گردشگری ترکیه قربانی بحران اوکراین

ترکیه با روسیه و اوکراین روابط نزدیکی دارد و از بحران اخیر به شدت تاثیر می پذیرد؛ بحران اوکراین بر صنعت گردشگری، صادرات، قیمت ارز و مهمتر از همه قیمت انرژی موثر است و در نهایت تولید ملی ترکیه و تورم را افزایش می دهد.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره تاثیر بحران اوکراین بر روی اقتصاد ترکیه نوشت، بحران اوکراین بر روی ارز ترکیه تاثیر گذاشته است و قیمت لیر ترکیه اکنون به پایین ترین قیمت خود در برابر دلار طی ۶ هفته گذشته رسیده است. این نگرانی وجود دارد که بخش های گردشگری و تجارت ترکیه بیشتر از این زیان ببیند. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، آمارهای رسمی نشان می دهد که طی سال گذشته حدود ۵ میلیون گردشگر روسی به ترکیه سفر کردند. همچنین ۲ میلیون گردشگر از اوکراین وارد ترکیه شده بودند. 

«فراس شعبو» استاد امور مالی دانشگاه «پاشاک شهر» ترکیه به روزنامه العربی الجدید گفت به رسمیت شناخته شدن استقلال منطقه دونتسک و لوهانسک آشفتگی بزرگی در بازارهای جهانی ایجاد کرده است. این موضوع بر روی قیمت طلا و نفت هم تاثیر گذاشته و در ادامه بر روی مواد اولیه، مواد غذایی و نقل و انتقال تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود ترکیه هم به عنوان کشوری نزدیک به روسیه و اوکراین از بحران این کشور تاثیر خواهد پذیرفت. در صورتی که بحران اوکراین وخیم تر شود بر روی اوضاع گردشگری، صادرات، قیمت ارز و به دنبال بر روی تولید ملی ترکیه تاثیر خواهد گذاشت. این کشور بیش از ۹۵ درصد از نیازهای خود به انرژی را از خارج وارد می کند و افزایش قیمت انرژی سبب افزایش بیشتر تورم در این کشور خواهد شد.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 17014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =