بی خیالی اقتصاد ایران در سوریه و اراده محکم چین برای فتح بازار شام

سوریه برای برنامه های جهانی چین اهمیت ویژه ای دارد زیرا پکن، سوریه را بخشی مهم و نهایی از طرح «کمربند و جاده» و راهی برای رسیدن به شرق دریای مدیترانه از طریق پاکستان، ایران و عراق می بیند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «الحرة» آمریکا در گزارش خود نوشت، چند روز پیش «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه از «وانگ یی» همتای چینی خود در فرودگاه بین المللی دمشق با آغوش باز استقبال کرد. وزیر امور خارجه چین در دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه گفت با هدف حمایت از حاکمیت سوریه به این کشور سفر کرده و خواستار کنار گذاشتن توهم تغییر نظام در سوریه است. چین به مسائل سوریه توجه دارد و به دمشق کمک می کند منافع خود را در سطح جهانی تامین کند.

به نوشته شبکه الحرة، «پیتر بروکس» دستیار وزیر امور خارجه سابق آمریکا در امور آسیا و اقیانوس آرام گفت چین دارای سیاست خارجی فرصت طلبانه ای شده است. این کشور در سازمان ها و نهادهای بین المللی با هدف پیش بردن طرح هایش و سنگ اندازی در مسیر برنامه های دشمنان خود به دنبال کسب دوستانی است. اهمیت سوریه برای چین به دلیل موقعیت این کشور است. سوریه دارای ثروت های و منابع طبیعی است و چین تلاش می کند سوریه بخشی از طرح «کمر بند و جاده» باشد. سوریه می تواند راهی برای رسیدن چین به شرق دریای مدیترانه باشد.

ائتلاف سازی چین با سوریه سبب می شود دمشق در کنار پکن باشد. چین تمایل دارد که جایگزین آمریکا در سوریه، اقیانوس آرام و خاورمیانه باشد. سوریه هم برای کسب همپیمانی قدرتمند اقتصادی و نظامی تلاش می کند. دمشق نیاز به یار و یاوری دارد که در بازسازی این کشور به آن کمک کند. آمریکا هم با نگرانی به نقش چین در اقتصاد جهانی نگاه می کند و این موضوع به تنشی میان واشنگتن و پکن منجر شد که در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا به اوج خود رسید.

«کرم شعار» کارشناس مسائل سوریه گفت چین ۱۰ بار از حق وتوی خود در سازمان ملل به سود سوریه استفاده کرد و این بیانگر اهمیت آن برای چین است. حمایت اقتصادی چین از سوریه موضوع تازه‌ای نیست و در سال۲۰۱۷ چین اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در سوریه سرمایه‌گذاری خواهد کرد و وزیر امور خارجه این کشور هم در آن زمان بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از بازسازی سوریه تاکید کرد. سوریه از نظر امنیتی هم برای چین اهمیت دارد. هزاران تن از تروریست ها در سوریه از کشورهای آسیای میانه هستند و چین این افراد را برای خود تهدید بزرگی به شمار می آورد و خواهان حمایت از اسد برای شکست این افراط گرایانی است که بیشتر در منطقه ادلب حضور دارند.

«سقراط العلو» پژوهشگر سوری هم با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به سوریه گفت این دیدار بیانگر پیام حمایت پکن از نظام سوریه است که می توان آن را در چارچوب به چالش کشیدن سیاست آمریکا از سوی چین ارزیابی کرد زیرا آمریکا همزمان از همپیمانان خود می خواهد نظام سوریه را تحریم کنند.

سوریه گذرگاه مهمی برای چین و قطعه ای مهم برای تکمیل گذرگاه های طرح جاده و کمربند از طریق و پاکستان، ایران، عراق و سوریه تا دریای مدیترانه است که برای ایران هم از اهمیت برخوردار است. چین از طریق راه زمینی و ریلی ایران، عراق و سوریه با هزینه و دردسر کمتر به دریای مدیترانه دتسرسی پیدا می کند. 

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 11580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =