نیروهای ایران در اینستاگرام نفوذ کرده‌اند!

بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی مضحک مدعی شده چون ویدیویی از آشوب‌های ایران از طریق اینستاگرام منتشر نمی‌شود پس نیروهای ایران در این شبکه نفوذ کرده و ویدیوها را حذف می‌کنند!

به گزارش تحریریه، همزمان با اجرای طرح اصلاح اقتصادی و هدفمندسازی حقیقی یارانه‌ها به سود اقشار ضعیف جامعه از سوی دولت سیزدهم، برخی رسانه‌های خارجی با سوار شدن بر موج نگرانی‌های مردم در برخی مناطق کشور و تلاش برای منحرف کردن آن به سمت آشوب و هرج و مرج، وارد میدان شدند.

در همین راستا و در پی محقق نشدن سناریوی جریان رسانه‌ای معاند در بستر شبکه‌های اجتماعی،  بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی از پاک شدن فیلم‌های برخی کاربران از تجمعات محدود در شهرهای مختلف در اینستاگرام انتقاد کرده است!

این رسانه در ادامه مدعی شده است که شرکتی در شهر اِسِن آلمان ممکن است مسئول پاک شدن پست‌های مربوط به اعتراضات در ایران باشد!

این گزارش که در آن از تکنیک «منبع آگاه» استفاده شده مدعی است: یکی از کارکنان پیشین شرکت سی‌سی‌سی (مسئول این برنامه) که نخواست نامش فاش شود، گفت که در بخش ایرانی این شرکت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر کار می‌کنند که بیشتر آن‌ها دانشجویان ایرانی هستند که تازه به آلمان آمده‌اند. او گفت که تنها حدود ۱۰ درصد پست‌هایی که پاک می‌شوند کنترل می‌شود و این امکان وجود دارد که کارمندان تعداد زیادی از آن‌ها را به صورت سلیقه‌ای پاک کنند.

بی‌بی‌سی از قول این منبع نامشخص مدعی شده که طرفداران ایران در این شرکت، عامدانه پست‌های مربوط به اعتراضات را پاک می‌کنند. او می‌گوید: «می‌دانیم که نیروهایی هستند که پول می‌گیرند تا یک پست را گزارش (ریپورت) فله‌ای کنند.»!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از سال ۱۳۹۸ تا به امروز، شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیس‌بوک و... تمام پست‌ها با محتوای سردار شهید سلیمانی، آرم سپاه و حتی بازتاب راهپیمایی‌های عمومی ایران را به بهانه مقابله با خشونت و نفرت‌پراکنی حذف می‌کند.

سیاستِ به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی برای فشار سیاسی همواره بخشی از برنامه دولت‌های غربی بوده است.

شرکت آمریکایی توییتر، ۱۶ فروردین سال‌جاری طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تمهیدات جدیدی را علیه حساب‌های کاربری دولت روسیه به کار گرفته تا از گردش اطلاعات رسمی این کشور در این شبکه اجتماعی جلوگیری کند.

گوگل نیز اعلام کرده که کانال‌های یوتیوب رسانه‌های دولتی روسیه را در اروپا مسدود می‌کند. «مایکروسافت» و «متا» شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام نیز هم‌زمان با مایکروسافت گفته‌اند دسترسی به سرویس‌های شبکه راشا تودی و اسپوتنیک روسی را در اروپا محدود خواهند کرد.

با این تفاسیر؛ ادعای پاک شدن پست‌های اینستاگرام از سوی نیروهای سر خود در شرایطی که این شبکه‌ها تا این حد محتوای خود را با شاخص‌های سیاسی کنترل می‌کنند بسیار مضحک است، آن ‌هم در شرایطی که این رسانه‌ها خود بخشی از فرآیند به آشوب کشاندن اعتراضات به حق مردم‌اند.

نوع پردازش‌های خبری و اقدامات تبلیغاتی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، بیان‌گر تقلای آنها برای نمایش چهره‌ای مشابه اوکراین و کشورهای هدف غرب از شرایط کنونی در ایران است.

به نظر می‌رسد با توجه به ناکام ماندن تلاش این رسانه‌ها برای بازتاب فضایی آشوب‌زده و غیر قابل کنترل در ایران که هیچ نسبتی با واقعیت‌های موجود ندارد، اینک گزاره القایی «نفوذ ایران در بسترهای اصلی شبکه‌های اجتماعی» برای توجیه دروغ‌هایی که گفته شده، انتخاب شده است.

منبع: نورنیوز

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19180

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =