پاشنه آشیل اردوغان در انتخابات آینده/ خنجر از پشت به حماس

عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که سیاست های نسنجیده «رجب طیب اردوغان» درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و ایجاد محدودیت درباره فعالیت جریان مقاومت اسلامی حماس در خاک ترکیه و اشغال سرزمین های سوریه و عراق سبب خواهد شد وی مردم جهان عرب و اسلام را از دست بدهد و در انتخابات آینده شکست بخورد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، به نظر می رسد با افزایش روند عادی سازی روابط میان «رج طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و رژیم اشغالگر اسرائیل، سال های شیرین روابط اردوغان و جریان مقاومت اسلامی «حماس» فلسطین به پایان راه خود نزدیک شده است. صفحه جدیدی از روابط میان این رژیم و ترکیه آغاز خواهد شد و با سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل به آنکارا در ماه مارس آینده، روابط این دو طرف از سرگرفته خواهد شد. 

روزنامه «حریت» ترکیه، نزدیک به حزب حاکم این کشور در گزارشی که به تازگی منتشر شد، آورده است که اردوغان از یک و سال و نیم قبل مذاکراتی را با شماری از کشورهای منطقه آغاز کرده است تا رهبران جریان حماس را که اکنون در ترکیه مستقر هستند در کشور خود بپذیرند. این تصمیم به اطلاع جریان حماس هم رسیده است. 

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم، رژیم اسرائیل به عنوان همپیمان راهبردی جدید ترکیه اخراج همه عناصر حماس از ترکیه را شرط عادی سازی کامل روابط خود با ترکیه عنوان کرده است. «صالح العاروری» معاون این جریان و مسوول عملیات نظامی آن اکنون آنکارا را ترک کرده است. 

اردوغان که پیش از این  فعالیت های جریان اخوان المسلمین را در ترکیه به حالت تعلق در آورده بود و همه کانال های تلویزیونی مخالفان نظام مصر در استانبول را تحت کنترل خود داشت. او اکنون می خواهد جریان حماس و رهبران آن را با محدودیت هایی روبرو سازد.

عطوان اضافه کرد: حمایت اردوغان از جریان حماس هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفته است. وی حتی یک فشنگ هم در اختیار حماس قرار نداده و یک دلار هم برای جریان های مقاومت اسلامی هزینه نکرد. حتی پس از هدف قرار گرفتن کشتی «مرمره» ترکیه از سوی صهیونیست ها که 12 تن از فعالان ترک تبار در آن به شهادت رسیدند حجم روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل افزایش یافت.

اردوغان به خاطر این سیاست های خود و اشغال سرزمین های سوریه و عراق، بیشتر مردم جهان عرب و اسلام را از دست خواهد داد و شاید او به دلیل این سیاست ها در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده هم با شکست روبرو شود.

عطوان در بخش پایانی گزارش خود نوشت، اردوغان نخواهد توانست همپیمانان خود را حفظ کند. او حتی با تجهیز نظامی اوکراین به بیش از 500 پهپاد از نوع «بیرق دار» و محکوم کردن اقدام روسیه به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خود به مسکو هم از پشت خنجر زده است.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 2
      جالبه یک آدم جنایتکارومتجاوزوهم یارصهیونیستهامیخواهددرترکیه جمهوری اسلامی تشکیل بدهد؛حتماً جمهوری اسلامیِ اردوغان ؛ازنوع اسلام آمریکایی صهیونیستی خواهدبود@@@!.
      • نوید IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
        1 1
        چشاتو بشور قشنگ ببین تو این چهل سال چه کمکی به فلسطین کردین حتما نقشه رو ببین دیگه فلسطینی در کار نیس بزار اردوغان کارشو بلده میدونه چیکار میکنه همانطور که تو این سی سال یه بار مرگ بر ارمنستان نگفت حتی مراودات اقتصادی هم داشت قره باغو با چه خفتی از ارمنستان هیریستیان گرفت چون آذربایجان یه کشور بود هرچند بیست درصد خاکش اشغال شده بود اما چون کشور بود انواع و اقسام سلاح خرید و ارمنستانو شکست داد و خاکشو گرفت اما شما 40 ساله اسراییلو تهدید کردین نتیجش حمایت بین المللی از اسراییل شد که الان تولید ناخالص داخلیش دو برابر ایران شده و باعث نابودی فلسطین شدین اردوغان میخواد به هر نحوی شده فلسطین یه کشور مستقل بشه بعد میدونه با اسراییل چیکار کنه محض رضای خدا بیست سال سکوت کنین ....