کمک ایران به روسیه برای دور زدن تحریم ها

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کمک ایران به روسیه در دور زدن تحریم ها می تواند تحریم نفتی روسیه را خنثی کند.

به گزارش تحریریه، مدتی قبل بود مارک دوبوویتز، مدیر عامل اجرایی «بنیاد دفاع از دموکرسی‌ها» و متیو زویگ، یکی از اعضای ارشد این اندیشکده، در مقاله‌ای مشترک برای روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشتند، همکاری متخصصان ایران و روسیه در فعالیت‌های مالی غیرقانونی، می‌تواند بزرگترین و پیچیده‌ترین شبکه «دورزدن تحریم‌ها» را ایجاد کند. 

به گفته نویسندگان این گزارش، اگر تحریم‌ کشورهای غربی علیه مسکو، قدرت خود را از دست دهد، فشار آن‌ها علیه مسکو برای پایان‌دادن به عملیات نظامی این کشور در اوکراین بی‌تأثیر خواهد بود.

اکنون شبکه سی‌ان‌ان نیز در یادداشتی به قلم «نادین ابراهیم» به موضوع تحریم‌های روسیه و راه‌های کاهش تبعات آن با کمک ایران پرداخت.

در این یادداشت نیز تاکید شده است یکی از راه‌هایی که روسیه می‌تواند یاد بگیرد که از تحریم‌های احتمالی نفت خود جان سالم به در ببرد، جابه‌جایی کشتی‌ها و تغییر نام تجاری آن‌هاست، تاکتیکی که ایران از آن استفاده کرده است.

به گفته یک کارشناس، منافع مشترک ایران و روسیه در دور زدن تحریم‌ها، در بحث پویایی روابط آنها بسیار حائز اهمیت است.

ریچارد نفیو که از وی به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود نیز گفته است: گمان می‌کنم که ایران آماده کمک به روسیه برای استفاده از برخی ابزارهای دور زدن تحریم‌ها است. البته، برخی کارشناسان مدعی هستند که دور زدن تحریم‌ها کار چندان آسانی هم نیست.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 18271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =