شرط های عجیب و غریب مجلس برای دولت، در خانه ملت چه خبر است؟

شرط های عجیب و غریب مجلس برای دولت در بودجه 1401 در حال تبدیل به یک بازی روانی علیه دولت سیزدهم است، در خانه ملت چه خبر است؟

به گزارش تحریریه، شرط های عجیب و غریب برخی نمایندگان پوپولیست مجلس شورای اسلامی برای دولت در بودجه 1401 در حال تبدیل شدن به یک بازی روانی علیه دولت آیت الله رئیسی است، مردم می خواهند بدانند که در خانه ملت چه خبر است؟

نجف‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حذف ارز ترجیحی(دلار رانتی 4200 تومانی) دارو، گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی دارو، قیمت داروهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند. اگرچه تضمینی که دولت داده و شرطی که مجلس گذاشته، این است که قیمت‌ها و هزینه‌هایی که مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و مسائل بیمارستانی خرج می‌کنند، باید در حد شهریور ۱۴۰۰ باشد، ولی به باور من به سختی این کار را می‌توان انجام داد.

جریان های رانتی هرگز به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا قیمت های کالاهای مشمول دریافت دلار رانتی در 4 سال گذشته بیش از قیمت دلار بالا رفته است، اما به محض مطرح شدن بحث حذف دلار رانتی 4200 تومانی، هر افزایش قیمتی را به آن نسبت می دهند. و حالا در تازه ترین معرکه سیاسی، به دنبال ارعاب دولت با هدف ادامه غیرقانونی پرداخت دلار رانتی در سال 1401 مانند نیمه دوم سال 1400 هستند.

یک سوال ساده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که انتظار می رود مسکوت نمانده و بدان پاسخ داده شود. شرط بازگرداندن قیمت دارو به شهریور سال 1400 با کدام منطق کارشناسی سازگار است؟ مردم و کارشناسان حق دارند بدانند چه منطق علمی پشت سر تصمیم های مجلس نهفته است.

چرا باید در اقتصادی که تورم سالانه آن در سال 1400 بیش از 40 درصد بوده و در 4 سال اخیر میانگین تورم بالاتر از 40 درصد به طور پیاپی داشته و رکورد تورم 70 سال اخیر در آن شکسته شده است، گروهی از کالاها کاهش قیمت تا سطح شهریور سال قبل داشته باشند؟

به زبان ساده، این شرط مجلس به این معنی است که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در 20 اسفند سال 1401 مانند 18 ماه قبل در شهریور 1400 باشد و در این منطق، افزایش هزینه های زنگی در اقلامی که سهم مهمتری در سبد معیشت خانوار دارد مانند مسکن، تغذیه، آموزش، خودرو و ... دارند اهمیتی ندارد و فقط دارو و تجهیزات پزشکی مهم است که بر سر اثربخشی آنها بر سلامت مردم تردیدهای جدی وجود دارد. اگرچه راهکار ساده و دارای زیرساخت بیمه های درمان در دسترس است و دولت و مجلس می توانند کمک های خود را از طریق بیمه ها در اختیار بیماران قرار دهند. 

نکته مهم دیگری که مغفول مانده بحث قیمت دارو است که به دلیل یارانه سنگین و غیرکارشناسی در طی دهه های گذشته به شدت و به افراط توسط مردم و پزشکان تجویز می شود. به طوریکه میزان مصرف دارو در ایران 3 برابر میانگین جهان است و مصرف خودسرانه دارو به دلیل قیمت به شدت ارزان آن به دلیل عوارض زیادی که دارد سلامت مردم را به خطر انداخته است. 

پایان/

۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17765

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      اسراف کننده ترین کشور دنیا در همه چیز ایران هست ، به خاطر اینکه دولت به جای یارانه نقدی یارانه انرژی ، غذا و غیره میده و مسابقه مصرف برگزار کرده و ملت فهمیدن هرکه مصرفش بیشتر باشه یارانه بیشتر میبره ،، خدا هم قهرش میگیره با این اسراف
    • GB ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      اقا توی دنیا کلا ۴۰٪ تورم بوده میانگین قیمت کالاها حالا چطور توی ایران تورم نباشه ؟ این تورمی که توی ایران هست بخش عمدش هم برمیگرده به تورم جهانی ولی کسی بهش دقت نمیکنه
    • محمدرضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      بحث حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و سوء مدیریت واردات با این ارز یک ضعف بزرگ در دولت گذشته و ادامه آن بدون تدابیر و زیر ساختهای لازم جهت جلوگیری از رانت نیاز به کارشناسی دارد و لی نویسنده محترم که دولت را مجاز به افزایش قیمت دارو می دانید هیچ فکر کرده اید که اگر حضرتعالی به لطف خدا در صحت کامل قراردارید ولی مردمی هستند که هر آنجه در می آورند خرج دارو های چند صد هزار تومانی و آزمایشهای بالای یک میلیون تومانی می کنند حالا می فرمایید که 40 درصد دیگر هر گران شود مهم نیست با خود چه فکری میکنید که اینقدر سریع فرمان به گرانی می دهید ؟