ریخت و پاش در وزارت خارجه، آیا رئیسی سکوت می کند؟

درحالیکه دولت رئیسی باعث افزایش امید مردم به اصلاحات جدی شده است، ریخت و پاش سنگین در وزارت خارجه ادامه دارد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه دولت آیت الله رئیسی با اتخاذ رویکردی مردمگرا؛ باعث افزایش امیدها برای ایجاد اصلاحات جدی در اداره کشور شده است، ریخت و پاش سنگین در وزارت خارجه ذیل انبوهی از دفاتر در کشورهای اروپایی ادامه دارد.

بررسی های تحریریه نشان می دهد که حدود 40 سفارتخانه و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اروپا دایر می  باشد که فاقد تناسب با حجم مراودات اقتصادی و سیاسی ایران با این قاره است.

تجارت ایران و اروپا در سال گذشته میلادی یعنی سال 2020 حدود 4 میلیارد یورو بود که تقریبا 6 درصد از تجارت خارجی کشور را شکل می دهد، درحالیکه 40 سفارتخانه و کنسولگری با هزینه های سرسام آور برای پوشش این رقم ناچیز از سفره مردم؛ به خط شده اند تا وسیله اروپاگردی و ماموریت های یورویی عده ای را فراهم کنند که قطعا شامل همه دیپلمات ها نمی شود و در بین دیپلمات های اعزامی افراد متخصص و متعهدی وجود دارند که در هر ماموریتی برای ایران ایجاد ارزش افزوده می کنند.

حضور در سفارتخانه های اروپایی برای هر مامور در ماه حدود 5000 یورو و بالاتر پرداخت مستقیم دارد که با هزینه های جانبی مانند تشریفات بسیار گران، مکان های گران در شهرهای اروپایی، هزینه استخدام نیروهای محلی که معمولا از میان خانواده های سفرا و سایر ماموران تامین می شوند! و هزینه های سربار اداره صدها ساختمان مجلل سر به فلک می زند.

به دلیل عدم شفافیت وزارت خارجه اطلاعات جزئی در سایت وجود ندارد، و بهانه امنیتی هم شوخی ای بیش نیست زیرا کشورهای غربی که ویزا و اجازه کار را صادر می کنند به تمام اطلاعات پرسنلی و خانواده های دیپلمات های ایرانی دسترسی دارند و بیمه کارکنان محلی(بخوانید عمدتا فرزندان دیپلمات ها و ...) باعث می شود اطلاعات ریز آنها در اختیار دولت های غربی قرار گیرد. فقط این مردم ایران هستند که محرم دانسته نمی شوند.

نمی توان به درستی تخمین زد که چه هزینه سرسام آوری برای حفظ این شبکه دیپلماتیک کم خاصیت در قاره ای که اکثر کشورهای آن با ایران سر عناد دارند بر بیت المال تحمیل می شود، اما حتی گر در این 40 دفتر اروپایی 400 مامور حضور داشته باشد که قطعا با محاسبه نیروهای محلی و خرید خدمات از محل بسیار بیشتر خواهد بود، ماهانه بیش از 200 هزار یورو و سالانه بیش از 24 میلیون یورو پرداخت انجام می شود. یعنی سالی حدود 8 هزار میلیارد ریال دستمزد برای حفظ دفاتری بسیار کم خاصیت(غیر از دفاتر بسیار گران مانند سفارتخانه های ایران در هلند، انگلیس و ... ) هزینه می شود. بعید به نظر می رسد که هزینه فرصت ساختمان های لوکس اروپایی وزارت خارجه کمتر از 1 میلیارد یورو در سال باشد که به معنای هزینه ای 30 هزار میلیارد تومانی است و توجیه منطق ندارد.

دولت حسن روحانی و دولت های قبل بر روی این سومدیریت و سوسیاستگذاری چشم خود را بسته بودند، و حتی ذی نفع بودند، اما باید دید که دولت رئیسی با رویکرد مردمی و با تاکید بر منافع ملی، چه تصمیم اتخاذ می کند.

یک سوال ساده: تعداد دیپلمات های ایران در کشورهای همسایه با دهها میلیارد دلار مراوده اقتصادی چقدر است؟

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 13288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 5
      خوب است نویسنده یک سر به ارقام بودجه سالیانه بزند تا از این اراجیف ننویسد.
      • ع IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
        0 0
        حرف حقیقت‌اراجیف‌یعنی چه حتما نون‌به‌نرخ‌روز‌خور‌هستی
    • منصف IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 5
      نویسنده بنظرم کمی عقده ای تشریف دارند که هیچگونه اطلاع درستی از واقعیات موجود ندارند. تابلو هست که براساس برخی اطلاعات ناقص این اراجیف را نوشته اند. کمی تقوا واشته باشید بد نیست
    • زینال IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 2
      نویسنده یک بیسواد است که حتی نمی داند کشورهای آفریقایی که مردمشانن به نان شب محتاج هستند خود را نیازمند روابط دیپلماتیک می دانند و هزینه می کنند احتمالاً نویسنده فردی بیسواد و یا بدنبال گرفتن سهم خود است تا آتش عقده اش فرو نشیند
      • سیامک IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
        0 0
        سه نظر بالا معلوم است از طرف وزارت خارجه ایها مرقوم شده که معلوم می کند چقدر وضعیت افتضاح است و اگر دولت انقلابی جلو اینها را بگیرد کله پا میشود ولی عناصر انقلابی یاد گرفته اند چگونه وارد شوند
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 2
      وزارت خارجه بخشی از درآمد خود را از طریق ویزا بدست می آورد. کل بودجه مصوب این وزارتخانه هم در مقایسه با بقیه وزارتخانه‌ها کمتر و در حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد است. لطفا دست از این عقده‌گشایی‌ها بردارید
    • CH ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 1
      گر حکم کنند که مست گیرند، در شهر هرآنچه هست گیرند!! بقیه دستگاه ها هم بر همین روال عمل می کنند
    • علی ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 1
      نویسنده مقاله گویا از سلامت روح و روان برخوردار نیست
    • جزیره اسرارآمیز ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      چه خطایی چه جفایی بزرگ‌ترین اشتباه اینه که کسی فکر کنه با رفتن یکنفر ظریف، اون سبک و روش و رهیافت و رویکرد و راهبرد هم از وزارت خارجه رفته اما چه خطایی چون همچنان نزدیکترین مریدان و مقربان و حواریونش که از رگ گردن هم به ظریف نزدیکترن و موقع استعفایش رخت عزا بر تن و اشک و ناله و زاری میکردن ! همچنان در مهمترین و حساس‌ترین مناصب و سفارتخانه‌های کشور در مرکز و اقصی نقاط جهان از لندن ژنو و نیویورک برلین و وین … در غرب عالم تا پکن و ….در شرق عالم همچنان درحال صفا و وفای ظریفانه هستند …. چه جفایی….
    • الله IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      تا حدودی میشه گفت مراوده اقتصادی ما ،۴۰۰۰ یورو برای ما ساکنین اروپا هم عددی بحساب نمیاد چه برسه به اون ماموران ،نباید معادل ریالی و حساب کنید ببینید اون مبلغ نسبت به حقوق دریافتی در اون کشور بالاتر است یا پایینتر ، ولی از لحاظ بازدهی موافقم
    • علی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 1
      خب...معلومه نویسنده دلش عقده داره و اطلاعات کامل هم ندارن.. اگر کنسولگری و سفارت نباشه... امورات ایرانی ها در اروپا چه کسی انجام بده...صدور گذرنامه، شناسنامه، ثبت ازدواج ولادت فوت، امور دانشجویان ...روادید...اینها خودش درآمدزایی هم هست
    • حمیدرضا FR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      آقا به حیاط خلوت دیگران وارد نشو. اصل در وزارت خارجه منافع شخصی و فرصت طلبی است و بخاطر همین چون در کشورهای اروپایی تسهیلات درمان و آموزش و سایر رفاهیات وجود دارد و خانواده ها می توانند بهره مند شوند به همین دلیل ترافیک دیپلمات ها در این نمایندگی بالاست و کاری به منافع ملی کشور که هیچ و منافع کشور که هیچ و حتی منافع سازمانشان نیز ندارند وفقط نفع شخصی اصالت دارد و دیگرهیچ. البته تعدادی افراد شایسته و لایق به تعداد انگشتان دست وجود دارند که باتلاش وابتکارات شخصی خود به منافع ملی خدمات شایانی میکنند و خود نسبت به این وضعیت نابسامان وزارت خارجه منتقد هستند ولی فرصت طلبان در پشت خدمات همین افراد انگشت شمار پنهان می شوند.
    • عظیمی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      نویسنده بیش از آنکه به ارقام بودجه ای بپردازد که شاید چنین هزینه کردی برای نمایندگی های کشورمان در خارج از کشور طبیعی و ضروری می نماید، بد نبود به کارکرد نمایندگان و دیپلمات های کارکشته آن وزارت بویژه در کشورهای اروپایی می پرداخت. سفر تفریحی به کشورهای اطراف، خرید آخرین مدل از لوازم منزل آنهم با شرایط ویژه بدون پرداخت مالیات و حضور دائمی در مراکز خرید از اولویت های این خدمتگذاران جان برکف است. بدا به حال مردمی که در این شرایط سخت اقتصادی دل به این عزیزان بسته اند که از طریق دیپلماسی فعالشان گره ای از مشکلات کشور بگشایند.
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      مشتی اراجیف که برخاسته از بی سوادی تهیه کنندگان مطلب است.‌ کاش کمی به خودشان زحمت پرسش می دادند!
    • ع IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      چرا شماها که این قدر نگران هزینه بیت المال هستید در زمان دولت روحانی سکوت کرده بودید ؟؟؟؟؟؟