شاهکار جدید وزیر مرغ فروش/ دولت سیب زمینی کاران را به خاک سیاه نشاند

سیاست جدید دولت سیب زمینی کاران را مانند سایر تولیدکنندگان مهم کشور در حوزه تامین امنیت غذایی به خاک سیاه نشاند.

به گزارش تحریریه، نهضت نابود کردن منافع کشاورزان مظلوم و بینوای ایرانی هر بار به بهانه تنظیم بازار و افزایش قیمت کالاهای کشاورزی ادامه دارد و در تازه ترین مورد، دولت سیب زمینی کاران را به خاک سیاه نشانده است.

در همین رابطه، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از برگزاری نشست فوق‌العاده قرارگاه امنیت غذایی پیرو دستور رئیس جمهوری به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بازار محصولات کشاورزی خبر داد. در این نشست قرار شد 100 هزار تن سیب‌زمینی از مزارع گواهی شده خارج از کشور با رعایت اصول قرنطینه‌ای و تحت نظارت سازمان حفظ نباتات برای مصارف صنعتی، خوراکی و بذری وارد کشور شود. همچنین تعیین عوارض صادراتی برای صادرات سیب‌زمینی در دستور کار کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی قرار گرفت.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی با افتخار و با تاکید بر اینکه از شنبه هفته آتی سیب‌زمینی با قیمت 10 هزار تومان در سطح میادین تره‌بار عرضه می‌شود، تصریح کرد: مقرر شد سامانه بازارگام توزیع هوشمند سیب‌زمینی با قیمت 9 هزار و 800 تومان برای تحویل درب منازل را از امروز آغاز کند... توزیع 200 هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی تا شب عید نیز ادامه دارد.

این خبر شاید در ظاهر خوشحال کننده باشد، اما مصیبت بار است و معنایی جز نابود کردن منافع کشاورز بینوای ایرانی ندارد که به هر بهانه ای منافع آن غارت شده و به واردات کنندگان متنفذ سیاسی به اسم تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده، تقدیم می شود. ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که از وزارت مرغ فروشی دولتی را یاد گرفته بود حالا قصد دارد سیب زمینی فروشی را نیز به افتخارات دولت سیزدهم اضافه کند. عدم برکناری این وزیر کارنابلد و جایگزین کردن آن با یک وزیر مسلط به سیاستگذاری کلان، آسیب های سنگینی به دولت رئیسی وارد خواهد کرد. 

هر کالای کشاورزی که افزایش قیمت داشته باشد، که در همه جای دنیا طبیعی است، منافعی برای تولیدکنندگان آن کالا در بر دارد. اما کشاورزان ایرانی از این چرخه بیرون رانده شده اند و برخلاف کشورهای سرمایه داری مانند آمریکا که یارانه های سنگینی به کشاورزان به دلیل نقش آنها در امنیت غذایی پرداخت می شود، این مساله در جمهوری اسلامی ایران علیرغم شعار حمایت از طبقه فرودست؛ معکوس بوده و بر نابود کردن منافع کشاورزان مبتنی است و قیمت محصولات آنها را با ابزار واردات سرکوب می کند. 

دولت ها با بهانه حمایت از مصرف کننده، منظور مصرف کننده غیرکشاورز؛ اجازه نمی دهند قیمت کالاهای کشاورزی بالا رفته و قدرت مالی آنها افزایش یابد تا بتوانند سرمایه گذاری و مدرن سازی انجام دهند و با هر افزایش قیمتی؛ بازار در واردات سنگین غرق می شود، اما قیمت کالاهایی که کشاورزان خریداری می کنند مانند ماشین آلات، لوله و ابزارهای کاربردی و ... از تورم کل تبعیت کرده و با قیمت های جهانی بالا می رود. نتیجه این سیاست مخرب ویران سازی منافع کشاورزان ایرانی است که تنها در حد "بقا" عایدی دارند و به مظلوم ترین قشر جامعه تبدیل شده اند. 

این فشار بر کشاورزان به حدی است که آنها اجازه توسعه کسب و کار خود را نیز نداشته و حتی نمی توانند به سمت کشت ارقام پربازده در باغداری حرکت کنند و با سدهای متعدد نصب شده بر راه اندازی و توسعه کشاوری از پیشرفت آنها جلوگیری می شود. یک گندم کار نمی تواند محصول خود را به قیمت جهانی بفروشد و اجازه تغییر کاربری از گندم به باغداری را نیز ندارد زیرا گندم مساله ای استراتژیک تعریف شده که باید تولید شود، اما نه به این صورت که دسترنج کشاورز را با قیمت کالاهای جهانی خریداری کنند بلکه کشاورز باید به صورت یکطرفه بار امنیت غذایی کشور را به دوش بکشد. 

انتظار می رود که ساداتی نژاد توضیح دهد که کدام شرکت ها امر خطیر! واردات سیب زمینی را برعهده گرفته اند و به چه کسانی تعلق دارند؟

کار وزارت کشاورزی از برنامه ریزی و سیاستگذاری برای پیشرفت کشاورزی ایران، به مرغ فروشی و سیب زمینی فروشی رسیده است!

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 16480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      4 0
      سیب زمینی بالای چهار هزارتومن ارزش خوردن نداره چون پول ملی بی ارزشه قرار نیست آذوقه ملت رو به زیر قیمت به کشورهای بیگانه صادر کنیم اونهم در حالی که این صادرات نه سودی برای کشاورز دارد ونه مردم فقط یه عده دلال بنلم صادر کننده و تعدادی از شرکای دولتیشان از این صادرات سود خواهند برد
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      سلام سیب زمینی ۹۰۰۰ تومانی به ۱۸۰۰۰ تومان رسیده پس عرضه کم شده که این به دلیل کاهش ذخایر ویا به دلیل احتکار دلال ها است . سیب زمینی به یک سوم قیمت از چنگ کشاورز خارج شده و افزایش قیمت کنونی نفعی برای کشاورز ندارد
    • یه ایرانی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      1 1
      یعنی جایی و چیزی نمونده که بهش گند نزده باشید!...مملکت بدون شما ها و اون حقوقهای نجومیتون خیلی خیلی بهتر از اینها میچرخه
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      0 0
      شما بیا بگو از کجا و با چه قیمتی سیب زمینی رو وارد کردی چرا پارسال که کشاورز سیب رو دور می انداخت چیزی نگفتید تورم ده برابر شده طبیعی که سیب زمینی هم ده برابر بشه
    • رضایی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      این هم دولت انقلابی ببخشید قلابی...