تورم در منطقه یورو رکورد زد

نرخ تورم در منطقه یورو به بالاترین سطح در ۲۵ سال گذشته رسید.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، مرکز آمار اتحادیه اروپا، «یورواستات» روز سه‌شنبه ۳۱ مه، نرخ تورم سالانه منطقه یورو را در ماه مه ۸.۱ درصد اعلام کرد که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد پیشین در سال ۱۹۹۷ است.

بر اساس داده‌های آماری یورواستات، افزایش بهای انرژی و مواد غذایی که بخشی از آن متاثر از حمله نظامی روسیه به اوکراین است بر نرخ فعلی تورم منطقه یورو تأثیر گذاشته است.

جهش ۳۹.۲ درصدی بهای انرژی نشان می‌دهد که چگونه جنگ و بحران جهانی انرژی ناشی از آن می‌تواند زندگی ۳۴۳ میلیون نفری ۱۹ کشور اروپایی منطقه یورو را گران‌تر کند.

برخی از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که پس از موافقت اتحادیه اروپا با تحریم نفت روسیه، بهای انرژی و نرخ تورم در منطقه یورو برای مدت طولانی بالاتر از حد انتظار باقی بماند.

بنا به گزارش‌ها، بهای نفت خام پایه برنت پس از توافق اتحادیه اروپا برای تحریم برنامه‌ریزی‌شده نفت روسیه به بشکه‌ای ۱۲۰ دلار افزایش یافت. بهای نفت و گاز طبیعی هم پیش از این به دلیل ترس از قطع شدن صادرات نفت روسیه، افزایش یافته بود.

بر اساس گزارش یورواستات، بهای مواد غذایی در ماه مه ۷.۵ درصد، بهای کالاهایی مانند پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، رایانه و کتاب ۴.۲ درصد و بهای خدمات ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل تورم فزاینده در منطقه یورو، این بانک احتمالا از اوایل ماه ژوئیه افزایش نرخ بهره را آغاز کند.

بنا به گزارش‌ها، نرخ تورم در سایر اقتصادهای پیشرفته مانند بریتانیا و آمریکا نیز دچار روند صعودی است.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =