هزاران تن از کالاهای اساسی در بنادر شمالی کشور در آستانه فساد

معاون فنی گمرک با هشدار درباره ماندگاری طولانی مدت هزارتن اقلام اساسی در شمال کشور گفت: به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجددا اظهار نظر از سوی دستگاههای ذی ربط صورت گیرد.

به گزارش تحریریه، ارونقی  با بیان اینکه، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بیش از 6.1 میلیون تن انواع کالای اساسی به ارزش 3.1 میلیارد دلار ترخیص شده است، گفت: این درحالی است که واردات  کالای اساسی در مدت مشابه  سال قبل بیش از 6.8 میلیون تن و به ارزش 2.9 میلیارد دلار بوده است. این آمارهای مقایسه ای نشان می‌دهد، از نظر وزنی واردات کالاهای اساسی حدود 10 درصد افت کرده است اما ارزش واردات تقریبا 27 تا 30 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان میدهد، با افزایش شدید قیمت جهانی کالاهای اساسی مانند ذرت، ارز بری این کالاها افزایش یافته اما به لحاظ وزنی که شاخص مهمتری محسوب میشود واردات افت داشته و آثار این موضوع در بازارهای داخلی تا حدودی مشهود شده است.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون 4.564 میلیون تن کالای اساسی از قبیل گندم، ذرت، جو، روغن خام و دانه های روغنی در بنادر و گمرکات مختلف وجود دارد. بر این اساس تنها 3.3 میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) موجود است، همچنین 17 کشتی حامل 403 هزار تن کالای اساسی شامل ذرت، گندم، دانه‌های روغنی و نهاده های دامی به علاوه شکر در حال تخلیه میباشد.

وی افزود، 25 فروند کشتی،شامل 1.158 میلیون تن در لنگرگاه ها در حال انتظار هستند که غالباً از لحاظ اسناد مالکیت هنوز مشکل دارند. حدود 3.3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) متعلق به 38 شرکت اصلی است که مشکل خود را در خصوص عدم ترخیص کالا ، عدم تأمین ارز ترجیحی عنوان می کنند. هرچند با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار امکان ترخیص 90 درصد کالای اساسی فراهم شده است و از این مسیر نیز امکان ترخیص کالاهای رسوبی وجود دارد. همچنین در خصوص این کالاها ثبت سفارشها احصا شده است و این موارد در اختیار وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته است تا بررسی و اگر شرکتی علیرغم تأمین ارز کالای خود را ترخیص نمی کند مشخص شود. 

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 10984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =