سناریوهای جنگ اوکراین از نگاه عبدالباری عطوان

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب، ضمن مطرح کردن دو سناریو، حمله روسیه به اوکراین را توطئه ای آمریکایی دانست که کشورهای اروپایی را هم گرفتار کرده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: غربی ها اکنون از اوکراین و مردم این کشور به عنوان طعمه استفاده کرده اند. مردم این کشور قربانی توطئه های واشنگتن هستند. آمریکا و همپیمانان آن می خواهند ثبات و امنیت روسیه را هم با این جنگ بر هم زنند.

به گفته عطوان، اروپا هم چنین شرایطی کمابیش با توطئه ای آمریکایی روبرو است. آمریکایی ها، اروپا را هم گرفتار کرده اند. به عنوان نمونه قیمت نفت به ۱۴۰ دلار رسیده است. بهای گاز هم بسیار سرسام آور شده است. در واقعیت ایالات متحده به طور مستقیم و غیرمستقیم در حال ویران کردن نظام های اروپایی است.

این  تحلیلگر برجسته جهان عرب درباره سناریوهای احتمالی جنگ اوکراین افزود، یکی از سناریوها در جنگ اوکراین این است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه «کی‌یف» را تسلیم خود سازد و سپس با دست برتر وارد مذاکره شود. همانطوری که «امانوئل مکرون» گفته است پوتین پافشاری می کند که اوکراین به ناتو ملحق نشود. وی اصرار دارد که ناتو به مرزهای روسیه نزدیک نشود و موشک های بالستیک خود را در این منطقه مستقر نسازد. او همچنین بر روی استقلال دونتسک در مرزهای روسیه پافشاری می کند. اگر اروپایی ها در برابر این خواسته پوتین تسلیم شوند جنگ به دراز نخواهد کشید، اما اگر تسلیم نشوند و مقاومت کنند جنگ طولانی خواهد شد.

Explained: What is Russia's problem with NATO and what does it have to do  with the ongoing Ukraine-Russia war?

به گفته عطوان، یکی دیگر از سناریوها هم آن است که جنگ به درازا کشیده شود. آمریکایی ها هم دوست دارند که روسیه را وارد یک جنگ فرسایشی کنند. البته روس ها در این زمینه تجربه دارند و از جنگ افغانستان درس عبرت گرفته اند. آن ها همچنین در جنگ های پارتیزانی مهارت دارند. روس ها در جنگ سوریه و در جنگ با گروه های مسلح در گرجستان و چچن نیز تجارب زیادی کسب کرده اند. پوتین تسلیم نخواهد شد.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود آورد: آمریکا اکنون می خواهد یک دولت فراری را برای اوکراین در لهستان یا یکی دیگر از کشورها تشکیل دهد. اما همانطوری که تشکیل دولت فراری یمن به ریاست «عبدربه منصور» در عربستان سودی برای آن ها نداشت این بار هم اقدام آمریکا منافعی کسب نخواهد کرد. آمریکا حتی یک سرباز را هم به خاطر اوکراینی ها از دست نخواهد داد. نماینده این کشور در سازمان ملل هم گفت ما حتی یک سرباز و جنگنده هم به اوکراین اعزام نخواهیم کرد. با اینحال همانگونه آمریکا که تا کنون در هیچ یک از جنگ های خود از جمله عراق، افغانستان و سوریه پیروز نشده است در اوکراین هم پیروز نخواهد شد.

پایان/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 17274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 1
      این کارشناس نیست حقوق بگیر ماست