قطعه سازان هم از واردات خودرو حمایت کردند/ چهره با نفوذ مجمع تشخص همچنان مخالف

سخنگوی انجمن قطعه سازان از پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز خبر داد.

به گزارش تحریریه، لطف الله سیاهکلی در گردهمایی قطعه سازان با اشاره به مبحث واردات خودرو به کشور گفته است: در رابطه با خودرو دو کلید واژه اساسی باید مدنظر قرار گیرد که به آن بی توجهی شده است. نخستین کلیدواژه موضوع عرضه و تقاضاست. در حال حاضر، میزان عرضه خودرو در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو در سال است و اما میزان تقاضا، به نزدیک به دو میلیون خودرو در سال می رسد. دومین کلیدواژه در این مبحث موضوع رقابت پذیری است. متأسفانه ما آمدیم و یک کالای پرمصرف و مورد نیاز مردم را به دو خودروساز داده‌ایم. پرسش این جاست که با چه عقلی این موضوع صورت گرفته است، چراکه این اتفاق مانع رقابت در این بخش خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بنابراین پیرو این فرآیند هم کیفیت خودرو پایین است و هم قیمت بالایی دارد و هم عرضه و تقاضای لازم با هم همخوانی ندارد. خودروسازان هم انحصاراً در اختیار چند شرکت بزرگ هستند و خون مردم را در شیشه کرده اند. این یک معامله ای است که هم فروشنده ناراضی است و هم خریدار، در این شرایط ما دیگر برای چه کسی کار می کنیم. بنابراین برای ایجاد توازن در عرضه و تقاضا مسئولان باید اجازه دهند با فرمولی که دولت مشخص می‌کند تعدادی خودرو وارد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: چطور است که مجوز لازم برای ورود خودروهایی به اسم به اصطلاح «جک و جانور» صادر می شود! این خودروها از کجا می آیند؟ چه طور وقتی ما می خواهیم واردات خودرو را ساماندهی کنیم همه اعتراض می کنند که این مسئله خلاف قانون است. دست هایی پشت پرده بازار خودرو می خواهند مردم را نسبت به حکومت ناراضی کنند. ما در این داستان مافیای خودرو را می بینیم. نکته همین مدتی که بنده طرح استیضاح وزیر صمت را پیرو مشکلات در بخش خودرو کلید زدم از زمین و زمان با بنده تماس می گیرند و می گویند که کوتاه بیایم، چرا باید کوتاه بیاییم؟ این وزیر است که باید کوتاه بیاید. وزیری که به غلط، نادرست و غیر منطقی و غیر کارشناسی قیمت خودرو را افزایش داده است باید قیمت خودرو را به سابق بر این بازگرداند. حتماً باید واردات خودرو اتفاق بیافتد.

جالب اینجاست که در این گردهمایی فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز از واردات خودرو حمایت کرد. وی پس از ارائه آمار و ارقام مربوط به ترافیک و آلودگی که حاصل حضور خودروهای فرسوده هستند از پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز خبر داد.

 بهنیا مدعی شد این طرح علاوه بر تأثیر بر کاهش قیمت و آلایندگی می تواند از محل دریافت تعرفه و عوارض مختلف برای دولت نیز درآمدزایی داشته باشد. ضمن این که، گواهی اسقاطی که برای واردات ارائه می شود می توان به سرعت خروج این خودروها کمک شایانی کند.

وی گفت: به عنوان مثال، اگر در سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده و به ازای هر خودرو ۱۰ گواهی اسقاط تحویل داده شود به راحتی ۲میلیون خودروفرسوده از چرخه خارج خواهند شد. این مسئله می تواند به نحو چشمگیری در کاهش مصرف قطعات نیز تأثیر داشته باشد.

البته در این گردهمایی یک مخالف نیز حضور داشت و او کسی نبود جز مصطفی میرسلیم. وی با تکرار سخنان قبلی خود در حمایت از ممنوعیت واردات خودرو خطاب به بهنیا گفت: شما به عنوان تولیدکننده نباید از واردات و فقط در خصوص تولید و قطعه سازی باید حرف بزنید. واردات سازوکار و داستان های خاص خود را دارد. شما از داستان های آن خبر ندارید. آن چه مهم است بحث تولید داخل است که باید از وابستگی خارج شویم.

لازم بذکر است که در طرح ساماندهی واردات خودرو واردات منوط به صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا نیرو محرکه شده است و این یعنی کمک بسیار زیاد به تولید داخل؛ که البته جناب میرسلیم توضیح ندادند که با وجود چنین شرطی چرا با همچنان با واردات خودرو مخالفت می کنند.

در گذشته نیز جناب میرسلیم مدعی بودند که واردات خودرو برای کشور مشکلات ارزی ایجاد می کند که با توجه به پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر واردات بدون انتقال ارز این مشکل نیز رسما حل شده است؛ حال سوال اینجاست که چرا هنوز جناب میرسلیم بر مواضع خود اصرار می کنند؟

پایان/

۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 15481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      افکار پوسیده ویخ زده مثل این آدمهاست که مملکت را به قهقهرا کشانده چون این متفکران غم هیچی ندارند همه چی دارند جزء عقل وشعور