واکنش یک نماینده مجلس به ادعای بودجه بدون کسری دولت رئیسی؛ بعید است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: منابع و مصارف همیشه در همه بودجه‌ها تراز بوده است اما بیش برآوردهایی که برای تراز کردن منابع و مصارف صورت می‌گیرد موجب کسری بودجه خواهد شد. امسال دولت گفته است که بودجه را بدون کسری خواهد داد. اینکه دولت بگوید درآمدها با هزینه‌ها برابر خواهد بود، در عمل بعید به نظر می‌رسد اما باید دید که منظور دولت از این حرف دقیقا چه بوده است.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار تحریریه با اشاره به اینکه، تعداد تبصره‌ها در بودجه سال آینده همان 20 تبصره سنوات قبل تعیین شده است، گفت: در واقع شالوده لایحه پارسال وجود دارد و تغییرات چندانی نداشته است. در تبصره 12 و در بحث احکام حقوق و دستمزد یا در تبصره‌های 14، 16 و 18 تغییراتی را شاهد بوده‌ایم. البته این تغییرات نهایی نیست اما بسیاری از احکامی که در بودجه آورده‌ شده، اختیارات را دولت به دستگاه‌ها داده و انجام آنها را منوط به تدوین آیین‌نامه‌هایی که بعدا نوشته خواهد شد کرده است. در نتیجه بودجه تغییرات اساسی نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه چند حوزه مختلف را شامل می‌شود. در حوزه منابع امسال نیز دولت فروش یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت با قیمت 60 دلار را در نظر گرفته است. در واقع در حوزه منابع پایدار همچنان نفت سهم جدی دارد. در حال حاضر 700 هزار بشکه نفت در روز می‌فروشیم و در نتیجه عدد یک میلیون و دویست  هزار بشکه که در بودجه در نظر گرفته شده یعنی باید 500 هزار بشکه بیشتر بفروشیم.

باید دید که دولت در بخش جداول مالیاتی چه تفاوت‌هایی را رقم زده است. در هشت ماهه سال جاری درآمدهای مالیاتی 105 درصد تحقق داشته است.

وی افزود، وقتی ما صحبت از کسری بودجه دولت می‌کنیم در حقیقت از اختلاف بین درآمدها و هزینه‌ها صحبت می‌کنیم نه منابع و مصارف. درآمدها شامل مالیت، عوارض گمرکی و خدمات دولتی(صدور کارت ملی، جریمه‌ها و ...) است و هزینه‌ها نیز شامل حقوق و دستمزد و بیشتر هزینه‌های جاری می‌شود.

دولت به ما گفته است که درآمدها و هزینه‌ها کسری تراز نخواهد داشت. این به این معنا است که درآمدها و هزینه‌ها باید با هم برابر باشد. در سال جاری 650 هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد داشتیم که حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دستگاه‌ها به آن اضافه می‌شود.

در نتیجه تقریبا 800 تا 900 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت را داشتیم. دولت باید این رقم را از محل درآمدهای خود تامین کند اما در منابع فروش اوراق و واگذاری اموال سرمایه‌ای مانند نفت و فروش اموال اضافه می‌شود. در حوزه مصارف سود اوراق و بازگرداندن آن را باید در کنار هزینه‌های تملک سرمایه‌ای مانند پروژه‌های عمرانی را در نظر گرفت.

منابع و مصارف همیشه در همه بودجه‌ها تراز بوده است اما بیش برآوردهایی که برای تراز کردن منابع و مصارف صورت می‌گیرد موجب کسری بودجه خواهد شد. امسال دولت گفته است که بودجه را بدون کسری خواهد داد. اینکه دولت بگوید درآمدها با هزینه‌ها برابر خواهد بود، در عمل بعید به نظر می‌رسد اما باید دید که منظور دولت از این حرف دقیقا چه بوده است.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 14863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =