قیمت ها کاهش نیافت، ایران خودرو مقصر است یا وزارت صمت؟

با بررسی چهار مرحله از فروش آخر ایران خودرو پس از افزایش قیمت خودروهای ارزان قیمت ایران خودرو عرضه نشده است.

به گزارش تحریریه، قیمت خودرو علیرغم شعارهای فراوان و تغییر سیاستگذاری کاهش نیافته و همچنان با نوسان های زیاد به مانورهای قیمتی مشغول است و سیدرضا فاطمی امین پس از گفتاردرمانی اولیه در جلسه گرفتن رای اعتماد از مجلس، سکوت کرده و گویی اصلا بازار خودرویی وجود ندارد، به تماشاچی محض تبدیل شده است. باتوجه به اینکه صفر تا صد بازار خودرو به وزارت صمت سپرده شده است، انتظار می رود شاهد انتشار برنامه های مشخص، عملیاتی و سریع از وزیر صنعت کشور باشیم تا اتفاقات واقعی در بازار خودرو روی دهد، اما ظاهرا سیاستی نانوشته وجود دارد که کارشناسان از آن بی اطلاع هستند. 

از تاریخ 20 آذر 1400 براساس سیاست‌های وزارت صمت در افزایش سمت عرضه خودرو و با هدف تنظیم بازار، قیمت ها 18 درصد افزایش یافت و با این افزایش قرار شد خودروسازان دولتی برنامه‌های فروش هفتگی محصولات خود را ارائه دهند. بر همین اساس بود که هر هفته ایران خودرو برنامه فروش هفتگی خود را در پیش گرفت و دوشنبه هر هفته جداول فروش را ارائه کرد.

  1. در اولین برنامه فروش ایران خودرو در تاریخ 21/ آذر/1400 خودروهای رانا پلاس، سورن پلاس، پژو  207 دنده دستی سقف شیشه ای، پارس tu5، پارس سال، پژو 206 تیپ 2 و تارا دستی عرضه شد.
  2. در دومین برنامه فروش در تاریخ در تاریخ 29/ آذر/1400 رانا پلاس سقف شیشه ای، سورن پلاس، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک عرضه شد.
  3. در سومین برنامه فروش در تاریخ 07/دی/1400 دناپلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، تارا دستی، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس، راناپلاس سقف شیشه‌ای و سورن پلاس عرضه شد.
  4. در مرحله آخر نیز شرکت ایران خودرو در تاریخ 13/دی/1400 راناپلاس با سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک را عرضه کرد.

نکته ای که در این چهار مرحله از فروش قابل توجه است، این است که پس از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو فقط خودروهای خاصی که خارج از محدوده قیمتگذاری هستند برای فروش عرضه شده و عملا تاثیری بر تنظیم بازار خودرو نداشته است.

در چهار مرحله فروش فوری پس از افزایش قیمت، خودرو پژو 207 دستی سقف شیشه ای و رانا پلاس با حضور در چهار مرحله، و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک با حضور در سه دوره بالاترین میزان حضور را داشته اند.

سوالی که وجود دارد این است که چرا در این چهار مرحله از فروش خودروهای ارزان قیمت ایران خودرو حضور نداشته اند یا کمترین میزان حضور را داشته اند.

در ادامه، جدول قیمت محصولات ایران خودرو بعد از افزایش قیمت خودرو جهت بررسی و مقایسه ارسال می شود.

میز بازار تحریریه معتقد است که قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ ایران خودرو مانند خانواده سمند و پژو پایینتر از قیمت تمام شده کارخانه تعیین شده و به همین دلیل ایران خودرو از عرضه این محصولات خودداری می کند و به همین دلیل مدل های خارج از محدوده قیمتگذاری را جایگزین آنها کرده است تا بتواند زیان ناشی از قیمتگذاری غلط مدل های عادی را جبران کند. 

اینکه چرا وزارت صمت که هم اکنون متصدی قیمتگذاری شده و خبری هم از شورای رقابت نیست به شکنجه کردن بازار خودرو ادامه داده و اتخاذ یک تصمیم ساده را ماهها کش می دهد نشان از عدم مدیریت و صراحت در راس وزارتخانه دارد و با این شیوه بازار خودرو کشور اصلاح نخواهد شد. 

پژو پارس با قیمت 170 میلیون و پژو پارس با قیمت 200 میلیون تنها 15 درصد اختلاف قیمت دارد، اما در گزاره اول خودروساز عرضه نمی کند و مصرف کننده مجبور می شود با قیمت 400 میلیون تومان از بازار خرید کند، و در گزاره دوم خودروساز عرضه کرده و قیمت بازار به سمت قیمت کارخانه کاهشی می شود. اگر مدیریت وزارت صمت توان درک این بدیهیات را ندارد بهتر است کنار رفته و جای خود را به وزیری دهد که بتواند اقدامات عملی در بازار انجام داده و وقت مردم را تلف نکند.

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 15657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =