اطلاعات غلط نماینده مجلس درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی

اطلاعات غلط نماینده مجلس درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی سوژه رسانه ها شد.

به گزارش تحریریه، اطلاعات غلط جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها درباره قیمت خودروهای مونتاژی چینی سوژه رسانه ها شد.

رشیدی کوچی گفت که شرکت های مدیران خودرو و بهمن موتور محصولات مونتاژی خود را به 3 تا 4 برابر قیمت های رایج در کشورهای همسایه به فروش می رسانند. 

بررسی های میز بازار تحریریه نشان می دهد که این ادعا دقیق نیست.

شرکت مدیران خودرو تنها مدل تیگو 8 پرو خود را که در بازار چین 18 هزار دلار قیمت دارد به بیش از 1 میلیارد و 700 میلیون تومان یعنی تقریبا 70 هزار دلار؛ 3.8 برابر گرانتر می فروشد و درمورد سایر مدل ها این اختلاف سنگین حاکم نیست. 

شرکت بهمن موتور مدل های دیگنیتی و فیدلیتی خود را که در بازار چین حدود 20 هزار دلار قیمت دارند در بازه قیمتی حدود 800 میلیون تومان عرضه می کند که معادل دلاری 30 تا 33 هزار دلار است که 60 درصد گرانتر است و نه 300 درصد. اما نکات دیگری نیز وجود دارد. 

این نکته را نباید از نظر دور داشت که برای واردات قطعات هر خودرو به طور تقریبی 7 هزار دلار هزینه حمل قطعات، هزینه تامین مالی، گمرک، شماره گذاری و ... انجام می شود که در محاسبات جلال رشیدی کوچی به آن توجه نشده است. 

به زبان ساده تر، تیگو 8 پرو حدود 25 هزار دلار و مدل های دیگنیتی و فیدلیتی هم 27 هزار دلار برای شرکت های مدیران خودرو و بهمن موتور تمام می شود که به معنای سود 220 درصدی مدیران خودرو، و سود 22 درصدی بهمن موتور است که اختلاف زیادی با ادعای رشیدی کوچی دارد. 

این نماینده مجلس درباره قیمت محصولات شرکت کرمان موتور اظهارنظری نکرد. به عنوان مثال، مدل جک کی 7 یا KMC K7 1 تقریبا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان قیمتگذاری شده است که معادل 54 هزار دلار است، درحالیکه در بازار چین 14 تا 20 هزار دلار قیمت دارد. اگر فرض کنیم فول ترین مدل وارد بازار کشور شده باشد، و قیمت 7 هزار دلاری سربار را هم اضافه کنیم، با حاشیه سود تقریبا 100 درصدی، یعنی عرضه با دو برابر قیمت مواجه هستیم.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 18130

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصلح IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      2 0
      الکی مونتاژکارهای خودروهای چینی را تطهیر نکنید, خودروسازهای چینی در خود چین حداقل ٣ برابر ایران حقوق پرداخت میکنند , علاوه بر آن از سایر امتیازات منابع انرژی ارزان قیمت استفاده میکنند و... , حالا اگر این عوامل را به سرجمع اضافه کنید ادعای ٥ برابر نیز اغراق نخواهد بود, علاوه بر آن بنجول سازهای چینی قطعات بنجول در ایران میفروشند و حتی تکنولوژی آنرا هم انتقال نمیدهند و...
    • خسرو SG ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      جالب لازم به فرافکنی نیست همه می دونند چه خبر غول فاسد مافیای خودرویی فکر میکنند مردم نمی فهمند چین که رفیق گرمابه و گلستان خودتان هست چطور به همسایگان ایران ارزان می فروشد بعد به نوجه هودش گران😂😂
    • قاسم SG ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      3 1
      لازم به تطهیر نیست همه می دانند چه خبره !
    • بهروز IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      چطور قطعات هزینه حمل 7 هزار دلاری داره ولی خود ماشین که میاد کشور همسایه هزینه حمل نداره البته اگر جواب ندهید که خودش میاد مسافر میزنه از چین تا عراق و خرج خودشو درمیاره
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      1 0
      ٣٠٠درصد سود نميكنند فقط ٢٢٠ درصد ، آخي طفلكي اين شركتهاي مظلوم
    • محمدی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      1 0
      اولا،مگه شرکت چینی به‌ قیمت تمام شده ماشین سود خودش رو لحاظ نمیکنه که شما از قیمت چین فاکتور میگیرید دوما،فلسفه مونتاژ کاری دسترسی ارزان و اشتغال نیروی کار کشور هست که‌ شما نه به قیمت ارزون به مردم ماشین میدید و نه حقوق کافی به نیروی کار