کابوس جدید/ ایران واردکننده گاز می شود

اخیرا آمارهای نه چندان مثبتی منتشر شده که نشان می دهد ماجرا مربوط به کاهش ضریب بازیافت مخازن گاز کشور است.

به گزارش تحریریه، براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در سال های اخیر برای توسعه میادین گازی  اقدام خاصی انجام نشده است و همین موضوع در میادین نفتی هم دیده می شود. طبق این گزارش از سال 95 تا 98، ضریب بازیافت مخازن نفتی 4 درصد و مخازن گازی 0.9 درصد افت داشته است.

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت ملی نفت از نیاز 65 تا 89 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای طرح های توسعه ای نفت و گاز کشور خبر و هشدار داده که اگر سناریوهای جبرانی برای تولید گاز اجرایی نشود، ایران تا سال 1404 به وارد کننده گاز تبدیل خواهد شد. 

کمبود گاز در تابستان امسال به شکل کمبود برق به طور جدی احساس شد و در زمستان نیز این خطر همچنان وجود دارد. هر چند دلیل اصلی این مسئله به رشد تقاضا و مصرف بر می گردد، اما در سوی دیگر ماجرا، آمارهای نه چندان مثبتی منتشر شده که نشان می دهد ماجرا مربوط به کاهش ضریب بازیافت مخازن گاز کشور است.

خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران حرف آخر را در خصوص وضعیت گاز در کشور زده است. وی در نشست با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از نیاز 65 تا 89 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای طرح های توسعه ای نفت و گاز در دریا و خشکی خبر داده و با بیان این که سناریوهای جبرانی برای تولید گاز طراحی شده، هشدار داده که اگر این سناریوها اجرایی نشود، ایران تا سال 1404 به وارد کننده گاز تبدیل خواهد شد.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 13400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =