شکل نگیرد یا اینکه بیش از پیش وارد روند فرسایشی شود از این رو با طرح تاکتیک ترک مذاکرات تلاش دارند دولت ایران را به عقب نشینی از مطالبات خود وادار کنند.

کاملا از نوع واکنش آمریکا به اظهارات رئیسی مشخص است که کاخ سفید نسبت به تضعیف جایگاه آمریکا در مذاکرات هسته ای در دولت بعدی ایران هراس دارند. در این باره «رویترز» گزارش کرد که «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس جمهور منتخب ایران، گفته است: ما در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران و یا هیچ برنامه ای برای دیدار در سطح رهبران نداریم. دیدگاه ما در این باره این است که رهبر ایران تصمیم گیرنده است.

افزون بر آن آمریکا با هشدار مبنی بر خارج شدن از مذاکرات، فرار به جلو را ترتیب داده تا از تضمین کتبی به ایران خودداری کند؛ تضمینی که برمبنای آن هیچ دولتی در آمریکا نتواند از برجام خارج شود. از آنجا که چنین تضمینی مستلزم تصویب دو سوم مجلس سنا است که غیرممکن به نظر می رسد، بایدن راه دیگری در پیش گرفته که همان فشار بر ایران از راه قهر با میز مذاکرات و استمرار تحریم ها است.

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 10952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصلح IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      1 0
      اشتباه نکنید ، آمریکا خیلی وقت است که برجام و میز مذاکره را ترک کرده است، برای آمریکا مهم نیست این نظام سلاح هسته ای داشته باشد یا نه ، آمریکا بدنبال وجاحت بخشیدن به ترک برجام است. بدون برحام و هیولا ساختن از ایران به تفع آمریکاست برای فروش سلاح و سلطه بر منطقه