اظهارنظر تاریخی بلینکن درباره احیای برجام

اظهارنظر بی سابقه و تاریخی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره برجام می تواند به نقطه عطفی در مناسبات کنونی تبدیل شود.

به گزارش تحریریه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به برلین و کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس همتای آلمانی خود، سخنانی تاریخی بر زبان آورد و گفت: من نمی‌خواهم تاریخی در این زمینه تعیین کنم ولی داریم به نقطه‌ای نزدیکتر می‌شویم که بازگشت به برجام آن منافعی که از این توافق انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند. ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم و به همین دلیل هم هست که به صراحت گفته‌ایم توانایی بازگشت دوجانبه به برجام برای مدت نامعلوم، پایدار نیست.

این سخنان که پس از گزارش تند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ضعیف شدن نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفته شد می تواند از دو منظر ارزیابی شود. لازم به ذکر است که طبق گزارش آژانس، ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود نداده و حجم اورانیوم خود را با غنای ۲۰ درصد به ۸۴ کیلوگرم و میزان اورانیوم غنی شده در سطح ۶۰ درصد را به ۱۰ کیلوگرم افزایش داده است.

نخست، این سخنان و گزارش آژانس با هدف اعمال فشار روانی بر ایران طراحی شده است تا چنانکه هایکو ماس گفت که 3 ماه برای آغاز مذاکرات خیلی طولانی است، ایران را مجبور به بازگشت سریع به مذاکرات کند و این کشور را در موضع ضعف قرار دهد.

دوم، برجام واقعا از دست رفته و ایران در میدان عمل دریافته است که بدون امتیازهای تحریمی آمریکا هم مشکلی برای مدیریت اقتصاد خود ندارد و لازم نیست برای چند امتیاز تعلیقی تحریمی کم ارزش از توان بازدارندگی خود صرفنظر کند.

واقعیات میدانی نشان می دهد که آمریکا جز تعلیق تحریم ها امتیاز دیگری در حوزه اقتصاد به ایران نخواهد داد که به زیان اقتصاد ایران است و اقتصاد ایران را شرطی نگاه می دارد. با افزایش تحرک در نظام اقتصادی غیر آمریکامحور جهانی به راحتی مشکلات اقتصادی ایران حل می شود و نظم جهانی تقابلی در برابر آمریکا با مرکزیت سازمان همکاری شانگهای و کشورهای چین و روسیه پذیرای حضور ایران است که در حال گنار گذاشتن دلار از مبادلات خود هستند.

تنها مساله باقی مانده، منابع بلوکه شده ایران است که روش هایی برای استفاده از آنها از همان کشورهای مبدا وجود دارد و بدون انتقال ارز به سایر کشورها هم با تشکیل گروههای تخصصی غیررانتی می توان از آنها برای خریدهای ضروری در حوزه صنعت استفاده کرد و همه چیز نهاده دامی و کالاهای اساسی که به ترجیع بند رانت و غارت با پرداخت دلار 4200 تومانی تبدیل شده اند، نیست.

گذشت زمان به سود ایران است و کنترل بازار توسط رئیسی در ماههای آینده می تواند دست ایران را در مذاکرات احتمالی آتی پر کرده و عملا وسیله ای برای آمریکا برای اعمال فشار باقی نگذارد.

سخنان بلینکن اساسا اشتباه است و برجام با هر کیفیتی که احیا شود برای آمریکا منافع دارد و برای ایران فاقد منفعت راهبردی و اقتصادی است. احیای برجام هم باعث احیای رژیم های خلع سلاح می شود و هم باعث می شود ایران متحدان بلندمدت خود را تعریف نکرده و از نگاه چین و روسیه به عنوان کشوری طرفدار آمریکا با نگاه غربزده رهبران خود که مشتاقانه به دنبال امضای معاهداتی تسلیمی مانند برجام هستند شناخته شود که نمی توان به آن اعتماد کرد.

پس از امضای برجام؛ ایران پیشنهاد سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری چین در سفر شی جی پینگ را نپذیرفت، اما با غرب قراردادی 35 میلیارد دلاری برای خرید بوئینگ امضا کرد و عباس آخوندی اسم این خرید حیرت آور را سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) گذاشت که مضحکه کارشناسان شد. جالب اینکه آمریکا در مقام فروشنده هم محل به طرف ایرانی نگذاشت و با خروج از برجام؛ ایران را تحقیر کرد، اما ایران از برجام خارج نشد!

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 12441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایثاگر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      وقت از بزگان کشور درخواست دارم به وضعیت این ملت فداکار برسید اخه یه انسان چقدر عمر میکنه این ملت نباید یه ذره ظعم زندگی ارام برای خانوادهش بخواهد ولا این ملت خسته ودرمانده هستن نمیدانم چه بگم وسلام