"هفت سین" پیشنهادی صندوق توسعه ملی تصویب شد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، نتایج جلسه هیات امنای این صندوق که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد را تشریح و ضمن تشکر از ریاست محترم جمهور و اعضای هیأت امنا اعلام کرد که پیشنهادات دهگانه صندوق توسعه ملی در این جلسه تصویب شد. بر اساس یکی از این مصوبات به صندوق اجازه داده شد با هدف افزایش نرخ بازدهی، در همه عرصه‌های سرمایه‌گذاری از جمله در بازارهای پولی و مالی داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش تحریریه، مهدی غضنفری در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی با اشاره به برگزاری جلسه هیأت امنای این صندوق در روز سه‌شنبه دهم خردادماه اعلام کرد: در این جلسه چند تصمیم بسیار مهم گرفته شد.

نخست آنکه قواعد چهارگانه‌ای جهت تصمیم‌گیری در خصوص امهال تسهیلات پرداختی تصویب و به هیأت عامل اجازه داده شد درخصوص درخواست‌های واصله تحت چهار قاعده تصمیم‌گیری و اقدام نماید. غضنفری با اشاره به لزوم بررسی طرح‌ها از سوی هیأت عامل صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: در این جلسه قرار شد هیأت عامل صندوق توسعه ملی درخواست بانکها و تسهیلات گیرندگان طرح‌ها را بررسی کند و بر اساس تناسب مقدار پیشرفت فیزیکی و مالی طرح و سایر شرایط محیطی و اختصاصی طرح، با درخواست امهال موافقت و یا مخالفت کند. وی ادامه داد: همچنین مقرر شد هیأت عامل، طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام و رها شده را پیگیری قانونی کرده و برای وصول مطالبات، طرح‌ها را یا تملک کرده و یا در آن‌ها مشارکت کند. همچنین مقرر شد طرح‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است، درصورتی که بخشی از اصل و سود تسهیلات را پرداخت کنند هیأت عامل با امهال آنها موافقت کند.

مهدی غضنفری با بیان اینکه موضوعات مهم بعدی تصویب شیوه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی صندوق توسعه ملی بود، توضیح داد: در جلسه هیأت امنا برای نخستین بار به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله در بازارهای پولی و مالی داخلی و خارجی اقدام کند و به این صورت نرخ بازدهی منابع صندوق توسعه ملی را افزایش دهد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: همچنین مقرر شد وزارت نفت به صورت قاعده‌مند و منظم اطلاعات مربوط به فروش نفت را به صندوق ارائه کند. سایر مصوبات امروز در خصوص بودجه داخلی صندوق، تصویب صورتهای مالی و نحوه استمهال تسهیلات پرداختی به دولت بود.

مهدی غضنفری در ابتدای جلسه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک دهه گذشته صندوق توسعه ملی و تحلیل و بررسی چرایی افزایش معوقات و نرخ بازدهی پایین صندوق، پیشنهاداتی را ارائه کرد که از جمله آن پیشنهادات، تنوع بخشی به منابع ورودی صندوق، تغییرات اساسی در نحوه مصارف صندوق و ورود صندوق به بازارهای سرمایه‌گذاری و ایجاد تملک یا نهادهای مالی مانند بانک توسعه‌ای، و بطور خلاصه تغییر در شیوه حکمرانی صندوق توسعه ملی برای تأسیس صندوق ثروت ملی بود.، در ادامه‌، مهدی غضنفری وضعیت چند صندوق ثروت ملی منتخب  را در جلسه ارائه کرد.

در پایان جلسه  رئیس جمهور ضمن اشاره به گزارش مهدی غضنفری، در مورد مشکلات و چالشهای پبش روی صندوق و پیشنهادات ارائه شده برای خروج از این معضلات، تأکید کرد که برای افزایش نرخ بازدهی منابع صندوق، از طریق شیوه‌های مختلف سرمایه گذاری تلاش شود. همچنین هیأت عامل را موظف کرد برای وصول مطالبات کوتاه نیاید و پیگیری قاطعی داشته باشد. بعلاوه بر این موضوع نیز تأکید کرد که دولت امسال علی‌رغم مشکلات، سهمی از صندوق نگرفته و سهم قانونی صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور ضمن تأکید بر نقش حیاتی صندوق در دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا و فلسفه وجودی آن اعلام کرد: بعضا" در جلساتی که خدمت مقام معظم رهبری هستند معظم‌له به فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی اشاره کرده و نقش آنرا بسیار مهم می دانند. رییس جمهور در ادامه سخنانش به همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور دستور داد در تعاملات با صندوق توسعه ملی، شأن، جایگاه و فلسفه وجودی آن را مد نظر داشته و کاستیهای بودجه‌ای، ملی و یا محلی را به آن احاله ندهند.

رئیس جمهور رئیسی، در پایان ضمن تشکر از هیأت نظارت صندوق، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت امنا و هیأت عامل صندوق توسعه ملی ابراز امیدواری کرد که صندوق درآینده نقش موثرتری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 19491

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =