ارتش پهپادی آمریکا به کمک اوکراین آمد

مقامات آمریکایی گفته‌اند برای اولین بار کمک‌هایی شامل یکی از پیشرفته‌ترین محصولات پهپادهای آمریکا را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده اند.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، ایالات متحده آمریکا به تازگی یک بسته نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری را برای کمک به اوکراین در مقابل حمله روسیه اختصاص داده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند برای اولین بار این کمک‌ها شامل یکی از پیشرفته‌ترین محصولات این کشور به نام پهپادهای انتحاری «سوئیچ‌بلید» (Switchblade) هستند.

اگرچه هزاران فروند از این پهپادها از سال ۲۰۱۱ بدین‌سو توسط نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند، با این حال بهره‌گیری از آن‌ها در سکوت خبری بوده و هیچ ویدئویی از عملکردشان در میدان نبرد منتشر نشده است. آمریکا پیشتر این سلاح را تنها در اختیار قابل‌اعتمادترین متحد خود، یعنی بریتانیا، قرار داده بود.

اما این سلاح‌ها چیستند و چه تفاوتی می‌توانند در توازن قوا و معادله جنگ اوکراین ایجاد کنند؟

این پهپادهای انتحاری یک‌بار مصرف هستند و سایزی تقریبا به اندازه یک نان باگت دارند به نحوی که داخل یک کوله‌پشتی جا می‌شوند. این پهپادها مجهز به دوربین، سیستم هدایت و مواد منفجره هستند و با ملخ کوچکی که دارند می‌توانند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

یکی از نقاط قوت این پهپادها توانایی کنترل آن‌ها تا لحظه آخر است؛ به این معنی که اپراتور می‌تواند تا یک ثانیه قبل از اصابت پهپاد به هدف، ماموریت آن را لغو یا هدف دیگری برای آن‌ها تعیین کند. هدف از این قابلیت این است که اطمینان حاصل شود حملات دقیق هستند و اگر ناگهان غیرنظامیانی در محل دیده شدند، بتوان حملات را حتی در آخرین لحظه لغو کرد.

در حال حاضر دو مدل از این پهپاد تولید می‌شود؛ سوئیچ‌بلید ۳۰۰ و سوئیچ‌بلید ۶۰۰. به گفته شرکت سازنده آن، «ائرو ویرونمنت»، نوع اول این پهپاد می‌تواند ۱۰ کیلومتر دورتر از هدف به پرواز درآید و برای ۱۵ دقیقه قبل از اصابت در هوا چرخ بزند.

این بمب از یک لوله پرتاب می‌شود و اندازه کوچک آن به آن اجازه می‌دهد از انواع سکوهای هوایی، دریایی و زمینی بلند شود. کل کیت (شامل پهپاد، سکوی پرتابگر و کیسه حمل و نقل) فقط ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد و در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌تواند راه‌اندازی و عملیاتی شود.

آسوشیتدپرس

به گفته مسئولان شرکت سازنده، این پهپاد مجهز به مکان‌یاب جغرافیایی (جی‌پی‌اس) است و اپراتور با یک تبلت می‌تواند آن را کنترل کند. این بمب پرنده پس از آن‌که روی هدف قفل شد می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد و حتی در صورتی که هدف اقدام به گریز کرد آن را به صورت خودکار تعقیب کند.

مدل نخست این پهپاد نمی‌تواند به زره تانک نفوذ کند، اما کلاهک انفجاری آن به اندازه‌ای قوی است که بتواند وسایل نقلیه غیر زرهی و تجمع نیروهای پیاده دشمن را هدف بگیرد و به طوری موثر به آن‌ها ضربه بزند. این قابلیت اکنون با بالا گرفتن جنگ شهری در اوکراین و بمباران‌های توپخانه‌ای روسیه اهمیتی استراتژیک و فزاینده پیدا کرده‌ است چرا که نیروهای اوکراینی می‌توانند با این روش واحدهای فرماندهی توپخانه ارتش روسیه و پرسنل آن را از دور خارج کنند.

نوع دوم این پهپاد قدرتمندتر است و می‌تواند اهداف زرهی نظیر تانک‌ها را نیز نابود کند. این مدل در حدود ۴۰ کیلومتر برد دارد و می‌تواند تا ۴۰ دقیقه در هوا پرواز کند. به دلیل حجم زیادتر مواد انفجاری و توانایی پرواز بالاتر، وزن این محصول نیز بیشتر است و به ۵۵ کیلوگرم می‌رسد.

نیروهای اوکراینی در حال حاضر عمدتا از ناوگانی از پهپادهای ساخت ترکیه استفاده می‌کنند که مجهز به سیستم پرتاب بمب‌های هدایت شونده لیزری هستند. ترکیه این هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به بیرقدار (Bayraktar TB2 ) را به بیش از ده‌ها کشور از جمله آذربایجان، لیبی، مراکش و اتیوپی فروخته است.

کارشناسان نظامی می‌گویند اوکراین تا کنون در حملات پهپادی به نیروهای روسی موفق عمل کرده است. به گفته جک واتلینگ ،از موسسه سلطنتی یونایتد سرویس در لندن، پهپادهای اوکراین قبل از اینکه نیروهای روسی بتوانند پدافند هوایی خود را در میدان نبرد مستقر کنند با پرواز در ارتفاع پایین ارتش روسیه را زیر آتش گرفتند.

در مقایسه با پهپادهای بیرقدار، مزیت پهپادهای سوئیچ‌بلید این است که نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند، ارزان‌تر هستند و با حداقل آموزش عملیاتی می‌شوند.

آسوشیتد پرس

منابع نزدیک به وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند در فاز اول ارسال تعداد ۱۰۰ عدد از پهپادهای سوئیچ‌بلید به اوکراین فرستاده می‌شود. با این حال در ادامه احتمالا این میزان به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

دولت ایالات متحده قبلاً تقبل کرده است که بیش از ۱.۲ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارسال کند. این کمک شامل بیش از ۶۰۰ موشک ضد هوایی استینگر، ۲۶۰۰ سامانه ضد تانک جاولین، ۲۰۰ نارنجک‌انداز، ۴۰ میلیون فشنگ و مهمات تسلیحات کوچک و بیش از ۱ میلیون نارنجک و خمپاره است. گلوله‌های توپخانه، موشک‌های هلیکوپتر، قایق‌های گشتی، تصاویر ماهواره‌ای، جلیقه ضدگلوله، کلاه ایمنی و سایر تجهیزات تاکتیکی از موارد دیگر کمک‌های نظامی آمریکا به شمار می‌رود.

در بسته کمکی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری نیز علاوه بر پهپادهای انتحاری، ۸۰۰ موشک ضدهوایی استینگر، ۲ هزار موشک ضدتانک جاولین، هزار سلاح ضد زره سبک و ۶ هزار جنگ‌افزار ضد تانک ای‌تی-۴ وجود دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی نظامی آمریکا در مقابل تهاجم نظامی روسیه گفته است: «ما به اوکراین سلاح می‌دهیم تا در تمام روزهای سخت پیش‌ رو بجنگد و از خود دفاع کند.»

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 17737

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 28
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      88 15
      دم آمریکا گرم روسیه شکست بخوره کشور ما هم از شرش خلاص میشه
      • شعاری IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
        32 8
        الهی آمین... کشور مارو دوشیده ول کنم نیست شعار ن شرقی ن غربی میدین اما این شعار شامل چینو روسیه اصلا نمیشه(فقط شعار) لعنت ب چینو روسیه
      • . IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
        10 40
        پوتین شرف داره به آمریکا هر وقت آمریکا از کشوری حمایت کنه اون کشور کاسه ای زیر نیم کاسشه
      • سجاد IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
        20 1
        انشالله که شکست میخوره پوتین
      • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
        8 0
        لعنت خدا ب پوتین وهواداران هررکی میخواد باشه ریز و درشت مردک فاشسیت
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      68 13
      پوتین پاره در باتلاق بدی گیر کردی
      • رسول نظری IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
        0 5
        اگه روسیه نبود چین نبود آمریکایی جهان خوار کل جهان اشغال میکرد اشغال
    • احمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      35 13
      درود برامریکا اگه این روسیه جنایتکار قدرتش ضعیف بشه وشکست بخوره به نفع تموم کشورهای منطقه وجهان هستش به امیدپیروزی مردم شجاع و قهرمان اکراین
      • ناشناس IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
        4 30
        مرگ برهرچی آمریکایی آمریکا درسته .امریکادنبال خرای مثل تومیگرده .کمک کرده بهتره بگه فروخته یعنی جنگو خودلعنتیش راه انداخته تاسلاحاشوقالب کنه احمق
    • مهدی ملک GB ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      9 6
      بااین خبری که شما دادین جنگ جهانی شروع میشه شده دنیاهم نابود میشه
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      52 15
      شکست پوتین یعنی ازادی کشورما
      • منصور IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
        1 0
        ملتی باید عقلش برسه که مورد استعمار قرار نگیرند روسیه نباشه اتیوپی ملت ما خودشون دارن سواری میدنبا مزدورای داخلیشون
    • حمید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      14 2
      ای کاش یکیم حمله کنه مارو راحت کنه خسته شدیم این همه هم تو یه کشور بی پولی وفقر میشه یکی به دادمون برسه
    • ایوب US ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      17 2
      آمریکا شاید قبل از انقلاب در زمان حکومت پهلوی آنهم از نظر یک عده به کشور ماسیتره نظامی داشته البته کشور ما هم از علم تکنولوژی نظام وفروش مشتقات نفتی به آمریکا را داشت روابط تقریباً در حد دو کشور مستقل قابل درک و بررسی بوده است حالا بگذریم پهلوی سقوط کرد و مابا آمریکا 43سال است دشمن هستیم باور کنید اگر کارهایی را که با آمریکا در عرض 43سال گذشته کرده‌ایم با روس‌ها میکردیم تابحال 10بار کشور ایران را اشغال کرده بودند .
    • ایوب US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      13 1
      باید دولت ایران با همکاری منطقه ای با کشورهای ترک زبان آسیای میانه ومخصوصا با آذربایجان و ترکیه وسایر دول اسلامی روابط دوستانه ودور از تفرقه. انجام وبا دولت کثیف روس‌ها مقابله نماید چون اگر روس‌ها ضعیف نشوند همیشه اگر هم جرعت اشغال ایران را نداشته باشندحداقل چوب لای چرخش خواهند کرد
    • ناشناس IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 11
      بدبخت ننه مرده را چطور انداختن توی دام این خرس قطبی. یکی نبود بگه آخه مردک احمق دلقک که واقعا هم دلقک هست تورا چه به سیاست مدار شدن پدر. پدر وهفت پشت اوکراینبها را با این مسخره بازیهاش در او رد. آره ارواح عمه ات تونستی از چنگ پوتین در بری بابای خودت را دودستی توی قبر گذاشتی. ناتو اگه ناتو بود باید قبل از هر اقدامی می‌آمد جلو نه اینکه ملت احمقی که تازه داشتند معنی آزاد بودن را میچشیدند اینجوری توی دام بلا بیفتد
      • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
        1 0
        همین روسیه بود که نگذاشت برجام به خوبی پیش بره
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 29
      زنده باد روسیه
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      5 0
      سلام ولی بنطر من حالا که اوکرایل غنایم جنگی مهمی از روسیه بدست اکرده امریکا میخواد خودشو به اوگراین نزدیک کنه تا اونسیستمهای مهم رو به دست بیاره واکراین باید بهترین استفاده رو بکنه
    • نازی RO ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      4 6
      خاک تو سر عزیزانی که واقعا هیچ چیزی متوجه نیستن تا همینجای جنگ روسیه باعث شده نفت کشور ما قیمتش به بشکه ای صدو بیست دلار برسه و آمریکا پیشقدم برای برجام و خرید نفت با این قیمت بشه آقای رئیسی که گفته بود قول میده نفت رو به شصت دلار برسونه ینی نفت شصت دلاری خیلی زیاد بود اما حالا می‌بینید... بی عقلی جامعه = شکست در جنگ سرد
    • خسرو IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      20 1
      آرزو دارم خبر ذلیل و خوار شدن پوتین خونخوار رو در تمام خبرگزاری‌های دنیا ببینم
    • ایرج IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 17
      پهپاد آمریکا اربابتون ، احتمالا روسیه بدلیل عدم پرداخت روبل از سوی اروپا انرژی خود را برای صادرات به آنها قطع کند ، درود بر پوتین کبیر
    • مهرسام IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      20 1
      وای ب اون روزی که امریکااز ابر قدرتی بیافته وجاش چین و روسیه کمونیست بگیره. روزگار کل دنیا سیاه میشه. باز مسیحی جماعت وجدان دارن خدارو میشناسن. کسی که سگ و گربه و....میخوره ب ادمی زاد رحم میکنه؟ ب امید شکست روسیه و کمونیست
    • سعید IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      اوکراین اگه دنبال نظامی گری بود که کلاهک های هسته ایشو تحویل نمیداد،در ضمن همین روسیه تعهد کرد که در قبال تحویل دادن کلاهک های هسته ای امنیتشو تامین کنه،پوتین هیچ وقت اجازه نمیده که اوکراین با پیوستن به اتحادیه اروپا الگویی برایه مردم روسیه بشن و منافع خودش به خطر بیفته ،وکرنه اوکراین بیچاره چه تهدیدی برا روسیه هسته ایه،
    • پسر ایرانزاد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 1
      درود، جنگ برای هر ملتی و کشوری بده. کاش مردم ما هم بفهمند که اول از همه باید برای ایران کار کرد. یه سری تحریف تاریخ هست که ۴۰ و خورده ای سال داره به ما تلقین میکنه که آمریکا شیطان بزرگه و سعی داره سال به سال روسیه و چین رو تطهیر کنه....خواهش می کنم اگه در سیاست قراره از یه نظام و مکتب و حکومتی تعریف کنید و از دیگری بدگویی کنید حداقل خودتون چهار تا کتاب و مقاله و یا در انواع سایت های چپ و راست جستجو کنین که به یه درک شخصی نه که حرف یه عده سیاستمدار رو با دیدن یه خبر و جمله قبول کنین.
    • یه ایرانی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 6
      خیلی مغز های ایرانی مقیم آمریکا دارند به اوکراین و دولت بایدن مشاوره می‌دهند دلیلش هم اشغال ایران توسط روسیه هست می‌خواهند دهن این متجاوزان بیشرف سرویس کنن
    • سام IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 2
      هم میهن های عزیزم همانطور که می دانید ایرانی ها مردمی صلح طلب و به میهمان نوازی و مهربانی معروف هستند. سیاست ما همواره صلح و دوستی برای جهان بوده و بهتر است با آمادگی کامل نظامی بی طرف باشیم و روابط خودمان را با تمام کشورهای دنیا چه شرق و چه غرب خوب کنیم . با آرزوی برقراری صلح و دوستی در تمام جهان. بنی آدم اعضای یک پیکرند ....
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      پهپاد انتحاری مگر می‌تواند یک‌بار مصرف نباشد!!!!