نمره قبولی آبخیزداری در کاهش خسارات سیل اخیر/ جمع آوری 3 سد امیرکبیر آب با آبخیزداری در سیل استان های جنوبی

نمره قبولی آبخیزداری در کاهش خسارات سیل اخیر به صورت جمع آوری 3 سد امیرکبیر آب با آبخیزداری در سیل استان های جنوبی یک نمونه عینی محسوب می شود.

به گزارش تحریریه، سیلاب در هفته های اخیر، استان های جنوبی کشور را در برگرفت و خسارات فراوانی را به دنبال داشت. طبق اعلام مقامات دولتی در سیل اخیر، بیش از 2000 میلیارد تومان خسارت به تأسیسات و زیرساخت ها وارد شده است که تنها در بخش کشاورزی شاهد خسارت 1000 میلیارد تومانی بوده ایم.

طبق آمار اعلام شده توسط مقامات وزارت جهاد کشاورزی، حجم سیلاب در استان های درگیر سیل یعنی استان های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان حدود 5 میلیارد متر مکعب بوده است که عملیات آبخیزداری در این سیل اخیر توانست 2 میلیارد متر مکعب آب را کنترل کند و از تبدیل آن به سیل جلوگیری به عمل آورد و اگر این ۲ میلیارد مترمکعب آب کنترل نشده بود و به روان آب ها اضافه می شد میزان خسارت‌ها افزایش پیدا می کرد.

رئیس سازمان جنگل های و مراتع و آبخیزداری کشور در این باره با بیان اینکه این آب ها بتدریج به سفره های زیرزمینی نفوذ پیدا می کند که باعث تقویت چشمه سارها، قنات‌ها و چاه ها می شود تصریح می کند اکنون ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب پشت بندها داریم که معادل سه برابر سد امیر کبیر است. این موفقیت آبخیزداری در مهار سیل اخیر در حالی است که تنها 25 تا 30 درصد این مناطق عملیات آبخیزداری در آن انجام شده است.

عملکرد قابل قبول آبخیزداری در سیل اخیر مورد توجه معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و مخبر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات استان کرمان تصریح کرد هر جا این طرح ها اجرا شده شاهد خسارت کمتری بودیم لذا باید طرح های مذکور در این منطقه با سرعت اجرا شود.

 معاون اول رئیس جمهور با اشاره اینکه در یک سال در یک منطقه هم خشکسالی و هم سیل رخ داده جای تامل دارد تصریح کرد بررسی های هوایی نشان داده که 100 کیلومتر بالاتر از محل وقوع سیل، اگر سیل بند تعبیه شود همه این شهرهای پایین دست از سیل در امان می مانند.

نکته پایانی اینکه طبق نظر کارشناسان و صاحبنظران، آبخیزداری و آبخوانداری از راهکارهای موثر برای پیشگیری از وقوع سیل و ایراد خسارات فراوان اقتصادی و اجتماعی در کشور است. اما باید گفت نقش بسزای آبخیزداری و آبخوانداری در مهار سیل و توصیه های مقامات دولتی در تقویت آبخیزداری، ممکن است باز هم طی ماه های پیش رو فراموش شود و در ماه های نه چندان دور مجددا شاهد خسارت و تخریب منابع و از دست رفتن جان هموطنان باشیم و برای این نقیصه مهم که در بیانات رهبر معظم انقلاب (*) نیز مورد اشاره قرار گرفته است، اولا توجه و فعال سازی ظرفیت های مردمی و مشارکت عموم مردم برای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری توسط نهادها و دستگاه های مرتبط به خصوص سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور لازم بوده و ثانیا تغییر نگرش در نظام برنامه ریزی سازمان های تصمیم گیر از جمله سازمان برنامه و بودجه است و لذا باید در نظام تصمیم گیری سازمان برنامه و بودجه تغییرات عمیقی حاصل شود و کارشناس سنتی این سازمان ها بپذیرند که برنامه ریزی و توزیع منابع اعتباری کشور برای مقابله با سیل نیازمند تحول و تغییر در نگرش سنتی آنان و توجه به آبخیزداری و آبخوانداری به جای سدسازی و تخصیص بودجه مناسب برای آبخیزداری است که در غیر این صورت، شاهد سختی های مردم و از دست رفتن منابع طبیعی کشور خواهیم بود.

پایان/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

* رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: «سیل یک چیز قابل جلوگیری نیست»، چون وقتی که بارندگی بشود، قهراً دنبالش سیل وجود دارد؛ امّا «ویرانی» قابل جلوگیری است...این مطالبی که آقایان بیان کردید، [مثل] مسئله‌ی لایروبی، مسئلۀ آبخیزداری مسئلۀ رودخانه‌های زیر سد و این چیزهایی که شما گفتید، کارهایی است که در طول زمان باید انجام می­‌گرفته، [امّا] انجام نگرفته... یک نکته هم مسئلۀ پیگیری است؛ پیگیری بکنید. این جور نباشد که ما حالا که سیل آمده بنشینیم و [صحبت کنیم دربارۀ] خطر کرخه و خطر کارون و خطر اهواز و خطر سوسنگرد و خطر لرستان و ایلام و این‌ها - حالا چند روز دیگر این خطرات تمام می­‌شود ان‌شاءاللّه - بعد به کلّی همه چیز را فراموش کنید؛ نه، دنبال‌گیری باید بکنید، یعنی باید واقعاً پیگیری بشود.

۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 15965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =