این رشته سر دراز دارد!

پختن آش رشته و رشته پلو شب شنبه سال یکی از آداب و رسوم نوروزی در شهربابک است که هر ساله انجام می شود.

یکی از اهالی روستای محمدآباد اشکور در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: در آداب‌ و رسوم مردم محمدآباد اشکور و دیگر مناطق شهربابک و بسیاری از دیگر شهرستان های استان کرمان، شب اولین شنبه از سال جدید را "شب شنبه سال"  و اولین روز شنبه ، از سال جدید را "روز شنبه سال"  می نامند.

 علی محمودی اشکوری افزود: پختن رشته پلو در شب شنبه سال و پختن آش رشته در روز شنبه سال، سنتی قدیمی و بسیار پسندیده است  که از گذشته های دور در این مناطق  انجام می گرفت و همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این سنت دیرینه، با این هدف توسط بانوان صورت می گیرد که سر رشته کارها و زمام امور در طول سال جدید به دستشان باشد و با یاری خداوند متعال،  سال جدید را با موفقیت رقم بزنند. 

محمودی بیان داشت: رشته پلو که یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه و پسندیده است، در شب شنبه ی سال در منزل پخته و صرف می شود، ولی آش رشته ی شنبه سال، معمولاً در طبیعت، باغ، کوه و یا هر فضای سبز با گرد هم آمدن عده ای از یک طایفه و یا چند خانواده و معمولاً با روشن کردن آتش، در دل طبیعت و به صورت دسته جمعی، پخته و صرف می شود. 

 وی اظهار داشت: در محمدآباد اشکور در گذشته نه چندان دور که هنوز آب قنات روستا خشک نشده بود و زمین ها و مزارع اطراف قنات جلوه ای بسیار زیبا و دل انگیز داشت مردم روستا معمولاً  از بامداد تا عصر روز شنبه سال، در کنار آب قنات و مزارع و کشتزارهای اطراف روستا، که در گویش محلی صحرا می نامند اتراق می کردند و با خواندن اشعار محلی، همراه با دف زدن و دست زدن و تاب انداختن به شاخه ی درختان سر به فلک کشیده و بازی های محلی، مثل هفت سنگ و ارنشک برنشک و ...  در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی در دل طبیعت، روز خود را سپری می کردند و عده ای نیز نام این روز را "شنبه گردی" می نامیدند.

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 17725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =