۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
دلایل مهاجرت ایرانیان به ترکیه

در چند سال اخیر موج مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه افزایش یافته و هر روزه در حال افزایش است.

همواره انسان با امید نسبت به زندگی و آینده به کار و تلاش می پردازد و هر شخصی بسته به جهان بینی یا جهان ذهنی خود رویایی در سر می پروراند این خاصیت جهان است و اگر امید در زندگی وجود نداشت، انسانها به پوچی و زودمرگی می رسیدند.

 در چند سال اخیر موج مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه  افزایش یافته  و هر روزه در حال ازدیاد است که این موضوع دلایل مهمی داشته که در این مطلب به اصلی ترین آنها می پردازیم.

 قبل از هرچیز لازم بود، توضیح دهیم که امروزه سطح شاخص توسعه انسانی در جهان بالا رفته است و افراد با دسترسی به شبکه های اینترنتی، اجتماعی و ماهواره ای به راحتی می توانند از نحوه زندگی در سراسر جهان باخبر شوند.

 مهمترین دلیل و شاید اصلی ترین دلیلی که مردم ایران را وادار به مهاجرت به کشور ترکیه می کند را می توان رسیدن به آزادیهای اجتماعی درنظر گرفت. با توجه به مذهب رسمی کشورمان و قوانین اعمال شده از سوی حاکمیت، امروزه جوانان بسیاری بخصوص در میان زنان و دختران در پی رسیدن به آزادیهایی همچون حجاب آزاد و راحتی درنحوه پوشش دست به مهاجرت می زنند. با اینکه اکثریت مردم ترکیه مسلمان بوده و با توجه به قوانین موجود در دین اسلام در آنجا حجاب آزاد است و این موضوع در میان زنان آن جامعه به مسئله ای شخصی مبدل شده است. در این کشور زنان بسیاری با حجاب کامل و یا بدون حجاب وجود دارند، سخت گیریهایی همچون اعمال برخوردهای اجتماعی با زنان می تواند اصلی ترین موضوع مهاجرت زنان به کشور ترکیه  باشد.

رسیدن به ثبات اقتصادی

از آنجاییکه در چند سال گذشته کشور ایران در امواج و تلاطمات اقتصادی بسیاری قرار داشته و در پی این موضوع  دلسردی و نا امیدی شدیدی میان مردم به راه افتاده است، خانواده ها و افراد متعددی روی به مهاجرت به کشور ترکیه آورده اند باید متذکر شویم که اقتصاد ترکیه به مراتب قوی تر و با ثبات نسبی بیشتری نسبت به ایران است، بطوریکه می توان گفت اقتصاد ترکیه چهار برابر بزرگتر از ایران می باشد، بحث تورم روزانه در ایران به یکی از موثرترین دلایل مهاجرت مردم به کشورهای منطقه و بخصوص کشور ترکیه شده است.

 نزدیکی بعد مسافتی و فرهنگی میان دو کشور

از آنجاییکه کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد، سهولت در رفت و آمد به یکی دیگر ازعوامل مهاجرت مردم به آنجا  مبدل شده است. مردم ایران با داشتن مرز هوایی و زمینی نزدیک با ترکیه و تردد آسان به آن کشور می توانند در مدت زمان کوتاهی میان دو کشور رفت و آمد کنند از سویی دیگر نزدیکی فرهنگی میان دو کشور چه از نظر اجتماعی و چه از نظر تشابهات فیزیکی می تواند دلیل دیگری برای مهاجرت مردم به کشور ترکیه باشد. شباهت های ظاهری میان دوکشور باعث شده است، مردم احساس راحتی بیشتری با مردم کشور ترکیه داشته باشند و از آنجاییکه مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی درحال حاضر سخت و یا در بعضی موارد غیرممکن است، جمعیت بسیاری به سمت شهرهای مختلف ترکیه وبالخصوص استانبول  روانه شده اند.

گرانی مسکن در ایران

یکی دیگر ازعوامل مهم در مهاجرت به ترکیه قیمت ارزان ملک در حومه شهر استانبول می باشد از آنجاییکه تورم افسار گسیخته در ایران مردم را ناامید از خرید مسکن کرده است. این مسئله باعث روی آوردن آنان به سمت خرید ملک در ترکیه شده است باید به این موضوع توجه داشت که تبلیغات بسیاری در زمینه خرید ملک در ترکیه  انجام می شود و ایرانیان با داشتن اطلاعات ناقص یا اندک ندانسته در دام شرکتهای فروش املاک افتاده اند، قیمت مسکن در نقاط معروف و مناطق مرفه نشین استانبول به مراتب گرانتر از ایران بوده و قیمتهای ارزانی که به دست خریداران می رسد در اطراف و حومه شهر استانبول می باشد. مناطقی همچون بیلیک دوزو و یا بیوک چکمجه که می توان آنجا را به مانند حومه تهران و به مثال پرند و پردیس  ولی با شرایط آب و هوایی به مراتب بهتردر نظر گرفت.

 آب و هوای مطلوب و جاذبه های گردشگری

 از دیگر عوامل مهاجرت به کشور ترکیه را می توان آب و هوای سالم در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه درنظر گرفت با وجود ترافیک سنگین در شهر استانبول آب و هوای این شهر از کیفیت بالایی برخوردار است  که دلایلی همچون  قرار داشتن این شهر در مسیر باد و بارش های فراوان دارد، وجود نوار ساحلی بسیاردر شهر استانبول زیبایی های این شهر را دوچندان کرده است و نه تنها ایرانیان بلکه توریست های بسیاری را از دیگر نقاط جهان به این شهر کشانده است و امروزه استانبول به رتبه ششم از لحاظ شهرهای توریستی در جهان رسیده است.

باید توجه داشت که یک حکومت زمانی می تواند مهاجرت را به سمت معکوس هدایت کند که به ثبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی  بالایی رسیده باشد با توجه به شرایط اقتصادی موجود در ایران و نداشتن آینده ای مشخص مردم روی به مهاجرت آورده اند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که وجود بیکاری در ترکیه و هزینه های بالای زندگی ازهیچ کس پوشیده نمی باشد و بسیاری از مهاجران ایرانی پس از مدتی مجبور به بازگشت به ایران می باشند، آسمان در تمامی نقاط جهان یک رنگ بوده و برای رسیدن به موفقیت نیاز به تلاش و کوشش بسیاراست، ترکیه یکی از مقروض ترین کشورهای جهان به صندوق بین المللی پول بوده و شاید در چند سال آینده به وضعیتی بدتر از اقتصاد ایران گرفتار شود، امید است حاکمیت ایران با اصلاح ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از خروج مردم و سرمایه های آنان جلوگیری کند، اصلاحات اساسی نیاز اصلی کشور است  و نظام می بایست به فکر آینده مردم خود و جلب رضایت عمومی باشد.

نیاز امروز جهان بیداریست

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 12759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • دبیر IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      بسیار،تحلیل درست ومناسبی از بحث مهاجرت ایرانیان به ترکیه صوزت گرفت، ونتیجه گیری آخر،،،انشالله سایر مزایایی کشوری مقصد مهاجرت ایرانیان بررسی و راهکار ها هم ارائه فرمایید قطعا،مسئولین ،راهبرد،مناسب را در حهت مسیر مناسب خوبرنامه ریزی صحیح در جهت اصلاح انجام فرملیند
    • سیامک IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      بسیار ممنون از قلم توانای شما. نوشتنی هارو نوشتید.
    • ه.پویانسب IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      بسیار واقع بین و عادلانه
    • مینا صفری IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      بسیار عالی ، تحلیل بسیار هوشمندانه ای بود ، متاسفانه در کشور ما مردم بسیار ساده لوحانه و بدون تحقیق این کار رو انجام می دهند .
    • محمد IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      عالی توضیح داده شد
    • مهدی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      ای کاش همه مردم مانند شما فکر میکردند
    • کاظمیان IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      0 0
      ایکاش این دست نوشته ها مورد عنایت قرار بگیرد