چه کسانی به رئیسی آدرس غلط دادند؟ قیمت خودرو مجددا افزایش می یابد

دستور آیت الله رئیسی مبنی بر لغو آزادسازی قیمت کارخانه خودروسازان سوال برانگیز بود که به افزایش قیمت ها در بازار می انجامد.

به گزارش تحریریه، دستور آیت الله رئیسی برای لغو دستور آزادسازی قیمت کارخانه خودروسازان داخلی را با خوشحالی به معنای لغو گران شدن خودرو تعبیر کرده اند، اما در حقیقت به معنای لغو ارزان شدن خودرو است. طرح گزاره گران شدن قیمت خودرو با دستور ارزان شدن قیمت کارخانه خودروسازان توسط رئیس جمهور برای خواننده ممکن است پذیرفتنی نباشد، اما یک حقیقت است که می توان آنرا اثبات کرد. 

قبل از اثبات اینکه دستور رئیس جمهور محترم نتیجه عکس خواهد داشت، ذکر این نکته ضروری است که دولت سیزدهم می بایست فرصت تغییر ریل از سیاست های غلط گذشته که تنها با یک دستور اتفاق افتاده و باعث جهش در تولید و  اقتصاد می شوند را از دست ندهد. وضعیت کنونی در درجه اول محصول انباشت سیاستگذاری های غلط است که باید با مهندسی معکوس سیاستگذارانه اصلاح شود. این بخش از بهبود در اقتصاد را می توان با اصلاح در سیاست ها و برنامه ها عملی کرد و نیازمند کنش ایجابی دولت در بخش واقعی اقتصاد که به زمان و منابع زیادی نیاز دارد، نیست. حتی یک روز را هم دولت نباید از دست داده و به سرعت دستورات اصلاحگرانه را صادر کند. سیاست هایی مانند:

  • حذف دلار 4200 تومانی
  • تکمیل اصلاح هدفمندسازی یارانه های انرژی
  • بهبود فضای کسب و کار(همراهی گسترده با مجلس)
  • حذف قیمتگذاری دستوری
  • اصلاح ریشه ای نظام بانکی
  • بازتعریف کارکرد شرکت های دولتی و خروج از صنایع غیرضروری

نیازمند اصلاح ساختارها است و نیازی به حضور در بخش واقعی اقتصاد ندارد. اما متاسفانه دولت سیزدهم در تمام این حوزه ها در حال از دست دادن زمان و حتی بدتر، در حال دور برگردان زدن است. درحالیکه قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو حذف شده بود و در همان کمتر از 2 روز شاهد شروع ریزش قیمت ها در بازار بودیم، به یکباره رئیس جمهور دستور به بازگشت قیمتگذاری دستوری می دهد. برای کسانی که به زیروبم بازار خودرو آشنا نیستند، این تصمیم در راستای حمایت از مردم و کاهش قیمت خودرو اتخاذ شده است، اما در حقیقت این تصمیم به افزایش قیمت خودرو منجر می شود و ضروری است که رئیس جمهوری محترم یک بازنگری اساسی در تیم تصمیم سازی اقتصادی خود داشته باشد، زیرا در روز روشن آدرس غلط داده و منافع مردم را با شغار فریبنده "کاهش قیمت خودرو" از بین می برند. 

بازار خودرو از سال 1397 تاکنون ناآرام است و ریشه این ناآرامی به بستن چشم ها بر روی واقعیت و دانش اقتصادی باز می گردد. تردیدی وجود ندارد که وضعیت صنعت خودرو ایران قابل دفاع نیست و نمی توان صنعتی که به تولید خودروهای دهه 1980 فرانسه مشغول است و مدام چراغ بنجل های فرانسوی از رده خارج را تغییر می دهد، صنعتی بهینه دانست، اما اصلاح این صنعت با قیمتگذاری زیر قیمت تمام شده کارخانه اتفاق نمی افتد، و حتی خودروسازی ایران با این نوع سیاستگذاری حیرت آور؛ می میرد. 

نگاه بی معنایی در بین مدیران اقتصادی کشور وجود دارد که گمان می کنند تورم مساله ای بخشی است، درحالیکه؛ تورم، رشد خودافزای قیمت ها در طول زمان است و به همه اقتصاد مربوط می شود. در چنین شرایطی، تمرکز بر یک کالا و تلاش برای حفظ قیمت آن تنها از مدیرانی بر می آید که در مرحله پیش از اختراع خط باقی مانده اند. کالای سرکوب قیمتی شده؛ هم از چرخه تولید به دلیل از بین رفتن صرفه تولید حذف می شود، و هم، مصرف آن به دلیل جانشین شدن با کالاهای گرانتر و افزون شدن تقاصای سفته بازانه به دلیل رانتی و کانالیزه شدن عرضه آن، اوج خواهد گرفت. 

اگر قیمت خرید گندم از کشاورز ایرانی سرکوب شود، مانند سالهای 1399 و 1400 و تقریبا تمام سالهای پیش از آن اما با شدت کمتر، گندم داخلی جانشین نهاده های دامی شده و کشاورزان تولیدات خود را به دولت تحویل نداده و آنرا به دام ها می دهند، و دولت مجبور به رکوردزنی در واردات گندم می شود. یعنی دولتی که می خواست سهم کشاورزان را نداده و صرفه جویی کند، بیش از آن مبلغ را به کشاورزان خارجی پرداخت کرده است. 

اگر دولت قیمت ماست را سرکوب کند با این نیت که مردم در مذیقه قرار نگیرند، ماست در سفره ایرانیان جانشین سالاد، زیتون و در خیلی از موارد یک وعده غذایی می شود، اما تولیدکننده های ماست درحالی که مصرف آن زیاد شده از بازار خارج می شوند(چون قیمت ماست ثابت می ماند، اما هزینه های تولید در حال افزایش است) درحالیکه بازار هر روز ماست بیشتری طلب می کند و درنتیجه دولت به سمت واردات ماست حرکت خواهد کرد. یعنی "سیاست" به "ضدسیاست" تبدیل می شود.

تضاد درونی قیمتگذاری؛ در ماجرای دلار 4200 تومانی در ابعادی بی سابقه تکرار شده است و همچنان ادامه دارد. درحالیکه نقدینگی از 570 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1392 به 4000 هزار میلیارد تومان در پایان مهر 1400 رسیده است، دولت قصد داشته قیمت دلار را در عدد 4200 تومان ثابت کند، آنهم در شرایطی که هر روز 4 هزار میلیارد تومان پول جدید خلق می شود. این ارز رایگان ابتدا به همه چیز تعلق می گرفت و سپس دایره پرداخت محدود شده و در نهایت تنها به نهاده های دامی با تمرکز بر مرغ تعلق می گیرد. وقتی قیمت نهاده های دامی به نرخ سال 1397 پرداخت می شود، آنهم در شرایطی که در کالایی مانند مرغ حدود 85 درصد از قیمت تمام شده آن سهم نهاده، دارو و جوجه است که هر 3 مشمول پرداخت ارز ترجیحی هستند، قیمت مرغ می بایست از 6 هزار تومان در پایان سال 96 به 9 هزار تومان در سال 1400 می رسید، اما به 40 هزار تومان رسیده است. یعنی هزینه بیش از 60 میلیارد دلاری پرداخت شده، اما خروجی مطلوب به دست نیامده است و هزار بار دیگر هم چنین سیاستی تکرار شود به نتیجه ای غیر از این منتهی نخواهد شد.

نتیجه سیاستگذاری مبتنی بر پرداخت دلار 4200 تومانی در بازار مرغ را می توان به شرح زیر فرموله کرد:

  • تخصیص ارز به نهاده های تولید با نرخ دلار 4200 تومانی.
  • واردات نهاده توسط جریان رانتی و فروش در بازار آزاد.(دلار 4200 تومانی ذاتا به افراد انگشت شماری تعلق می گیرد)
  • عدم دسترسی مرغدار به نهاده با ارز ترجیحی و مراجعه به بازار برای خرید نهاده با قیمت آزاد.
  • قیمتگذاری دولتی بر مبنای نهاده با دلار ترجیحی.(درحالیکه 85 درصد از مزارع پرورش مرغ به آن دسترسی ندارند)
  • قیمتگذاری زیر قیمت تمام شده، که باعث انصراف مرغداران از تولید شده است، زیرا مرغدار نمی تواند به مصرف کننده یارانه بدهد. 
  • کمبود تولید داخل و رو آوردن دولت به واردات مرغ.(ایران تا پیش از ظهور دلار 4200 تومانی صادرکننده مرغ و تخم مرغ بود)
  • تلاش گیرندگان دلار 4200 تومانی برای دستکاری بازار ارز با هدف افزایش حاشیه سود و ادامه بحران ارزی.

این گام های 7 گانه مبتنی بر خطای سیاستگذاری، تولید را نابود و قیمت مرغ را هم بیش از تورم افزایش داده و ایران را به واردکننده مرغ تبدیل کرده است. 

از مرغ تا خودرو!

پس از این مقدمه درباره منطق اقتصاد که با کالا، زمان و مکان تغییر نمی کند، ببینیم در بازار خودرو چه خبر است. دولت دوازدهم با میدان داری شورای رقابت و با مدیریت رضا شیوا که در بین کارشناسان اقتصادی ایرانی موضوعیت ندارد و فاقد نظریه و تالیفات جدی است، قیمت خودرو را برخلاف تورم های رکوردی تاریخ کشور در 70 سال گذشته که از سال 96 شروع شد و همچنان ادامه دارد، سرکوب کرد و اصرار دارد قیمت خودروهای تولید داخل به اندازه تورم داخل و خارج(برای قطعاتی مانند ورق فولادی و ... که در بازارهای جهانی قیمتگذاری می شود) افزایش نیابد.

این سیاست منتهی به قیمتگذاری پایینتر از قیمت تمام شده کارخانه گردید و خودروسازان را وادار کرد به بهانه تراشی با دستاویز نبود قطعه به دلیل تحریم روی بیاورند. منتقدان می گویند که قطعات نایاب ادعایی را می توان در سطح شهر خریداری کرد. کدام قطعه سمند، پژو، دنا و غیره وجود دارد تا از فروشگاههای لوازم یدکی بگیریم و تحویل خودروسازان دهیم؟ استدلال این گروه در پاسخ به رد ادعای کمبود قطعه درست است، اما مشکل را حل نمی کند، چون پای عامل قیمتگذاری زیر قیمت تمام شده در میان است و کمبود قطعه بهانه ای بیش نیست. هیچ شرکتی نمی تواند به خریداران یارانه بدهد و یارانه یک منطق حاکمیتی و فراتر از مساله شرکت داری است.

مردم عادی به عنوان خریدار، و به دلیل اعتراض به کیفیت غیرقابل قبول خودروهای داخلی حاضر به شنیدن نقد قیمتگذاری نیستند و بسیاری گمان می کنند که قیمت یک پژو 405 چیزی در حدود 50 میلیون تومان یعنی 2 هزار دلار است. درحالیکه چنین چیزی به روشنی غیرممکن است و در هیچ جای جهان خودروی 2 هزار دلاری وجود ندارد. قیمت مواد تمام شده در خودروها مشمول حداقل هایی است که ارتباطی با سهم فناوری در قیمت تمام شده آنها ندارد. قیمت ورق فولادی و آهن که تقریبا 90 درصد وزن یک خودرو را شامل می شود از قیمت های جهانی نمی تواند کمتر باشد.

حتما خواننده اعتراض می کند که مثلا قیمت یک بوگاتی که وزن آن با یک خودروی سمند اختلاف زیادی ندارد به طور غیرقابل مقایسه ای بیشتر است، پس قیمتگذاری بر مبنای وزن غلط است. پاسخ روشنی به این سوال وجود دارد. قیمتگذاری در محصولات مشمول فناوری های بالا تفاوت دارد. استفاده از آلیاژهای خاص که هزنیه های زیادی صرف تحقیقات برای اختراع آنها شده است، هزینه تحقیقات برای ارتقا ساختار ایمنی خودروها، استفاده از هوش مصنوعی و هایتک، برند معتبر و جای گرفتن در دایره مصرف تظاهری(مانند خودروهای لوکس و خاص) وضعیت پیچیده ای پیدا می کند که نمی توان در نقد صنعت خودروسازی ایران به کار برد. قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل را اگر بر مبنای قیمت مواد اولیه بدون توجه به فناوری هم در نظر بگیریم مشاهده می کنیم که به روشنی 2 هزار دلار زیر قیمت تمام شده قیمتگذاری شده اند. 

در تمام دنیا به اندازه انگشتان یک دست نمی توان خودرویی با قیمت زیر 5 هزار دلار یافت که عموما به خودروهای مینی با 3 سیلندر و وزنی در حدود 800 کیلوگرم اختصاص دارد که در کشورهایی مانند هند که مردم به 3 چرخه سواری هم عادت دارند عرضه می شود. درحالیکه شورای رقابت و یا به عبارت بهتر دولت؛ خودروهایی مانند پژو 405، پژو پارس، پژو 206، سمند و ... با وزن بیش از 1100 کیلوگرم را کمتر از 5 هزار دلار قیمتگذاری کرده است. هیچ یک از این خودروها قیمت تمام شده ای پایینتر از 7500 دلار ندارند. 

خروجی قیمتگذاری دولتی برای خودرو را می توان به صورت زیر فرموله کرد:

  • تعیین قیمت پایینتر از قیمت کارخانه به وسیله دولت
  • عدم عرضه توسط خودروساز به بهانه نبود قطعه و تحریم
  • کمبود عرضه خودرو توسط کارخانه و در نتیجه افزایش قیمت بازار
  • خودروسازان برای تامین هزینه های سربار ناگزیر از عرضه محدود به صورت لاتاری و یا وام گیری با بهره سنگین از نظام بانکی می شوند.(رونق دلالی و فساد با دستکاری قرعه کشی)
  • تامین مالی با بهره سنگین توسط خودروساز قیمت نهایی خودرو را در آینده بیش از حد نرمال بالا می برد.
  • قیمت پایین کارخانه به دلیل عرضه قطره چکانی و پرفساد قرعه کشی در عمل وجود خارجی ندارد و اسمی است، اما قیمت بالای بازار وجود دارد و مردم با آن قیمت خرید می کنند. 
  • آزادسازی قیمت کارخانه، باعث افزایش عرضه شده و قیمت بازار را کاهش می دهد.
  • صدور دستور رئیس جمهور برای قیمت کارخانه(اسمی و دست نیافتنی) با هدف کمک به مصرف کنند، منجر به افزایش قیمت بازار(موجود و واقعی) می شود و مصرف کننده ایرانی متضرر می شود. 

که نشان می دهد تصمیم سازان اطراف رئیس جمهور درحال آدرس غلط دادن هستند و به اسم دفاع از حقوق مصرف کننده ایرانی، منافع خانوارهای ایرانی را از بین برده و صنعت نیازمند اصلاح خودرو داخلی را هم بیش از گذشته بحران زده می کنند. 

نیت سیاستگذار مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد نتیجه سیاستگذاری است که در تاریخ معاصر ایران همواره در برابر منطق اقتصاد و تجارب بشری چیده شده است. تا 6 ماه قبل که قیمت لاستیک ماشین مشمول قیمتگذاری و نظارت بود، به کالایی دست نیافتنی با قیمت 1 میلیون و 200 هزار تومان برای لاستیک پراید تبدیل شده بود، اما پس از کنار رفتن قیمتگذاری قیمت آن به کانال 800 هزار تومانی وارد شده است. اگر قیمت نهاده های دامی با کنار گذاشته شدن سیاست مرگبار پرداخت دلار 4200 تومانی آزاد شود، قیمت خودرو مشمول قیمتگذاری نباشد و در یک کلام، دخالت دولت در اقتصاد از مسیر بازار و نه برهم زدن بازار باشد، بحران اقتصادی کنونی با آرامش در بازار ارز و سایر کالاها، به پایان خواهد رسید. 

میز اقتصادی تحریریه به رئیس جمهور محترم اکیدا توصیه می کند که فرصت طلایی اصلاح سیاست ها را از دست نداده و از اقتصاددانان متوسط، ذی نفع در اداره بد کشور و یا با دانش ناقص استفاده نکند که هزینه سنگینی را به دولت سیزدهم تحمیل خواهد کرد. دولت رئیسی فرصت آزمون و خطا ندارد و اساسا دلیلی هم برای آزمون و خطا نیست و تجارب اقتصادی کشور و تجارب بشری قابل استفاده بوده و نیازی به آزمودن آزموده ها نیست. سیاست درست آزادسازی قیمت خودرو و لغو آن در 2 روز بعد بدترین کار ممکن است و زیبنده یک دولت بابرنامه نیست و نتیجه آن هم ادامه رالی قیمت ها در بازار خودرو خواهد بود. انتظار می رود که رئیس جمهور محترم که انسانی متواضع است با عقب نشینی از دستور غلطی که صادر شده، قیمتگذاری در بازار خودرو را کنار گذاشته و اجازه دهد قیمت ها کاهش یابد. 

