آیا صنعت مس ایران زنده است؟

درحالیکه رسانه ها و خبرگزاری ها از میزان عرضه و تقاضای جهانی مس آمار دقیق و قابل اعتمادی را منتشر می کنند، مدیران صنعت مس کشور ساکت و خاموشند و تحرکی حرفه ای از خود نشان نمی دهند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت بازار جهانی مس در ماه ژوئن ۲۰۲۱ معادل ۹۰ هزار تن کسری عرضه روبرو بود.

گروه بین المللی مطالعات مس (ICSG) در آخرین بولتن ماهانه خود اعلام کرد بازار جهانی مس تصفیه شده در ماه ژوئن گذشته در بخش عرضه با کسری ۹۰ هزار تنی روبرو بود حال آنکه این بازار  یک ماه قبل از آن یعنی در ماه می ۲۰۲۱ معادل ۴ هزار تن مازاد عرضه داشت.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ بازار ۲ هزار تن کسری عرصه داشت. این در حالی است که در مدت مشابه سال در قبل از آن بازار با عرضه مازاد ۶۷ هزار تنی روبرو بود. تولید مس تصفیه شده جهان در ماه ژوئن گذشته ۲.۰۳ میلیون تن بود حال آنکه میزان مصرف جهانی این فلز ۲.۱۲ میلیون تن بود.

همه این آمار و اطلاعات در حالی است که مدیران پرتوان صنعت مس کشورمان هیچ آمار دقیقی را از میزان تولید مس کشور ارائه نمی دهند.

به نظر می رسد «اردشیر سعد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران یا از میزان تولید ماهانه و سالانه مجموعه تحت امرش، میزان مصرف مس در داخل و سطح صادرات این فلز سرخ اطلاعاتی ندارد یا اینکه انتشار و رسانه ای شدن این ارقام را به سود جایگاه خود نمی داند.

سال هاست که صنعت مس کشورمان به عنوان ششمین ذخیره بزرگ جهان درجا می زند و تنها افتخارش آن است که در 5 سال گذشته ظرفیت تولید را از حدود 250 هزار تن در سال به 280 هزار تن در سال 1399 رسانده است. البته تولید 280 هزار تنی فوق هم برگرفته از ادعایی است که میانه های سال گذشته این مدیر ارشد صنعتی به رسانه ها اعلام کرده بود و هنوز منابع رسمی آماری را ارائه نکرده اند.

پایان/  

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =