۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

جایگزین دلار؟

سجاد محراب بیگی
 جایگزین دلار؟

اقتصاددانان اعتقاد دارند تحریم های آمریکا و تورم بالا به دلار فشار می آورد و جایگاه این ارز جهانی را تضعیف می کند، سرمایه گذاران اکنون به این فکر هستند که چه جایگزینی برای دلار وجود دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای تحلیلی خبری «Quartz» نوشت، چه چیزی لازم است تا تجارت جهانی سیستم مالی ایالات متحده را دور بزند؟ شاید شوک حمله روسیه به اوکراین. به گفته «زولتان پوزسار» استراتژیست بازار اوراق قرضه در Credit Suisse، زنجیره‌های تامین پس از همه‌گیری درهم پیچیده شده، تحریم‌های شدید صادرات کشور مهم روسیه را از اقتصاد جهانی قطع کرده و قیمت کالاها در پس زمینه تورم بالا در حال افزایش است. در این دنیا، تولیدکنندگان کالاهای کلیدی صرفاً قدرت چانه زنی بیشتری دارند و می توانند ارزهای داخلی خود یا یوان چین را مطالبه کنند تا بتوانند کالاهای بیشتری را از بزرگترین صادرکننده جهان خریداری کنند.

پوزسار در ماه مارس هم نوشت: قبلاً گفته می شد «پول ما، مشکل شما» بود اما اکنون قاعده «کالای ما، مشکل شما» است. از آنجایی که کشورها بر کسب ذخایر کالاهای کلیدی تمرکز می کنند، تقاضا برای دلار و بدهی دلاری کاهش می یابد و یوان فراساحلی شروع به تسلط بر تجارت جهانی خواهد کرد.

اگرچه این یک تصویر متقاعد کننده است اما در کوتاه مدت، بعید به نظر می رسد یوآن به طور کامل جایگزن دلار شود. تاکنون، نه روسیه و نه چین موفق به تغییر شرایط پرداخت برای کالاها نشده اند. یک سیستم پولی جهانی مبتنی بر کالاهای سخت به جای یک ارز جهانی، بی ثبات تر از آن چیزی است که اکثر سرمایه گذاران به آن گرایش دارند.

همانطور که «جوزف پولیتانو» تحلیلگر اعتقاد دارد «دلیلی وجود دارد که هیچ کشور بزرگی دیگر از استاندارد طلا استفاده نمی کند.»

نظر پوزسار این است که کمبود نفت و گندم باعث تغییر پویایی می شود. اما نفت و گندم نسبت به دوران اوج رونق گذشته خود حالا کالاهایی ارزان‌تر هستند ولی دلار و صادرات فناوری پیشرفته آمریکا ممکن است انعطاف پذیرتر از حد انتظار باشد.

پول الکترونیک چطور؟

در بخش دیگری از این تحلیل بیت کوین، اتریوم، و دیگر توکن های دیجیتال مبتنی بر رمزنگاری را گزینه های محبوبی برای رقابت با دلار بیان شده است حداقل در میان افرادی که پول زیادی روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند. جدای از معاملات کند و امنیت مشکوک، مشکل بزرگ صرفا نقدینگی است زیرا به اندازه کافی پول دیجیتال برای حمایت از تجارت جهانی وجود ندارد.

اکنون ارزش تمام ارزهای دیجیتال در جهان چیزی حدود 1.8 تریلیون دلار است. این پول زیادی است اما در سال 2021، سرمایه گذاران خارجی به تنهایی 7 تریلیون دلار اوراق بهادار قابل فروش در خزانه داری داشتند که تنها یک سوم کل حجم انتشار شده است. این نشان می‌دهد که قبل از اینکه ارز دیجیتال نقشی جدی در تجارت داشته باشد، باید دارایی‌های بسیار بیشتری وجود داشته باشد.

اما بانک‌های مرکزی ممکن است از پروژه‌های غیرمتمرکز جلوتر باشند. تلاش برای توسعه ارز دیجیتال تحت حمایت دولت، مانند دلار الکترونیکی ایالات متحده و e-CNY چین و غیره می تواند بر موانع پیش روی پول دیجیتال خصوصی غلبه کند.

2022 - Druckermiller: Hedge fund billionaire foresees the replacement of  the US dollar

طبق این تحلیل، کارشناسان تردیدی ندارند که تسلط فوق‌العاده دلار در حال محو شدن است. اما سرمایه گذاران از یک ارز ذخیره انتظار ثبات، امنیت، ارزش و نقدینگی دارند. تا زمانی که ارز دیگری بتواند هر چهار ویژگی را برآورده سازد، به سختی می توان شاهد جایگزینی دلار بود.

سوال این است که کدام جایگزین می تواند این کار را انجام دهد، یا شاید به طور واقع بینانه تر، کدام یک از چندین ارز تجاری شکاف را پر می کند.

برخی از ناظران، مانند پوزار، اطمینان دارند که چین به آزادسازی موسسات مالی خود برای بین المللی کردن واقعی یوان ادامه خواهد داد، یا اینکه یک پویایی جدید جنگ سردی کشورها را مجبور به انتخاب خواهد کرد. برخی دیگر نیز بر این باورند شاید نهادهای آمریکایی برای پاسخ به روندهای اقتصادی در حال تغییر وارد عمل شوند تا دلار را در خط مقدم تجارت جهانی نگه دارند. در نهایت سرنوشت دلار را سیاست رقم خواهد زد.

پایان/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 18413

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدحسین IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      این اتفاق نمیفته