واکاوی یک صنعت پربازده بورسی/ اوره سازان با وجود برجام رشد می‌کنند؟

مهم‌ترین رخداد بازار اوره در دو هفته گذشته خرید 1.6 میلیون تنی اوره توسط هند بوده است، که در هفته گذشته هم، فعالان بازار را به خود مشغول کرده بود.

به گزارش تحریریه، در هفته منتهی به 5 آذر سال 1400، قیمت اوره خاورمیانه، پس از چندین هفته صعود، هفته گذشته را در محدوده 917 دلار، به دلیل نبود تقاضا و کمبود نقدینگی در بازار،  بدون تغییر گذراند.

مهم‌ترین رخداد بازار اوره در دو هفته گذشته خرید 1.6 میلیون تنی اوره توسط هند بوده است، که در هفته گذشته هم، فعالان بازار را به خود مشغول کرده بود.

اقدامات غیر رسمی دولت چین باعث کاهش شدید صادرات شده است و بازگشت چین به بازار صادرات تا اوایل سال 1401 بعید است، زیرا دولت چین به الویت‌بندی جهت تامین نیاز داخلی ادامه خواهد داد.

رشد قیمت گاز طبیعی در دنیا هم‌زمان با اعمال محدودیت صادرات از سوی روسیه و چین و برخی دیگر کشورها باعث شده تا قیمت اوره با رشد قابل ملاحظه‌ای طی ماه‌های اخیر، به بالاترین سطح تاریخی خود برسد، این موضوع می‌تواند بخشی از  افزایش قیمت مواد غذایی را توجیه کند.

با وجود تقاضای کم در بازار اوره تا زمانی‌ که چین به بازار صادرات باز نگردد و وضعیت انرژی بهبود نیابد و هند همچنان به خرید خود ادامه دهد، بازار اوره صعودی باقی خواهد ماند.

نکته جالب توجه اینکه صنعت اوره میتواند حتی با وجود احیای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز رشد صادراتی بیشتری داشته باشد. از این جهت پتانسیل این صنعت همچنان قابل توجه ارزیابی میشود.

پایان/

۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 14527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =