گستاخی نفتی امارات

«بلومبرگ» در گزارشی نوشت اگرچه اوپک پلاس گفت وگوهای خود را از روز دوشنبه آغاز کرده است اما همچون دور قبل که امارات مانع کسب نتیجه شد اینبار هم نتیجه ای حاصل نمی شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، اوپک و متحدانش مذاکرات تامین نفت را تا روز دوشنبه کنار گذاشتند، زیرا سرکشی که توسط یکی از اعضای اصلی صورت گرفت این اتحاد را تهدید کرد.

مذاکرات بدون توافق در زمینه افزایش تولید پس از آنکه امارات متحده عربی به خواسته های خود برای ایجاد شرایط بهتر پافشاری کرد، پایان یافت. مذاکرات هفته آینده پس از پایان یک هفته دیپلماسی خشمگین از سر گرفته می شود. ایالات متحده قبلا نگرانی هایی را در مورد افزایش قیمت بنزین ابراز داشته است زیرا نفت به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

عدم توافق در مورد افزایش تولید، بازار فشرده شده را فشرده تر می کند و به طور بالقوه قیمت های نفت را به شدت بالاتر می برد. اما سناریوی مخالف نیز در این زمینه وجود داد، اگر اتحاد کاملا به هم بخورد، یک قیمت رایگان برای همه اتفاق خواهد افتاد مانند سال جنگ قیمتی میان متحدان اوپک پلاس.  

«آمریتا سن» تحلیلگر نفتی در شرکت «انرژی اسپکتس» لندن گفت: «بن بست فعلی نشانه واضحی از اهداف امارات متحده عربی است. آنها برای افزایش تولید هدف واضحی دارند و می خواهند نفوذ گسترده تری داشته باشند».

ابوظبی ایده ترک اوپک را در اواخر سال ۲۰۲۰ مطرح کرد زیرا می خواهد نفت بیشتری پمپاژ کند تا از میلیاردها دلار سرمایه گذاری که برای توسعه ظرفیت انجام شده استفاده کند. درگیری های تلخ این هفته و امتناع نمایندگان امارات از ارائه هرگونه امتیاز نشان می دهد که این تنش ها ادامه خواهد داشت.

توافق خروجی

اکثر اعضای OPEC PLUS از پیشنهاد افزودن ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز از ماه آگوست در هر ماه حمایت می کنند و پایان این قرارداد عرضه گسترده را تا اواخر سال ۲۰۲۲ به تعویق انداختند. امارات متحده عربی اما در تلاش است تا مبنایی را که برای محاسبه سهمیه خود استفاده می کند تغییر دهد، که به نظر آن غیرمنصفانه است. فردی که از سیاست های امارات متحده عربی آگاهی داشت روز شنبه گفت، این کشور از افزایش تولید از ماه اوت حمایت می کند اما اصرار دارد که هرگونه توافق گسترده تر منوط به بررسی خطوط مبنا باشد. اقدامی برای تغییر وضعیت پایه کشور می تواند به این کشور اجازه دهد ۷۰۰ هزار بشکه اضافی در روز پمپ کند. این کشور پیشنهاد کرده است که با برنامه تقویت اوپک پلاس پیش بروند و هرگونه بحث در مورد تمدید پیمان را تا رسیدن به مبنا به تاخیر بیندازند.

موضع قوی ابوظبی نشان می‌دهد که چگونه «محمد بن زاید بن‌سلطان آل نهیان» حاکم این کشورپس از حرکت ژئوپلیتیکی از یمن به اسرائیل، اینک آغوش خود را به سمت بازار نفت و صنعت باز می‌کند. شاهزاده محمد به شدت از «سلطان الجابر» رئیس شرکت ملی نفت کشورش که سرمایه گذاری زیادی برای بالا بردن ظرفیت تولید می کند، حمایت کرده است. وی روزگاری از روابط نزدیک با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  برخوردار بود  اما به نظر می رسد در ماه های اخیر رابطه بین دو وراث سرد شده است.

عربستان سعودی پس از به تعویق انداختن مذاکرات خود در روز جمعه، با استناد به نگرانی از شیوع ویروس کرونا طی  بیانیه ای سفر شهروندانش به امارات و تعدادی از کشورهای دیگر را منع کرد.

نظم اوپک به دنبال جنگ قیمتی در اوایل سال ۲۰۲۰ منجر به چرخش در بازار شده است. این جنگ تنبیهی که درست در زمان وقوع همه گیری و با اختلاف نظر روسیه و عربستان آغاز شد. این بار سعودی ها و روس ها با یک متحد دیرینه عربستان سعودی یک طرف هستند.

«باب مک نالی» رئیس راپیدان انرژی و یکی از مقامات سابق کاخ سفید گفت: «سوال این است که آیا اوپک پلاس سال آینده منسجم و موثر خواهد ماند؟  این به شدت به رهبران عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه بستگی دارد که در مورد موضوعات قابل قبول در مورد مبانی امارات متحده عربی سازش کنند».

پایان/

۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      0 0
      نفس تون رو دارند میگیرند.. کی؟! همانهایی که آوردن تان