پایان/ 

۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 13852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 51
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میثم IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      15 26
      کاملا موافق هستیم دستور جناب رئیسی اشتباه بوده و باید اصلاح شود چرا که در همین دو روز که خبر آزاد سازی قیمت خودرو آمد اتفاقات بزرگی روی داد آزاد سازی سند خودرها افزایش تولید به گفته مدیران خودروساز و همینطور قرعه کشی هفتگی تو همین دو روز کلی ماشین صفر بیشتر ۲۰۷ تو بازار اومد برای فروش البته تنوع زیاد بود حتی بعضی از خودرو ها مثل رانا پلاس صفر کیلومتر تو بازار آزاد کاهش ۲۰میلیونی داشت اما متاسفانه دستور رییس جمهور جلوی همه اتفاقات خوب را گرفت که اگر عمدی باشد که اتفاقات بدی را در دوسال آینده رقم خواهد زد و اما اگر از روی اطلاعات غلط و باند نفوذی دلال ها در دولت بوده باید این حکم باطل و آقای رییس جمهور یک بازنگری به کسانی که این آدرس غلط را به رییس جمهور دادن انجام دهد تا هدف این افراد مشخص شود
      • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
        25 3
        میثم شب بخیر یک سال پولمون خوابیده اینم بگو
      • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
        10 2
        دلال خودرو هستی ؟؟؟؟ این تحلیل مسخره ی آبکی ؟؟؟ مردم را چه فرض کرده ؟؟؟
      • راستگو IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
        6 3
        چرت نگو پانزده ماه تو نوبت ومنتظریم یکباره قیمت ببرند بالا چقدر گرفتی مطلب نوشتی خاک توسرت تولید بیشتر کنند کسی سراغ خودرو نمیره پست فریبکار
      • مهدی رحیمی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
        7 0
        چرا نظرات بقیه رو انتشار نمی دهید
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      30 8
      چقدر زر زدی
      • محسن IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
        0 1
        اگه رعایت انصاف بشه کسی مشکل نداره یک سال و نیم ۵۰درصد پول خودرو رو از من گرفتن اینم حساب کنن حق مردم رو تضیع نکنن قیمت خودرو هم با توجه به شرایط موجود بالا ببرن
      • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
        0 4
        توسعه تقلیدی و کورکورانی و بازار آزاد تقلیدی و کور کورانه به ضرر کشو و مملکت و الخصوص مردم عزیز کشورمون هست، کسانی که عامل گروانی های این 8 سال اخیر بودند بانییان و مدعیان بازار آزاد و آزاد سازی قیمت ها هستند، چرت ترین استدلال اینه که بگی اگر قیمت آزاد بشه تولید هم میره بالا، قیمت بالا از تقاضای بالا و عرضه کم هست، در طول این چند سال برای اینه در بازار تورم وو گرانی ایجاد کنند تولید کشور رو سرکوب کردن و واردات رو سرکوب کردند. قیمت گذاری دستوری ادرس غلط ! راهکاری متعادل شدن بازار ، هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق کانال های سرمایه گذاریست ! بازار و اقتصاد و تولید ایران تضعیف شده ، تو وقتی تولید نداری و کالا نداری عرضه کنی ، آزاد سازی قمیت ها فاجعه به بار خواهد اورد و فشار این فاجعه بر گرده مردم و نظام خواهد بود ، و سرمایه داران و دلالان پولدار تر خواهند شد و مردم فقیرتر
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 2
      چرا اینقدر دروغ میگویید مکه کارخانجات قیمت رو افزایش نداده بودند کمی هم شرم کنید برای منافع سیاسی اینقدر دروغ میگویید دستور بسیار عالی وبجایی بود بهر حال کلاشان از هر راهی میخواهندسو استفاده کنند چه کلاشان اقتصادی چه کلاشان رسانه ای لعنت خدا بر قوم دروغگویان از رسانه تا اخزاب دروغپرداز
    • Hassan137290 IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 2
      چرت میگید
    • بهمن IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 2
      شما که خودت را اقتصاددان میدانی ولی مطمعنا کشک هم بارت نیست نمیفهمی یا خودت را به نفهمی میزنی تا زمانی که تقاضا بر تولید بچربد تو اگه همین امروز قیمت اتومبیل را آزاد کنی وقیمت آنرا به قیمت بازار آزاد نزدیک کنی بلافاصله به همین اندازه باز قیمت بازار افزایش پیدا خواهد کرد مثل قیمت گروه بهمن و مدیران خودرو که بر آنها نظارت دولت نیست ولی قیمت آنها دست کم چهار برابر قیمت جهانی هست، رئیس جمهور دخالت کند یا نکند تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود این وضع را خواهیم داشت، ابو علی سینای اقتصاددان بفهم که بار اصلی تورم در کشور روانی و ناشی از قیمت خودرو و مسکن میباشد که مثل آب خوردن قابل حل هست اگه شما با این نسخه های صد من یقازتون اجازه میدادین
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 0
      همه شما کارشناسان اقتصادی وعلامه تشریف دارید!!!!!وهرروز وهرجا ودرهرمورد به اندازه یک شاهنامه کارشناسی می کنید اما نتیجه اینهمه سواد اقتصادی!!!!!!شما کارشناسان درکنار مدیران بیسواد نخبه کش این شده که قیمت ماشین درایران حتی باهمین قیمت خنده دار وکذایی ارز به ۶برابر قیمت واقعی ان برسد فیلم کارشناسی درمورد سمند تو اینترنت هست کارشناسان خارجی بعد تست این ماشین باابراز تعجب ازاینکه چطور مردم سوار همچین اشغالی میشن نهایت قیمت انرا بعد کارشناسی ۱۵۰۰دلار براورد میکنن یعنی حتی باهمین قیمت ارز ۲۷ تومانی(که اون هم از شاهکارهای همین مدیران وکارشناسان علامه دهر والبته سرجنگ داشتن باکشورهای دنیاست)قیمت سمند میشه ۴۳ میلیون تومان !!!!!انوقت مردم همیشه جوگیر ودرصحنه میرن همین ماشینها رابا ۶برابرقیمت میخرند وخوش وخرم دورهم هستند وفقط درسایتها رگ گردن ورمیارن واسفا سرمیدن که اقا این چه وضعشه و....ودوباره همین مردم جوگیر هجوم به ثبت نام خودرو و...وشب بعد ثبت نام دوباره ای اقا این چه وضعشه رامیندازن درفضای مجازی بیشتر ازاین خودتان راگول نزنید انچه امروز برسر این مردم میادحقشونه البته باهمراهی مدیران ظالم
    • داریوش IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 1
      اولا اینکه قیمت خودروهای تولید سایپا وایران خودرو این قیمتی نیست که روی آنها گذاشتند اگرمسئولین وتولیدکنندگان خودرو می خواهند قیمت خودروهای تولید داخل را بدانند که البته می دانند واردات خودرو را آزادکنند مثل کشورآذربایجان گمرک هم نگیرند آن موقع سایپا وایران خودرو کم وکیف تولیدات خودرا می فهمند تو همین آذربایجان با نصف قیمت سمند،بنز سوارمی شوند ماشین های که از آذربایجان وارد ایران می شوند یا بنز هست یا به ام وه یا تویوتا و... درعوض خودروهایی که از ایران وارد ترکیه واذزبایجان می شوند اکثر سمند یا تیبا یا پراید ودر همین مایه ها ست دوم اینکه گرانی وتورم درمملکت به غیراز قیمت دلار به هیچ چیز دیگری وابسته نیست وقتی قیمت دلار میره بالا می خواهی یک چیزی بخری میگن قیمت دلار رفته بالا سوم اینکه اگررئیس جمهور جلو افزایش قیمت خودرو را نمی گرفت در سه ماه اول خدمتش پس از افزایش قیمت خودروها با یک گرانی وتورم مواجه می شد که غیرقابل کنترل می شد واگر مسئولین می خواهند با افزایش قیمت خودرو مواجه نشوند واردات خودرو را ازاد کنند ومثل آدربایجان گمرک هم نگیرند
    • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      تمام ممالک دنیا برای حفظ ملت و دولت قانون دارند همه کشورها بدتر از ما هستند اما ما از بهترینهای جهان هستیم وای در عمل ... دنیا را فقط برای عده ای فرصت طلب رانتخوار پست تر از مافیای جنایتکار و خوشگذران مالیات گریز ظالم ... شیرین وبرای عده ای کثیر مظلوم و بیچاره و...تلخ میکنید تنها راهکار عرضه هر نوع کالا به قیمت تمام شده واقعی به اضافه سود سه در صد . اگر نمی توانید تولید ممنوع واردات از خارج تنها راهکار درست میباشد آخر به کجا شتابان با بار سنگین گناه و ثروت . ..پراید پنج میلیونی شده دویست و پنج میلیون باز هم اشتهای سیری نا پذیر تولید کننده راضی نیست اگر پراید دویست میلیارد تومن هم باشد شما را متضرر میکند پس تولید خودرو تا زمان نامحدود تعطیل و فقط واردات خودرو آازاد باشد تا عذابی که ما مصرف کننده داشتیم یک مقدار هم آنها به درد ما دچار شوند.
    • سایه IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 1
      سلام به نظر من دستور ریس جمهور خیلی درست به موقع بود . و کار خوبی کردن چطور یک کارمند یا کارگر می تواند خودرو خریداری کند وقتی ایران خودرو و سایپا دپو می کنند . بله ماشین در بازار سر به فلک می زند . باید حقوق کارگر رو هم سنجید . در اصل به نفع مردم کار ریس جهور
    • سید IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 2
      سلام، ملت شریف ایران ما گل بخودی زدیم به مدت ۴۲ سال زیرا که جماعت شیخ و آخوند این کاره و مملکت داری و اقتصاددان نیستن هر چه جلوتر می رویم فشار های مضاعف را باید تحمل کنیم باید بفکر راهکارهای جدید و موثر باشیم
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 0
      یک سوال از دولت ها اینه که کجای دنیا قیمت گذاری دستوری وجود دارد. بله نتیجه اقتصاد رانتی و اقتصاد بسته میشه همین وقتی که مجوز واردات به افرادی خالص داده میشه و ارز هم فقط به اونها میدن اونوقت هر کاری دلشون خواست با ملت میکنند این آشفته بازاری که ما شاهد هستیم هیچ جای دنیا وجود ندارد طوری شده که هر کس برای نجات خود و خانواده اش فقط بفکر مهاجرت افتادن چون تورم و بیکاری و بیماری عصبی و هزاران بیماری دیگه نتیجه فشار اقتصادی هست که امید به زندگی خصوصا برای جوانان بشدت پایین آمده
    • رضاجعفری IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      تحلیل بسیار خوب و روان نوشته شده و متشکرم . بنده بازنشسته دولت هستم ویک پراید مدل 89 دارم که تقریبا هر روز تعمیرگاه است و یکسال است هم خودم و هم خانومم ثبت نام می کنیم و یک خودرو برای مصرف نمی توانیم بخریم . حتی حاضریم که قانونی بگذارند که اصلا تا صد سال حق فروش نداشته باشیم وفقط مصرف کننده باشیم . این قیمت کارخانه فقط به سود دلال است و ما مصرف کنندگان باید از بازار با قیمت های نجومی که توان خرید نداریم خرید کنیم . آزاد سازی قیمت خودرو سبب میشود ما بتوانیم با قیمتی پایین تر از بازار و بالاتر از قیمت حاضر خرید کنیم وبه نفع مصرف کننده خواهد بود
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      اگر قرارباشه قیمت گذاری دستوری خودرو برداشته بشه باید واردات خودرو هم ازاد بشه و مردم حق انتخاب خودرو داخلی و خارجی را داشته باشند
    • محمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      3 0
      سلام بنده با دستور منتفی شدن افزایش خودرو مخالف یا موافق نیستم ولی آقای رئیسی رئیس محترم جمهور ایکاش این دستور را در قبال اقلامی که اکثر مردم بخصوص مردم عادی با افزایش آنها مشکل مستقیم دارند اعلام فرمایند مانند افزایش نان. مرغ. گوشت. پنیر. میوه. شیر. واقلامی که دقیقا از زمان آمدن آقای رئیسی آمده هرروز گران‌تر شده مانند نان. سنگگ. بربری. شیر. و وروز پیش هم دوباره چراغ سبز اقلام بیست گانه رو دوباره خود دولت کلید زد لطفا یک بام ودو هوایی را کنار بگذارید کنار بخدا مردم عادی برای تهیه مایحتاج عمومیشان مشکل دارند هرروز که ماشین نمیخرند
    • Alireza IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      مگه قیمت خودرو کیلویی محاسبه میشه که چون ۱۱۰۰ کیلو هست پس باید ۷۵۰۰ دلار باشه.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 1
      درود بر رزمندگان اسلام سلام بر ریسی سلام بر ارزونی قیمت کارخانه ما الکی ک ب جناب ریسی رای ندادیم توقع داریم
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      چرند بود - خدا خیرت بدهد وقتی قیمت خودور در کارخانه اقزایش یابد مسلما در بازار چند برابر افزایش می یابد - این دیگه چه تحلیل مسخره ای است که بیرون داده ای ؟؟؟ مگر اینکه انقدر خودرو در بازار باشد که رقایت ایجاد کند - کو کجا ؟؟
    • رضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      نویسنده محترم... آزاد سازی قیمت خودرو زمانی منطقی و درست است که واردات خودرو بدون تعرفه آزاد شود نه اینکه بازار انحصار باشه و قیمت ها هم آزاد... خودرو سازها دارن با دستمزد پایین کارگر و استفاده از انرژی ارزان خودرو تولید کرده و با قیمت دلار آزاد می‌فروشند... اگر دلار را28000هزار تومن قرار بدیم با 10000 دلار چه خودروی خارجی را می‌شود خرید و وارد کشور کرد و مقایسه کنید با قیمت محصولات سایپا و ایرانخودرو در بازار
    • مسعود IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      همه این نحلیل کاملا درست ، علمی ، به جا و منطقی هست راهکارها هم کاملا علمی و قابل اجراست منتها عزیز من کو گوش شنوا و کو مسئول آگاه و دلسوز اگه قرار بود اینا به توصیه خبرگان و متحصصان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و .... گوش بدن که کار مملکت به این نکبت و فلاکت مهیب و دهشتناک کشیده نمیشد !!!
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      برید الاغ بخرید بدون هزینه زیرقیمت کارخونه وبازار کارکرده ۷۰۰ هزار صفرکیلومتر ۱ملیون یک خر.برابریه پرایده مگه پراید حلبی از خربهتره
    • اکبر IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      سلام .آخه من راننده تاکسی از کجا بیارم تازه باقرض وقوله از این واون پول پیش پرداخت یه ماشینو جور کردم که حدود ۲۵ میلیون الان گرون شده . ایرانخودرو با این کارش من وخانواداه ام رو نابود کرده و همه رو نفرین میکنیم . توجه شما رو به چند نکته جلب میکنم اولا درامد یه راننده تاکسی به حدی نیست که بتونه طی سال این افزایش قیمتها رو پوشش بده اونهم خیلی ها همین پیش پرداخت رو هم نمیتونن جور کنن ثانیا ما یه جورایی کارمون خدمات به مردمه وماشینمون متعلق به خورمون نیس وتحت نظازت تاکسرانی هستیم ودر واقع بایست ماشینهای قدیمی رو ازمون بگیرن وبدون پرداخت وجهی یه ماشین جدید بهمون بدن مگه در امد یه راننده تاکسی بطور متوسط سالانه بیشتر از۴ الی ۵ میلیو ن ماهانه اون هم با ساعت کاری بالاتر از وزارت کار ه من الان اگه تو یه شرکت بعنوان راننده کار کنم درامدم بیشتر از یه راننده تاکسیه . چون پول بیمه ام که ماهی یه میلیون است رو شرکت میده .تو سال یه ماه مرخصی با حقوق دارم تو سال دوماه حقوق عیدی دارم واگه مریض بشم یه ماه استعلاجی دارم . علاوه بر اون اگه بیکار بشم بیمه بیکاری دارم قیمت اسقاط ماشین هم ثابت مونده
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 0
      کاملا دستورش درست بوده شما نگران جیب خودتان هستید ! مگر درآمد مردم چقدر افزایش پیدا کرده که چند ماه یکبار سی چهل میلیون خودرو گران بشه ؟
    • مهدی رحیمی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      اگه چند ادم باسواد با وجدان و کاری در راس شرکتهای خودرو ساز بودن همه چیز درست میشد مردم نباید تاوان تولید گران خودرو را بدهند با این قیمت تولید در کشور معلومه چه خبره صد سال دیگه هم آزاد سازی قیمت بشه هم درست نمیشه چون انحصار وجود داره همه امور کشور باید به دست نخبه های کشور بیفته
    • بی کار FR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 11
      بابا جیبت پر پول فکر بقیه رو نمیکنی طرف پارسال ثبت نام کرده امروز بهش خبر میدن ۱۷ میلیون اومد رو قیمت اولیه بعد قیمت بازار هم اومد پایین اونی که ضرر میکنه مرد مومن مردم هستن که خرید میزنن
    • علی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      هر وقت بازار از انحصار خارج شد و شرکتایی مثل رنو تونستن بیان بدون تعرفه واردات داخل کشور خودرو بسازن یا وارد کنن اونوقت حرف شما صحیحه و باید دید فرغون سازان میتونن رقابت کنن یا خیر. موقع امتیاز دادن به خودرو ساز داخلی مصوبات دولتی خوبه، اما موقع قیمت گذاری خوب نیست؟ بیا پایین
    • م.ک IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      اگه طرفدار آزادسازی قیمت هستید چرا با آزادسازی واردات موافقت نمیکنید . هرجا به نفعتون آزادسازی هر جا ضررتونه انحصار . پس مردم بیچاره کی باید یه ماشین سوار بشن بابا پیر شدیم رفت کی؟ واردات رو آزاد کنید بدون تعرفه تا انحصار ظالمانه شکسته بشه. وقتی بخاطر بقول خودشون چند تا قطعه که عرضه ندارن تولید کنن دیگه چه فرقی داره. آخرش فشار به مردم میاد . پس خود خودرو رو وارد کنید تا مجبور بشن تولید و عرضه کنن
    • محفوظ IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 12
      حدود یک سال قبل نصف پول ماشین را به سایپا پرداخت کردم ناچارا ماشین خودم را فروختم اگر قیمت را بالا ببرند یا آزاد شود و بخواهند با این قیمت‌ها حساب کنند من و امثال من بیچاره خواهیم شد و چه کلاهی سایپا سر ما گذاشته است!
    • مهدی US ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 1
      این مقاله گاملا غیر علمی و حتی غیر عقلانی نوشته شده است.
    • مختار IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      بنده مخالف نظر جنابعالی هستم به نظر بنده باید گروهی کارشناس بشینن و بر اساس فهرست بها قیمت تولید انواع خودروهای داخلی را دقیق مشخص نمایند و شرکت بر اساس فهرست بهاء خودرو را به افراد بفروشد و دولت بر بنگاههای فروش نیز نظارت داشته باشد که با اخذ ۵درصد سود خودرو را به مصرف کننده بفروشند و هیچ فروشنده و خریداری بالای این قیمت نه بتواند خودرویی را بفروشد و نه هیچ خریداری بالای این مبلغ مشخص خوردویی را خریداری نماید و چنانچه فروشندگان رعایت این قیمت نکنند از طریق تعزیرات با آنها برخورد بشود چون ایران مثل کشورهای دیگه نیست که هر صنفی به حق قانونی خودش راضی باشد و احتکار صورت نکیرد در ایران اگر کارخانه قیمت را ببرد بالا بازم واسطه به میزان افزایش قبلی قیمت را بالا می برند مثلا اگر کارخانه پراید را به ۱۷۰ تومن برساند اینطور نیست که پراید تو بازار مثلا ۱۷۵ یا ۱۸۰ معامله شود بلکه تو بازار قیمت را به ۲۵۰ بالا می برند و دوباره مردم مصرف کننده مشکلات از الان بیشتر می شود و نه تنها دو شرکت تولید را بالا نمی برند بلکه تبانی کرده و مجدد خروجی لازم را وارد بازار نمی کنند لذا نظارت دولت در ایران ضرورته
    • مختار IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      بنده یه سوالی دارم الان قیمت خودرو در بازار توسط کدام مرجعی تعیین می شود؟!چرا فروش خودرو در بازار الان باید بیش از ۱۰۰میلیون از قیمت کارخانه بالاتر باشد؟!دولت باید به قیمت آزاد و خودسرانه و دلالانه خودرو که توسط سودجویان تعیین شده است ورود کند چرا خودرویی که در کارخانه مثلا زیر ۱۰۰ میلیون تمام می شود در بازار آزاد باید همان خودرو به قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۰میلیون خرید و فروش بشود؟!دولت باید با تدابیری دست واسطه گرها را کوتاه نماید تا مشکلات دو شرکت تولید خودرو و مردم حل بشود
    • مختار IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      راهی که می توان مشکل دو شرکت تواید خودرو و مشکل مصرف کننده را حل کرد و خودرو با کیفیت نیز تولید کرد اینه که کارشناسان خبره بر اساس فهرست بها قیمت تولید را مشخص بنمایند با در نظر گرفتن این موضوع که الان تعداد زیادی از خودروهای داخلی حدود ۸۰ درصد با خودکفایی تولید می شوند پس از تعیین قیمت با لحاظ لوازم یدکی با کیفیت اولویت اول تحویل خودرو به افراد متاهل و ثبت نام کننده خودرو بر اساس کارت ملی افراد تحویل بشود و این افراد تا ۳ سال حق ثبت نام برای خودرو را نداشته باشند و هر چی از تولید سالانه از سهمیه ثبت نام افراد واجد شرایط اضافه اومد شرکت بتواند به بنگاهها و یا صادر بنماید و این با نظارت دولت می تواند مشکل را حل بکند
    • امیرحسین IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      من به نظرم این افزایش قیمت آخری چون ایرانخودرو گفته بود رو این قیمتا سود هم میکنم اشکالی نداشت و باید این آخرین افزایش قیمت میبود و از این به بعد دیگه افزایش نمیدادند.و دیگه بهونه ای دست ایرانخودرو نبود.ولی الان دوباره قطعا تولیدو به صفر میرسونه و قیمت ها افزایش پیدا میکنه ولی قرار بود با این افزایش تمام خودرو های پارکینگشو بریزه تو بازار و قیمت خیلی میریخت.
    • ایران IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      همه امور مملکت شده سعی و خطا خدا فقط می تونه به داد این ملت برسه رئیسی هم همان روحانی است با یک رنگ دیگه
    • حسن زاده IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      موضوعات اقتصادی راه حل های دستوری ندارند و نتیجه اش رانت و فساد بوده و دودش همیشه به چشم مردم و تولید رفته و فرصت طلب ها سوء استفاده کرده اند ؛ به نظر می رسد فشارهای رسانه ای بابت گرانی ها موجب حرکت احساسی و پوپولیستی جناب رئیسی شده است ؛ اگر فولادی ها و پتروشیمی ها را مجبور به قیمت گذاری می کردید الان فولاد و پتروشیمی هم نداشتیم و حتی همین دلارها برای واردات مرغ 20 هزار تومانی هم نبود ، مردم توقع کار زیربنایی و اصولی دارند و نه رفتارهای شعاری و تبلیغاتی
    • عسکر IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      دشمن امریکا ی جهان خوا
    • DE ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      آه امان از دولت این همه که نوشتی اگه ی کلام میگفتین بجای گرونی کار خانه هر دوتا رو ارزون میکرد چی میشد پس هیچ فایده‌ای به حال مردم ندارد تا وقتی این برنامه هست
    • محمد رضا خاتمی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      باشه شما که میگید پژوه 7500 دلار قیمت بزارید ولی شرطش این باشد واردات با سود گمرکی 10 درصد باشد ودر ضمن حق پیش فروش را خودرو ساز نداشته باشد خودرو را در نمایندگی تحویل دهد وجه ان را بگیره کدام خودروساز خارجی 60 درصد خودرو رامی گیره 20 ماهه دیگه با کلی کسری اپشن تحویل میدهد درثانی خودروساران خارچی خودروی خودشان را با اقساط بلند مدت وکارمزد کم می فروشن .خودروسازان ما از قعطه ساز قعطه را میگیرن و6ماهه تسویه میکنه .خودروسازان ایرانی فقط با پول مشتری ها فعال هست ازخودشان هیچی ندارن بعد توقع پیشرفت دارید
    • حاجی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      12 0
      آقای رییسی توکه میخاسی راه روحانی ملعونو بری چرا باز به اسم دین و سیادت و اسلام اومدی داری راه اونو ادامه میدی.یکم از خدا بترس فقط یکم
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 1
      شما سطح سواد دولت را در نظر بگیر بعد راهکار ارائه کنید اینها یک صحبت عادی را درست بلد نیستند کلی سوژه درست می کنند.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      4 1
      آقا گران کنید تولید رونق پیدا کنه قیمت ها آزاد بشه دست دلال و نمایشگاهی کوتاه بشه نصف کسانی که از قیمت مینالند که گران نشه دلالند میخوان خودرو پیش فروشی را تحویل بگیرند بقیمت خونشان بفروشند آقای رییسی لطفا گرانش کنید تولید زیاد شه خواهش میکنم
    • بیسواد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 1
      همین امروز بعد از مداخله در امر قیمت خودرو شاخد افرایش در بازار هستیم برای من باعث تاسفه می بینم سواد اقتصادی اطرافیان رییس جمهور در این حد نازل است وای بر مملکت وای بر اقتصاد و وای بر مردم
    • مجید IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      اول واردات خودرو آزاد بشه بعد بیایید قیمت دستوری رو بردارید
      • حسین GB ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
        0 0
        دورود بر آقای رییسی. و لعنت بر دزدان جیب مردم با تحلیل‌های چرت
    • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      بزرگ ترین سند برای پیدا کردن رد پای مافیای ثروت وقدرت که بارها ازش اسم برده میشه توی همین دستور رئیس جمهور مبنی بر برگرداندن قیمت کارخانه ای خودرو به قبل کاملا ملموسه تیم اقتصادی اطراف رئیس جمهور توی این پروژه کاملا ذی نفعه یعنی مافیای خودرو حتی توی دفتر رئیس جمهور هم ورود پیدا کردند و به تصمیمات سمت و سو میدهند هر ادمی که یه ذره اقتصاد بدونه میفهمه اگر قیمت توی کارخانه بالا بره تولید بیشتر میشه دیگه برای هیچ رانت خواری ثبت نام ماشین برای ثروت اندوزی به صرفه نیست و قیمت توی بازار رفته رفته کم میشه مگر اینکه منفعت شما در وجود همین اختلاف قیمت با بازار باشه.
    • محمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      تا وقتی همه دنبال نفع شخصی خودشون باشند همین آش است و همین کاسه درست مثل کسی که با رد کردن چراغ قرمز براش مهم نیست سمت دیگه خیابان چند تا ماشین با این بی قانونیه یک نادانه جاه طلب به ناحق پشت چراغ قرمز بعدی معطل میمونن تا فقط یک نفر زودتر از بقیه به کارش برسه اره این حکایت این روزهای مردمه همه کسانی که از دستور اشتباه رئیس جمهور خوشحالن و به قول خودشون چند ماهه تو نوبتن فقط به فکر اینن که زودتر ماشین روتحویل بگیرن و با یک سود کذایی تو بازار آزاد بفروشن براشونم مهم نیست میلیونها آدمی که بعد از اونها میخوان ماشین بخرن با چه شرایطی روبه رو میشن مهم اینکه هر کس خر خودش رو از پل رد کنه