دلیل واهمه غرب از سفر «آلنا دوهان» به تهران چیست؟

هراس تحریم‌کنندگان ایران از سفر خانم دوهان به این دلیل است که این سفر می‌تواند ماهیت ضد بشری تحریم‌ها و سیاست‌های قهری یک‌جانبه خویش علیه ملت ایران را برای جهانیان آشکار سازد.

به گزارش تحریریه، «آلنا دوهان» گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در بررسی آثار اقدامات قهری یک‌جانبه، از 18 اردیبهشت سفری 11 روزه به تهران دارد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که امروز در صحنه جهانی مطالبات گسترده‌ای در برابر رفتارهای یک‌جانبه، باج‌خواهانه و ضدبشری تحریم‌کنندگان علیه سایر کشورها و در راس آنها آمریکا ایجاد شده است، به‌ویژه اینکه دوران همه‌گیری کووید 19 در جهان و رفتارهای مغرضانه غرب در انحصارطلبی واکسن که به مرگ انسان‌های بی‌شماری منجر شد ابعاد دیگری از ماهیت ضدبشری غرب را برای جهانیان آشکار ساخت.

در همین حال سرنوشت افغانستان پس از 20 سال حضور غرب در این کشور که امروز بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت 38 میلیون نفری آن نیازمند کمک‌های بشردوستانه و غذایی هستند و نیز محاصره 15 ساله غزه، وضعیت بحرانی و ضدانسانی تحمیل شده به یمن از سوی ائتلاف سعودی- آمریکایی‌ و... بیداری بیش از پیش جهانیان در قبال تحریم‌ها و اقدامات قهری یک‌جانبه اعمالی از سوی مدعیان حقوق بشر و نیز سنگین‌تر شدن مسئولیت نهادهای بین‌المللی برای پیگیری و مقابله با چنین رفتارهایی را بیش از پیش نشان داد.

درباره این سفر و اهمیت آن چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ خانم آلنا دوهان فردی با مسئولیتی جهانی و فارغ از رفتارهای تبعیض‌آمیز و تحمیلی است،  لذا می‌توان گفت که مسئولیت و کارکرد او بسیار متفاوت از مسئولیت و عملکرد افرادی مانند «جاوید رحمان» است که از سوی شورای حقوق بشر نه برای کمک به کشورها بلکه برای اجرای اهداف مغرضانه و سیاسی تعیین می‌شوند.

این تفاوت آنجا بیشتر نمود می‌یابد که مدعیان حقوق بشری که نماینده ویژه شورای حقوق بشر در قبال برخی کشورها تعیین می‌کنند در برابر سرکوب‌ها و جنایات و جنگ‌هایی که غرب در عرصه جهانی از افغانستان و عراق گرفته تا سوریه و یمن و کشورهای آفریقایی و.. برقرار نموده و حتی تبعیض‌های نژادی و ضد انسانی که در جوامع غربی از جمله در آمریکا در جریان است هیچ اقدامی صورت نداده‌اند.

این دو گانگی‌ها و رفتارهای تبعیض‌آمیز است که موجب شده تا جهانیان از حضور فردی همچون خانم دوهان که فردی با مسئولیت جهانی است استقبال و همواره مخالفت خود با حضور نماینده ویژه شورای حقوق بشر در امور کشورشان را اعلام دارند.

دوم؛ کارنامه خانم دوهان طی دو سالی که در این سمت حضور داشته بیانگر رویکرد حرفه‌ای، با روحیه تعاملی بالا و تلاش‌گر در جهت بررسی منطقی به دور از اغراض سیاسی و یک جانبه‌گرایانه در قبال تحریم‌ها و رفتارهای قهری یک‌جانبه علیه کشورهاست.

او از هنگام انتصاب در سپتامبر 2020، به رغم شرایط برخاسته از پاندمی کووید-19 از کشورهای قطر، ونزوئلا و زیمباوه بازدید کرده است.

به عنوان نمونه النا دوهان پس از انتصاب، در نخستین بیانیه عمومی خود در 3 آوریل 2020، از دولت‌ها به طور جدی درخواست کرد تا تمامی تحریم‌هایی که مانع پاسخ‌های بشردوستانه دولت‌های تحت تحریم در شرایط همه‌گیری کووید- 19 برای حفظ زندگی جمعیت خود می‌شود، لغو، تعلیق یا محدود نمایند.

در این بیانیه به دولت‌های تحت تحریم ایران، ونزوئلا، کوبا، سوریه و یمن اشاره نموده و بر لزوم کمک‌های بشردوستانه تأکید می‌کند.

نکته مهم در این میان عملکرد عملی خانم دوهان است که در عمل نیز نشان داده است که به دنبال دستگیری از کشورها در قبال اقدامات قهری یک جانبه و مغرضانه است. در همین چارچوب خانم دوهان اولین بازدید کشوری خود را از قطر در نوامبر 2020 انجام داد. از نظر گزارشگر، تدابیر محدودکننده اعمال شده علیه قطر در دوره بین سالهای 2017 تا 2020 به عنوان «اقدامات قهری یکجانبه» تلقی می‌شوند، چرا که توسط کشورهایی بدون دستور شورای امنیت طبق ماده 41 منشور ملل متحد اتخاذ شده‌اند.

او همچنین از 1 تا 12 فوریه 2021 از ونزوئلا بازدید کرد و در گزارش خود نشان می دهد که چگونه تحریم‌های بخشی بر صنایع نفت، طلا و معدن، محاصره اقتصادی، مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی، تحریم‌های هدفمند اعمال شده علیه ونزوئلا و اتباع و شرکت‌های کشورهای ثالث و تبعیت بیش از حد بانک‌ها و شرکت‌های کشورهای ثالث باعث شده بحران اقتصادی و اجتماعی موجود تشدید شده و آثار مخربی برجای گذاشته است.

او همچنین از 17 تا 28 اکتبر 2021 از زیمبابوه بازدید کرد و در ارتباط با تحریم‌های اعمال شده علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در این کشور و همچنین تحریم‌های ثانویه گزارش داد.

مروری بر این کارنامه به خوبی ماهیت انسان‌دوستانه و حرفه‌ای و منطقی دوهان و تفاوت او با امثال جاوید رحمان را نشان می‌دهد که همواره با رویکردی مغرضانه و سیاسی و هدفمند آن هم با استناد به گزارش‌ها و ادعاهای تروریست‌هایی که دستشان به خون 17 هزار ایرانی آغشته است و یا آنانی که در طول 8 سال جنگ تحمیلی سلاح‌های کشتار جمعی به صدام علیه ملت ایران داده‌اند و یا در طی چهار دهه شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران حتی در حوزه دارویی اعمال کرده‌اند، اقدام به گزارش‌نویسی کرده است.

سوم؛ غرب سال‌هاست که دیگر توان لشکرکشی‌ها و اعمال سلطه مستقیم را از دست داده و لذا آخرین حربه استعماری و استثماری و سلطه‌گرایانه آنها ابزار تحریم است. آنها با اعمال تحریم‌ و اقدامات قهری یک‌جانبه به دنبال تضعیف و در نهایت سلطه بر کشورها هستند و در این مسیر یکی از ابزارهایشان تعیین گزارش‌گر ویژه به اصطلاح شورای حقوق بشر در قبال کشورهای هدف است تا در لباس مدعی العموم و قاضی، ضمن پنهان‌سازی رفتارهای غیر انسانی تحمیلی به کشورها، به استمرار همان سیاست‌های گذشته بپردازند.

بر همین اساس است که طی روزهای اخیر اعمال کنندگان تحریم‌ و رفتارهای قهری یک‌جانبه علیه ملت ایران، به جوسازی رسانه‌ای و تخریب جایگاه خانم دوهان پرداخته و با حاشیه‌سازی‌ و جوسازی‌ به دنبال مانع‌تراشی در عملکرد او هستند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که هراس تحریم‌کنندگان ایران از سفر خانم دوهان به این دلیل است که این سفر می‌تواند ماهیت ضد بشری تحریم‌ها و سیاست‌های قهری یک‌جانبه خویش علیه ملت ایران را برای جهانیان آشکار سازد.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 18908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =