چین با کمک به پوتین نظم آمریکایی را نابود می‌کند

رسانه های آمریکایی از این موضوع نگران هستند چین در هر صورت اجازه نخواهد داد روسیه در جنگ اوکراین شکست بخورد زیرا پکن و مسکو به دنبال تغییر نظم کنونی و مخالفت با رهبری آمریکا هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «نیویورک پست» با اعتراف به همکاری پکن با روسیه نوشت، چین اجازه نخواهد داد «ولادیمیر پوتین» در جنگ خود در اوکراین شکست بخورد.

بر اساس گزارش ها، پوتین از چین درخواست کمک نظامی و اقتصادی کرده است تا بتواند با تحریم های غرب مقابله کند. رئیس جمهور چین «شی جین پینگ» از حمله پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین حمایت می کند. 

این همان چیزی است که شی جین پینگ تنها شش هفته پس از اعلام دوستی بدون حد و مرز دو کشور برای ایمن ساختن جهان در برابر خودکامگی های آمریکا و کشورهای غربی سخن گفت و به نوعی اتحاد واشنگتن با اروپا و آسیارا زیر سوال برد.

طبق ادعای این گزارش، در حالی که بیشتر جهان علیه پوتین متحد شده اند، تحریم های آبشاری می تواند به سرعت بر شرکت های چینی که با نهادهای روسی همکاری می کنند، تأثیر بگذارد.

اگر رئیس جمهوری چین به وعده های قبلی خود مبنی بر حمایت از پوتین عمل کند، چین خود را به طور کامل وارد باشگاه کشورهای ضد آمریکا مشتمل بر روسیه، کره شمالی، سوریه و ایران می کند. اگر شی جین پینگ حتی در آینده به پوتین پشت کند، حرف او غیرقابل باور است و پکن نمی تواند اعتماد کشورهای غربی را به دست بیاورد.

غرب اعتقاد دارد در دوره ریاست شی، پکن مسیر خود را تغییر نمی دهد. او یک ایدئولوگ واقعی در قالب «مائو تسه تونگ» است که حزب کمونیست چین را در تضاد دائمی با دموکراسی های لیبرال می بیند. اندیشه رهبر چین که به طور رسمی در قانون اساسی حزب در سال ۲۰۱۸ گنجانده شده است، نوید مبارزه ای بی پایان با سیستم های مورد حمایت غربی را می دهد.

شی به صراحت گفته است که قصد او الحاق تایوان، دگرگونی برتری آمریکا در آسیا و تثبیت چین به عنوان رهبر بی‌رقیب در اقیانوس هند و آرام درکنار ظهور به عنوان قدرت پیشرو جهانی است. چین مانند روسیه، خواستار یک حوزه نفوذ رسمی بر منطقه خود است که به معنای شکل دادن و حتی وتوی تصمیمات داخلی و سیاست خارجی آن کشورها می باشد.

Xi will not allow Putin to lose the war in Ukraine.

گذشته از اصلاحات داخلی، به خاطر داشته باشید که کنگره ملی خلق به تازگی محدودیت دو دوره ریاست جمهوری را حذف کرده و در عمل راه برای ماندن وی در پست رهبری مادام العمر چین باز شده است. این موضوع امکان چندانی را برای سازش یا همکاری واقعی با آمریکا یا غرب باقی نمی گذارد.

علاوه بر این، شی نمی تواند عقب نشینی تحقیرآمیز روسیه را تحمل کند. اگر این اتفاق بیفتد، برنامه‌های شی برای تحمیل تدریجی نظم چین‌محور در اقیانوس هند و آرام و موضوع تایوان با مقاومت بیشتری روبرو خواهد شد.

در این چارچوب شی تلاش خواهد کرد کمک اقتصادی و نظامی کافی را برای جلوگیری از شکست روسیه ارائه دهد، اما سعی خواهد کرد این کار را بی سر و صدا و حتی مخفیانه انجام دهد. این در ظاهر به معنای عقب نشینی از دوستی بدون محدودیت با روسیه است اما نه در ماهیت.

چین بلندمدت می اندیشد زیرا همچنان به سرمایه، فناوری، دانش فنی و دسترسی به بازارهای غربی نیاز دارد تا در نهایت از ایالات متحده پیشی بگیرد. به همین دلیل، شی تلاش خواهد کرد تا جهان را متقاعد کند که بسیار متفاوت از پوتین است، اما هر دو کشور به دنبال پایان اتحادهای آمریکا و بازنویسی مرزها و قوانین به نفع خود هستند. 

طبق تحلیل این نشریه آمریکایی، روسیه یک قدرت رو به زوال و چین یک قدرت در حال رشد است. اگر چین فکر کند که می تواند (در موضوع تایوان و دیگر موارد مناقشه)موفق شود با قدرت عمل می کند. اقدامات بعدی غرب در موضوع اوکراین، تعیین خواهد کرد که آیا غرب واقعاً در حال افول است یا اینکه باید در مأموریت خود و جایگاه چین در تاریخ تجدید نظر کند.

پایان/

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 17477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =