سمت و سوی مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی؟

عمده ترین نگرانی غرب به ویژه آمریکا از تاخیر در ازسرگیری مذاکرات به احتمال سخت گیری دولت رئیسی برمی گردد.

به گزارش تحریریه، کشورهای غربی که برای تغییر قدرت در ایران و ازسرگیری مذاکرات هسته ای لحظه شماری می کردند، اینک با ورود آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» به پاستور فرصت را غنیمت می شمرند و از همین ابتدا مطالبات قبلی خود را تکرار می کنند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ مراد از رئیس‌جمهور جدید ایران خواست که به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد و بار دیگر این موضع واشنگتن را تکرار کرد که فرصت برای دیپلماسی همیشه باز نخواهد بود.

اینکه رئیسی چه نگاهی به توافق هسته ای و لغو تحریم ها دارد از سخنان وی در مراسم تحلیف می توان به نتایجی دست یافت. رئیسی در سخنرانی خود در این مراسم در مجلس به موضوع تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران پرداخت و گفت که او از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود استقبال خواهد کرد.

این موضع گیری رئیسی از احتمال ادامه مذاکرات هسته ای در دولت سیزدهم نشان دارد؛ مذاکراتی که ۶ دور از نشست های آن در دولت روحانی برگزار و نشست هفتم به دولت رئیسی محول شد. اینکه دور آتی گفت وگوها چه زمانی آغاز شود هنوز هیچ منبعی در این زمینه اطلاع رسانی نکرده است.

اما نکته قابل توجه دیگر در بیان اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم در نطق تحلیف رییس جمهور به مناسبات تهران با همسایگان و کشورهای منطقه برمی گردد. رئیسی در این مراسم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن هاست.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد «دیپلماسی، باید ارتباط ملت های منطقه را بیشتر و اشتراکات آن ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید»؛ با عنایت به این جملات می توان دریافت که دولت سیزدهم بنا را به همکاری نزدیک تر با همسایگان گذاشته تا اروپا و آمریکا.

به ویژه بیانات رهبری در انتقاد از غرب گرایی دولت روحانی، بستر را برای بی اعتمادی بیشتر دولت رئیسی به غرب هموار کرده است.

سه روز پس از آن‌که روحانی بار دیگر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت را به کارشکنی در مسیر رفع تحریم‌ها متهم ساخت، مقام معظم رهبری روز چهارشنبه ششم مرداد، در آخرین دیدار با اعضای دولت روحانی فرمودند: «هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید.» رهبری در این دیدار با تأکید دوباره بر «بی‌اعتمادی به غرب»، گفتند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد. هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید.»

یکی از عمده نگرانی های غرب به ویژه آمریکا از تاخیر در ازسرگیری مذاکرات به سخت گیری دولت رئیسی در این زمینه برمی گردد. آنها دلواپس هستند که دولت جدید ایران با انتظارات و مطالبات فزاینده پشت میز مذاکره حاضر شوند به ویژه اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم، شورای عالی امنیت ملی، پیش نویس توافق اولیه وین را رد کرد و آن را مغایر با اهداف ایران بر اساس مصوبه اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دانست.

پیشتر خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع ایرانی گزارش کرده بود که دولت ابراهیم رئیسی احتمالاً خواستار فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و حق غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مذاکرات هسته‌ای باشد. ایران همچنین خواهان دریافت ضمانت از دولت «جو بایدن» برای عدم خروج آمریکا از برجام در دولت‌های آینده این کشور است.

همچنین «وال‌استریت ژورنال» نیز به تازگی در گزارشی نوشته است که جمهوری اسلامی با به تأخیر انداختن مذاکرات به سرعت در حال کسب دانش و تجربه در فعالیت‌های هسته‌ای است و دولت آمریکا در نظر دارد برای وادار کردن ایران به بازگشت سریع به مذاکرات تحریم‌هایی علیه ایران وضع کند و جلو فروش نفت ایران به چین را بگیرد.

در مجموع، مذاکرات هسته ای حتی در صورت شروع مجدد با پیچیدگی هایی به مراتب افزون تر از گذشته پیش خواهد رفت. ضمن اینکه دولت سیزدهم به مذاکراتی روی خوش نشان خواهد داد که اصول حکمت، عزت و مصلحت در آن لحاظ شده باشد.

پایان/

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 11753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =