زیان 126 میلیارد دلاری تسلا

روز گذشته [6 اردیبهشت] سرمایه گذاران تسلا ابراز نگرانی کردند که ایلان ماسک برای خرید 44 میلیارد دلاری توییتر ممکن است مجبور به فروش 21 میلیارد دلار از سهم خود در تسلا شود.

به گزارش تحریریه، خود تسلا در این معامله درگیر نیست و قرار نیست توییتر جزو دارایی های تسلا باشدبه همین دلیل بورس بازان سهام تسلا را هدف قرار خواهند داد به ویژه آن که ایلان ماسک پاسخ افکار عمومی را نمی دهد که قرار است این 44 میلیارد دلار را از کجا تأمین کند. همین عامل باعث شد که روز سه شنبه 7 اردیبهشت، ارزش سهم تسلا 12.2 درصد افت پیدا کند و ارزش دارایی های ماسک در تسلا هم 21 میلیارد دلار کاهش یافته که معادل همان مبلغ پولی است که وی برای خرید توییتر متعهد به پرداخت است.

دانیل آیوس Daniel Ives از تحلیل گران ودبوش Wedbush Securities می گوید چگونگی تأمین نقدینگی و کاهش تمرکز حواس ایلان ماسک بر سهام شرکت خودروسازی تسلا سایه خواهد انداخت و «فستیوالی از بازار خرسی به نام این برند» به راه خواهد افتاد.

به طور طبیعی تسلا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

به یقین افت ارزش سهام تسلا روی سهام شرکت های مرتبط با فناوری ها آثار سوء خواهد داشت، شاهد آن افت ارزش نسدک به پایین ترین حد خود از دسامبر 2020 در روز سه شنبه بوده است و دلیل آن این است که سرمایه گذاران هم نگران کُند شدن رشد جهانی و افزایش شدید نرخ های از سوی فدرال ریزرو [بانک مرکزی آمریکا] خواهند بود.

ارزش سهام خود توییتر هم روز سه شنبه با 3.9 درصد افت مواجه شد و به 49.68 دلار رسید حتی با این که خود ماسک اعلام کرده بود که آن را به قیمت 54.20   می خرد. اما اکثریت ثروت 239 میلیارد دلاری ماسک از تسلا ناشی می شود و سقوط آزاد ارزش آن می تواند ماسک را از این کار خود منصرف کند.

اد مویا Ed Moya تحلیل گر ارشد بازار از مؤسسه OANDA می گوید: «اگر سقوط آزاد ارزش تسلا ادامه پیدا کند، امکان سرمایه گذاری وی [ماسک] را به خطر خواهد انداخت.»

تسلا یک بار هم 12.5 میلیارد دلار وام به خاطر داشتن سهام تسلا بهره جسته است. که معادل نیمی از اعتباری است که از داشتن سهام در تسلا به او تعلق گرفته است.

دیوید کرش David Kirsch استاد دانشگاه مریلند که تمرکز تحقیقاتش روی نوآوری و کارآفرینی است می گوید سرمایه گذاران به تدریج نگران آثار وام هایی می شوند که ماسک گرفته است که در اصطلاح به آن «آبشار اخطار کسری سرمایه» cascade of margin calls می گویند.

منبع: سایپانیوز

پایان/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 18580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =