نگاه اقتصادی–امنیتی چین به آفریقا، کمک یا استعمار جدید؟

چین قدرت و نفوذ اقتصادی خود بر کشورهای آفریقایی را تثبیت کرده و اکنون یکی از بزرگترین شریک اقتصادی کشورهای منطقه شاخ آفریقا است که می تواند از نفوذ خود برای حل بحران های سیاسی و امنیتی این منطقه هم استفاده کند.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش های «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره سیاست جدید چین در منطقه شاخ آفریقا نوشت، پکن پس از اینکه چند دهه سیاست دخالت نکردن در امور داخلی همپیمانان خود به ویژه در قاره آفریقا را در پیش گرفته بود اکنون از طریق نقش آفرینی در گفت و گوها و نظارت بر فرایند مذاکرات تلاش دارد مشکلات سیاسی و امنیتی قاره آفریقا را حل کند. 

 چین به این نتیجه رسیده است که زمان نقش آفرینی سیاسی در مسائل کشورهای آفریقا به ویژه در منطقه شاخ آفریقا فرا رسیده است. در این زمینه پکن از قدرت اقتصادی و ائتلاف های استوار خود باکشورهای منطقه استفاده می کند تا خلا حضور کشورهای غربی در منطقه شاخ آفریقا را پر کند.

طبق این گزارش، پس از آنکه چین قدرت خود را برای نفوذ در کشورهای آفریقایی ثابت کرد و حجم تاثیر اقتصادی این کشور افزایش یافت؛ حال این کشور به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی کشورهای منطقه شاخ آفریقا می تواند از نفوذ خود در این منطقه در عرصه های سیاسی و امنیتی استفاده کند و حتی ناوگان دریایی خود را در مناطق سواحل سومالی و خلیج عدن و دریای سرخ مستقر سازد. دولت چین تصمیم دارد از نیروهای خود برای حل بحران میان کشورهای اتیوپی و مصر و سودان درباره سد النهضه استفاده کند.

همچنین این کشور می تواند از گرفتاری قدرت های بین المللی برای تقویت حضور خود در این منطقه بهره ببرد. همچنین پکن امیدوار است در سال های آینده بتواند دامنه حضور نظامی خود در منطقه شاخ آفریقا را گسترش دهد. در مذاکرات ماه مارس گذشته میان نماینده چین و دولت سومالی قرار شد پکن یک پایگاه نظامی در سواحل این کشور تاسیس کند. همچنین چین تمایل خود برای برپایی یک پایگاه نظامی در تانزانیا را هم نشان داده است.

افزون بر این، چین تلاش می کند در موزامبیک نیز حضور نظامی داشته باشد. این قدرت نوظهور شرقی به کشورهای شاخ آفریقا به عنوان بازاری برای تجارت سلاح نگاه می کند و پیش این اتیوپی و ارتیره را به سلاح های ساخت خود تجهیز کرده است.

این اندیشکده قطری در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، حضور آمریکا در منطقه شاخ آفریقا با چالش هایی روبرو است. این کشور در پایان دادن به تنش های سیاسی در این منطقه ناتوان بود و همین موضوع زمینه را برای چین برای نقش آفرینی در حل بحران های منطقه شاخ آفریقا فراهم کرده است.

اکنون چین دیگر یک قدرت اقتصادی صرف نیست، بلکه در ۲ دهه آینده این کشور به یک قدرت سیاسی تاثیرگذار در سیاست بین الملل تبدیل خواهد شد. قدرت یابی این کشور فرصتی را برای نقش آفرینی آن در معادلات بین المللی و موازنه قوا فراهم خواهد کرد.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 18291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =