یارانه ماهانه هر ایرانی 650 هزار تومان یا 4 میلیارد دلار رانت جدید؟ بحران ادامه دارد تا تیرماه منتظر خبر خوب نباشید

با تصمیم جدید اتخاذ شده برای اختصاص 4 میلیارد دلار رانت جدید، تا تیرماه سال 1401 منتظر آرام شدن هیچ یک از بازارها نباشید، بحران ادامه دارد.

به گزارش تحریریه، نهایی دو تصمیم منفی باعث می شود وضعیت ناهنجار بازارها ادامه پیدا کرده و فشار معیشتی بر مردم حفظ شود که نگران کننده است، زیرا باعث می شود بحران 4 سال اخیر 5 ساله شده و تصویر آینده را تیره و تار کند. 

 با تصمیم جدید اتخاذ شده توسط دولت، 1 میلیارد دلار ارز رانتی در قالب نرخ کذایی دلار 4200 تومانی به بهانه واردات دارو تخصیص داده شد که به طور رسمی هم اعلام گردید و حالا خبرها حاکی از اختصاص 3 میلیارد دلار رانت مضاعف به اسم کالاهای اساسی است که نتیجه فوری آن ادامه بحران در اقتصاد ایران خواهد بود و می توان با قاطعیت پیش بینی کرد که، تا تیرماه سال 1401 منتظر آرام شدن هیچ یک از بازارها نباشید، بحران ادامه دارد.

اختصاص این 4 میلیارد دلار در 3 ماهه نخست سال 1401 باعث می شود که نباید منتظر آرام شدن هیچ یک از بازارها بود و بحران در اقتصاد ایران ادامه پیدا خواهد کرد، زیرا بمب مخرب اقتصاد کشور همچنان فعال است و تخریب می کند. ذی نفعان رانتی از مهرماه سال 1400 جلوی حذف دلار 4200 تومانی را در دولت جدید گرفتند و حالا هم در سایه ها در حال اختصاص مبالغ هنگفتی رانت هستند که در صورت پرداخت مستقیم به مردم باعث از بین رفتن فقر مطلق خواهد شد. 

این 4 میلیارد دلار معادل 100 هزار میلیارد تومان است که در صورت پرداخت مستقیم به مردم؛ تنها 60 درصد و نه همه مردم؛ به هر ایرانی در این 3 ماه، ماهانه 653 هزار تومان یارانه مستقیم می رسد که با هر محاسبه ای رفاه عمومی را افزایش داده و به سود اقتصاد کشور است، اما با پرداخت بی معنای کنونی که مانند پرتاب یارانه از بالگرد از آسمان به نیت رسیدن به دست مستضعفین است، نتیجه ای غیر از 5 سال اخیر به بار نخواهد آمد که معنای ساده آن، تورم بالا، رالی نرخ ارز، نوسانات شدید در همه بازارها و به خصوص بازارهای مشمول دریافت دلار رانتی 4200 تومانی است. 

نهایی شدن این رانت در روزهای اخیر باعث جهش مجدد در بازار ارز مانند تمام سالهای از 1397 تاکنون شد، زیرا گیرندگان دلار 4200 تومانی منافع مستقیم و هنگفت در نوسانات ارزی دارند و چنانکه میز اقتصاد تحریریه بارها تاکید کرده است، تا زمانی که دلار رانتی 4200 تومانی از اقتصاد کشور به طور مطلق حذف نشود هیچ یک از بازارها با میدان داری بازار ارز به ثبات نخواهند رسید. 

عظیم بودن این رانت باعث شده است علیرغم دیدن شواهد مستقیم و مشخص در 5 سال اخیر، و خالی بودن دست طرفداران دلار رانتی حتی از یک برگه مبنای نظریه ای، با هر ترفندی توانسته اند آنرا ادامه دهند که اثرات ویرانگری بر معیشت مردم ایران داشته است و با 4 میلیارد دلار ارز کنونی، تا اول تیر ماه در بر پاشنه کنونی خواهد چرخید. 

پایان/

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 18182

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 2
      تا حالا فکر کردید تمام تحلیل های شما برعکس دراومده یعنی هربار تحلیلی رو انجام دادید اصلا اتفاق نیوفتاده